Connect with us

Znanost

Foto: Pixabay

Genetika

Znanstvenici su identificirali 22 gena povezana s inteligencijom

Pametni geni

Danas znamo o DNK i nasljeđivanju više nego ikada prije, ali naše znanje o učincima određenih gena i dalje je relativno siromašno. To se, međutim, brzo mijenja, jer istraživanja cijelog genoma (eng. genome-wide association studies, GWAS) napreduju i produbljuju naš uvid i razumijevanje. GWAS istraživanja nastoje identificirati korelacije između razlika u genotipovima ljudi – skupa svih gena, i njihovim fenotipovima, odnosno vidljivim osobinama.

U nedavno objavljenom GWAS istraživanju u časopisu Nature Genetics, međunarodni tim znanstvenika analizirao je DNK sekvence 78.308 ljudi. Tražili su korelacije između gena i inteligencije koristeći se IQ rezultatima kao pokazateljima inteligencije. Cilj je bio identificirati bilo koji pojedinačni nukleotidni polimorfizam (SNP) koji značajno korelira s rezultatima IQ testiranja. SNP-ovi su dijelovi kromosoma koji variraju od osobe do osobe; iako se kod svih nalaze na istom mjestu, različite su verzije nukleotida na tim mjestima. Na taj način SNP-ovi su nalik našim genima, ali se radi o mnogo manjim sekvencama.

Tim je analizirao više od 12 milijuna SNP-ova i pronašao ih 336 koji su u značajnoj korelaciji s inteligencijom. Ovih 336 SNP-ova uključivalo je 22 različita gena – što znači da oni svi koreliraju s inteligencijom. Primjerice, jedan gen pomaže regulirati rast neurona, dok je drugi povezan s cerebralnom malformacijom i intelektualnim invaliditetom. SNP-ovi koje su identificirali odgovorni su za oko 5 posto razlika u inteligenciji koje postoje kod ispitanih ljudi, i za dvostruko povećanje dobivenih rezultata u odnosu na prijašnja GWAS istraživanja o inteligenciji. Tim je pronašao još 30 gena koji su povezani s inteligencijom, nakon što su proučili veće uzorke SNP-ova.



Urođeno vs. stečeno

Kako bi osigurali da su njihovi rezultati značajni, znanstvenici su ispitali i korelaciju između stupnja obrazovanja i 336 označenih SNP-ova, jer je razina obrazovanja snažno povezana s inteligencijom. Kako bi to napravili, koristili su neovisni uzorak gotovo 200 tisuća ljudi čiji DNK nije bio prethodno testiran. Rezultati su pokazali da SNP-ovi koreliraju s obrazovanjem u 99 posto slučajeva, kao što je to bio slučaj s inteligencijom. To eliminira svaku sumnju koja bi mogla postojati o korelaciji s inteligencijom, ali ujedno i podupire tvrdnju da inteligenciju i učenje – urođeno i stečeno – podržavaju neki oblici molekularnih neurobioloških mehanizama. Drugim riječima, nema urođenog ili stečenog – postoji samo njihov međusobni odnos.

Ovo istraživanje moglo bi imati pozitivan utjecaj na razvoj intervencija kod djece koja su u riziku od intelektualnih deficita. Rana identifikacija i učinkovite intervencije mogle bi značajno promijeniti ishode za ovu djecu, i postići ogromni utjecaj na njihove živote. Istraživanje nudi i novi znanstveni pristup poboljšanju inteligencije – ako znamo kako spriječiti deficite, možda možemo i povećati postojeće sposobnosti.

Ostavi komentar

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Nužna polja su označena s *

Više u Genetika

Popularno

Pratite nas na Fejsu

Na Vrh