Foto: ESO/Izvor: IFLS

Astronomija

Znanstvenici su potvrdili da smo prošli mjesec ugostili prvog međuzvjezdanog putnika

Astronomi su objavili prve rezultate dubinske studije o međuzvjezdanom objektu koji je prošli mjesec uletio u naš Sunčev sustav – i otkrića su fascinantna.

Objekt je poznat kao 1I/2017 U1 (‘Oumuamua), havajsko ime koje znači „posegnuti za“ (‘ou) i „prvi, u prednosti“ (muamua). Slovo „I“ označava da je ovo naš prvi ikad zabilježeni međuzvjezdani posjetitelj, što je potvrđeno ovom studijom.

Objavljeni u časopisu Nature, rezultati pokazuju da je objekt bizarnog izduženog oblika, te je za 10 puta viši od svoje širine. Smatra se da je duljine najmanje 400 metara. Svakih 7,3 sati okreće se oko svoje osi, s velikom varijacijom u svjetlini koja otkriva njegov neobičan oblik.

Opažanja su potvrdila da je ovaj objekt – za koji se sada sigurno zna da je asteroid, a ne komet, jer nema vidljivi rep – taman i crvenkaste boje. Ovo je rezultat kozmičkih zraka koje su ga udarale milijunima godina dok je putovao kroz svemir, ozračujući njegovu površinu.

Čini se da ima i veliku gustoću, što znači da je vjerojatno stjenovit ili ima visoki metalni sadržaj, te nema značajnije količine vodenog leda.

„Ono što smo pronašli je brzo rotirajući objekt, veličine bar jednog nogometnog igrališta, koje je promijenilo svoju svjetlinu prilično dramatično“, rekla je Karen Meech iz Instituta za astronomiju na Sveučilištu u Havajima, glavna autorica studije. „Ova promjena svjetlosti upućuje na to da bi ‘Oumuamua mogao biti više od 10 puta dulji nego što je širok – nešto što nikad nije bilo viđeno u našem Sunčevom sustavu.“

Foto: ‘Oumuamuin put u Sunčev sustav. ESO/K. Meech et al.

Objekt je prvi put uočen 19. listopada 2017 teleskopom Pan-STARRS 1 na Havajima. Napravio je put oko Sunca i krenuo van Sunčevog sustava, pa su astronomi žurili kako bi prikupili što više podataka.

I zaista su požurili. Koristeći se brojnim opservatorijima, uključujući i moćni Vrlo veliki teleskop (VLT) u Europskom južnom opservatoriju (ESO) u Čileu, uspjeli su saznati njegovu veličinu, boju, oblik i još mnogo toga.

„Morali smo brzo djelovati“, rekao je član tima Olivier Hainaut iz ESO-a u Garchingu u Njemačkoj. „’Oumuamua je već prošao najbližu točku prema Suncu i krenuo natrag u međuzvjezdani prostor.“

Sada, astronomi nastavljaju promatrati objekt u nadi da će dobiti još više podataka, uključujući i odakle je došao. Već je izneseno nekoliko prijedloga, uključujući i klaster zvijezda udaljen oko 200 svjetlosnih godina, ali ne znamo sigurno. No, nalik je asteroidima Sunčevog sustava, pa je mogao biti rođen u planetarnom sustavu koji je poput našeg.

Smatra se da godišnje kroz Sunčev sustav prođe bar jedan međuzvjezdani objekt, no teško ih je uočiti, i zato je ovo prvi. Vjeruje se da će nadolazeći teleskopi poput Velikog teleskopa za sinoptički nadzor (LSST) moći pronaći više takvih objekata.

A to je, pa, totalno ludo. Mali kamen iz drugog planetarnog sustava doputovao je do nas, mahnuo i krenuo u svemir. Zbogom, međuzvjezdani putniče.

Foto: kompozitna slika `Oumuamue, koja je bijela točka u sredini. ESO/K. Meech et al.

1. Bepo Bonačić

studeni 21, 2017 kod 8:07 pm

Joint 😛 ?

2. S p e j s

studeni 22, 2017 kod 6:51 pm

Sve o svemiru čitaj na S p e j su.

3. Marijan Dominko