FOTO: Zhao Chuang / Stephen Brusatte / Forbes

Genetika

Znanstvenici uspjeli uzgojiti noge dinosaura na genetički izmijenjenim embrijima pilića

dinosaur perje

Kada je prije 66 milijuna godina divovski asteroid udario u području poluotoka Yucatan, navedena kataklizma označila je početak kraja dominacije dinosaura na našem planetu. Ipak, taj prijelomni događaj nije značio potpuni nestanak dinosaura, budući da je navedena grupa životinja, na neki način, opstala do danas. Naravno, riječ je o pticama, koje vuku porijeklo od Coelurosauria, pernatih dinosaura, kojima su pripadali Tyrannosaurus, Velociraptor i Deinonychus.

Kako bi utvrdili na koji su se način dinosauri tijekom vremena transformirali u ptice, znanstvenici s University of Chile odlučili su napraviti određene izmjene u genetskom kodu embrija pilića, a što je imalo za posljedicu razvoj nogu sličnih onima Tyrannosaurus rexa.

Štoviše, ovo nije prvi slučaj proučavanja gena ptica u cilju svojevrsnog buđenja dinosaurskih karakteristika, budući da je tijekom prošle godine utvrđeno kako se kod pilića može stvoriti kljun svojstven onom dinosaura, dok je godinu ranije drugo istraživanje pokazalo na koji se način može uzgojiti pile koje bi hodalo kao Tyrannosaurus rex.

Navedeno istraživanje ima za cilj utvrditi na koji su se način razvijali kosturi dinosaura, te kako je došlo do njihovog prijelaza u kosture ptica. Naime, Archaeopteryx, kao najpoznatiji prijelazni oblik između dinosaura i ptica, imao je šuplju fibulu, kost koja je sezala sve do gležnja. S druge strane, današnje ptice nemaju toliko dugu fibulu, a dotična se i grana u više zasebnih kostiju kako ptica raste.

Da bi otkrili zbog čega je došlo do promjene u obliku i funkciji fibule, znanstvenici su kod embrija odlučili suzbiti aktivnost gena Indian Hedgehog (IHH), što je za posljedicu imalo daljnji rast fibule, koja je postala slična onoj dinosaura. Daljnjim istraživanjem je utvrđeno kako rast fibule pilića ograničava kost gležnja, zvana calcaneum. Naime, nakon što se calcaneum razvije, on u osnovi zaustavlja rast fibule koja se na njega naslanja.

Međutim, nakon što je IHH onesposobljen, drugi gen vezan uz rast kostiju, zvan PthrP, puno je aktivniji, a što ima za posljedicu rast fibule se dok se dotična ne spoji s gležnjem, što neodoljivo podsjeća na anatomiju Archaeopteryxa.

Usporedba kostiju noge pijetla i Deinonychusa. Kao što je vidljivo iz gornjeg prikaza, kod dinosaura su fibula i tibia skoro jednake dužine, dok kod koka to nije slučaj. na donjem dijelu slike prikazano je na koji način deaktivacija gena IHH utječe na gen PthrP, a što za posljedicu ima rast fibule kod pilića. FOTO: Joâo Botelho et. al./Evolution

Spomenimo za kraj kako genetskim izmijenjenim embrijima pilića nije dozvoljeno da se izležu, a na evidentnu žalost ljubitelja Jurskog parka.

Izvor: Evolution

u čemu uzgajati ptice forum

1. Ivo Zec Knezevic

ožujak 20, 2016 kod 8:12 pm

• Znanost.com

ožujak 20, 2016 kod 8:25 pm

Poštovani, molio bi Vas da se suzdržite od paušalih ocjena i trolanja, posebice u svijetlu činjenice da je riječ o relevantnoj znanstvenoj vijesti, prenesenoj s poznatog znanstvenog portala – http://www.iflscience.com/plants-and-animals/dinosaur-legs-grown-genetically-modified-chickens-world-first

• Josip Jurić

ožujak 20, 2016 kod 8:33 pm

Znanost.com

• Mirko Zec

ožujak 20, 2016 kod 8:38 pm

u cemu je problem

• Silvio Lenard

ožujak 20, 2016 kod 9:14 pm

U potpuno razumnom svijetu, ludilo je jedina sloboda.
      James Graham Ballard

• Tomislav Tomic

ožujak 20, 2016 kod 9:18 pm

ne kužim kakve veze inteligentni dizajn (u ovom slučaju genetička modifikacija) ima sa evolucijom pogotovu ako znamo da se međusobno isključuju ?

• Bojana Vukotic

ožujak 21, 2016 kod 6:45 am

Silvio Lenard Ovaj svijet je sve samo ne razuman 😉

• Sandro Benić

ožujak 21, 2016 kod 8:23 pm

Znanost.com ”relevantna znastvena vijest” ………. hmm .. pa nitko normalan ne sumnja u to, da je to vijest, niti ja osobno uopće sumnjam da je takav rezultat izašao iz navedenog laboratorija. Ali ako netko može tvrditi da su modificiranje genske strukture pilića, dokazi za evoluciju, a vi to prenosite društvenim mrežama,bez ikakve moralne odgovornosti, onda ste i vi suučesnik u toj nezamislivo abnormalno nenormalnoj pseudoznanstvenoj bljuvotini, kakvu nisam čuo godinama.Ovdje, u mojem obraćanju uopće nije riječ o klasičnom antagonizmu dviju paradigmi vezane za prapočelo života na zemlji .. ovdje je riječ o nezamislivom porazu zdravog razuma i intelekta unutar samo jedne paradigme, koju vi kao portal reklamirate. A vjerovatno i dalje držite da vam je vaše cijenjeno čitalaštvo, prepuno debila,kojima se to može lako prodati.Poštedite me kritike o paušalnom ocjenjivanju ili trolanju, jer nisam pao s kruške, i odgovorno stojim iza svake napisane riječi u ovom svojem obraćanju. Comprende ?!

2. Filip Žulj

ožujak 20, 2016 kod 8:24 pm

Halo dobili ste umobolnicu.

3. Vesna Lokar

ožujak 21, 2016 kod 3:51 am

A kažu da je Biblija bajka… 😀

4. Leo Lazar Jakšić

ožujak 21, 2016 kod 11:25 am

Ima li slika tog pileta?

5. Sinisa Ban

ožujak 21, 2016 kod 12:02 pm

Bla bla bla

6. Josip Šivel

ožujak 24, 2016 kod 10:52 am

Ovo je neozbiljna tvrdnja i zaključak.

7. Goran Pulsar

ožujak 24, 2016 kod 11:04 am

Cijela priča im počiva više na znanstveno nedokazanih i nedokazivih ideja. Pusto maštanje.

8. Marcus Brody

ožujak 24, 2016 kod 11:18 am

Dužnost je biti jako sumnjičav prema ovakvim tvrdnjama.

Više u Genetika