virtualna stvarnost

Što je virtualna stvarnost?

Virtualna stvarnost (eng. virtual reality, VR) je uporaba računalnog modeliranja i simulacije koja omogućava korisniku da stupi u interakciju s umjetnom 3D okolinom.

Primjena virtualne stvarnosti uranja korisnika u računalno generiranu okolinu koja simulira stvarnost kroz uporabu interaktivnih uređaja koji šalju i primaju informacije i nose se kao naočale, slušalice, rukavice ili odijela.

U uobičajenom VR formatu, korisnik koji nosi kacigu sa stereoskopskim zaslonom vidi animirane slike simulirane okoline.

Iluzija „uronjenosti“ (teleprisutnosti) je pod utjecajem senzora pokreta koji čitaju korisnikove pokrete i prilagođavaju pogled na zaslon u skladu s tim, obično u stvarnom vremenu (tj, u istom trenutku kada korisnik napravi pokret). Zato, korisnik može proći kroz nekoliko simuliranih soba, i iskusiti promjenu gledišta i perspektiva koje su uvjerljivo povezane s njegovim ili njenim vlastitim pokretima glave i koracima.

Ako korisnik nosi podatkovne rukavice opremljene uređajima s povratnom silom koje pružaju osjećaj dodira, on ili ona može podignuti i manipulirati objektima koje vidi u virtualnoj okolini. Na sličan način, pružanjem haptičkih povratnih informacija, rade i igraće konzole koje vibriraju kada se nešto dogodi na zaslonu.

Korisnica ima Vivo HTC headset i Manus VR rukavice

Najčešće rezervirano za videoigre, neki virtualni sustavi mogu uključivati i pokretnu traku za trčanje koja simulira hodanje ili trčanje. Kada korisnik trči brže u stvarnom svijetu, njihov avatar može se kretati istom brzinom u virtualnom svijetu. Kada se korisnik prestane kretati, zaustavit će se i lik u igri.

Smartfoni već imaju zaslon, podršku za zvuk i senzore pokreta, zbog čega se mogu iskoristiti kao ručni alati za virtualnu i proširenu stvarnost.

Primjene virtualne stvarnosti

Iako se virtualna stvarnost najčešće veže uz igranje videoigara ili gledanje filmova, ona osim zabave ima i neka vrlo važna područja primjene.

Ponajviše, to su uvijek bile vježbe za aktivnosti u stvarnom životu. Privlačnost simulacija je što one mogu pružiti obuku jednaku ili gotovo jednaku praksama sa stvarnim sustavima, ali o manjem financijskom trošku i s većom razinom sigurnosti. Ovo je posebno slučaj s vojnom obukom, a prva značajna primjena komercijalnih simulatora su bile pilotske vježbe tijekom Drugog svjetskog rata.

Na sličan način virtualna stvarnost ima važnu ulogu u obuci astronauta, koji mogu ovdje na Zemlji prolaziti vježbe koje će ih obučiti za rad u okolini nulte gravitacije.

Virtualna stvarnost postala je i dijelom kirurgije kroz tehnologiju teleprisutnosti, uporabe robotskih uređaja koje se kontroliraju na daljinu putem posredovanih povratnih osjetilnih informacija za obavljanje zadatka.

U Hrvatskoj je 2015. godine otvoren prvi VR studio Legame u Zagrebu.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *