Svemir

Pogled u zvijezde s dna gravitacijskog bunara

Gemini VI-A

Zadatak ove misije bio je susret i spajanje u svemiru sa svemirskom platformom Agena, no misija je odgođena nakon neuspjela lansiranja platforme. NASA se tada odlučila za susret u orbiti dvije letjelice: Gemini VI-A (misija je preimenovana tako što je dodano prvo slovo abecede) i Gemini VII. Lansiranje je zakazano 12. prosinca 1965., osam dana nakon lansiranja Gemini VII.

Ni tada nije sve išlo kako je planirano – kad je odrojavanje došlo do nule, motori su zatajili. Međutim, sat u kapsuli počeo je odbrojavati kao da se lansiranje dogodilo, ali Schirra i Stafford nisu osjetili nikakvo kretanje. Prema pravilima, posada je trebala pokrenuti slijed za izbacivanje iz kapsule, no hladnokrvni Schirra pravilno je procijenio situaciju i nije povukao prekidač kojim bi se astronauti lansirali na sigurnu udaljenost.

Lansiranje iz kapsule držano je zadnjom opcijom u slučaju problema prilikom polijetanja. Naime, u testovima ovog sustava korištena je lutka veličine i težine čovjeka, koja je katapultirana iz kapsule. Iz nekog razloga, vrata sa eksplozivnim šarkama nisu reagirala na aktivirani prekidač, pa se lutkina glava zabila u unutrašnju stranu vrata. Astronauti koji su sudjelovali tom testu komentirali su da bi ovo, u slučaju da se njima dogodi, izazvalo vrašku glavobolju.

Gemini VI-A napokon je poletio tri dana poslije. Nakon 4 pune orbite susreli su se sa Geminijem VII u kojem su se nalazili Frank Borman i Jim Lovell. Zajedno su manevrirali u svemiru, izmjenjivali položaje i u konačnici prišli jedni drugima na samo 30 cm razmaka. Letjelice su ostale u formaciji punih 5 sati, a nakon toga su se razdvojile. Gemini VI-A ušao je idućeg dana u atmosferu i sletio samo 18 km od zadanih koordinata, što je prvo zaista precizno slijetanje neke svemirske letjelice. Ujedno je ovo i prvo slijetanje neke letjelice koje se moglo pratiti putem TV-a, snimano sa nosača USS Wasp.

Kapsula korištena u ovoj misiji izložena je u Omniplex Science Museum, Oklahoma City, kao trajno posuđena imovina instituta Smithsonian.

Zanimljivosti

– Jedan od prijedloga za misiju Gemini VI-A bio je susret sa Geminijem VII, prilikom čega bi Stafford i Lovell izvršili svemirsku šetnju (EVA) i zamijenili mjesta. Ovome se usprotivio Frank Borman, zapovjednik Geminija VII, jer bi to zahtijevalo da James Lovell, njegov pilot, gotovo cijelu misiju od 14 dana nosi odgovarajuće odijelo namijenjeno EVA-i, a koje su astronauti smatrali vrlo neudobnim.

Datum lansiranja: 15. prosinca 1965.
Posada: Walter M. Schirra, Thomas Stafford