Kad je Instagram prvi put pokrenut prije deset godina, nije bio nimalo sliฤan Facebooku. Aplikacija, koja je zapoฤela kao mreลพa za prijavljivanje sliฤna Foursquareu, imala je jednu svrhu: olakลกati razmjenu fotografija (i uljepลกati te slike), piลกe Engadget.
Sad je to lako zaboraviti, ali to je bio relativno nov koncept 2010. godine. iPhone je u to vrijeme imao samo tri godine, a veฤina pametnih telefona je mogla slikati samo fotografije niske rezolucije. Iako su aplikacije kao ลกto su Camera+ i Hipstamatic popularizirale filtere za fotografije, nisu nudile mnoge karakteristike koje su se traลพile na druลกtvenim mreลพama. U meฤuvremenu, Facebook je u to vrijeme bio joลก uvijek daleko od pristojne mobilne aplikacije, a joลก manje one koja bi dala prioritet dijeljenju fotografija.
Tu je nastupio Instagram, koji je dosadne fotografije uฤinio zanimljivima, lijepima i jednostavnim za dijeljenje. Zahvaljujuฤi tome, prvog tjedna je stekao oko 100.000 korisnika, a uskoro su uslijedili i milijuni drugih.
Ostalo nam je veฤ dobro poznato. Mark Zuckerberg, uvijek spreman prilagoditi se potencijalnim prijetnjama, kupio je aplikaciju Instagram 2012. godine, baลก u trenutku kad se aplikacija pribliลพila broju od 80 milijuna korisnika.
Danas, Instagram je moลพda i najvaลพniji dio Facebook โobiteljiโ. Aplikacija do danas ima viลกe od milijardu korisnika i proลกle je godine navodno ostvarila viลกe od 20 milijardi dolara prihoda od oglasa. Instagram je popularniji meฤu mlaฤim korisnicima od Facebook-a i bio je od krucijalne vaลพnosti za strategiju tvrtke protiv rivala kao ลกto su TikTok i Snapchat.
Instagram je rastao i rastao, a utjecaj Facebooka je postao sve moฤniji. Taj rast je Facebooku donio i probleme. Meme i foto manipulacija pokazale su se kao efikasno sredstvo dezinformacija. Izvjeลกtaj Senate Intelligence Committee o mijeลกanju Rusije u izbore 2016. godine zakljuฤio je da je Instagram โnajefikasnije sredstvo koje IRA (ruska agencija za istraลพivanje interneta) koristi za voฤenje informacijske kampanje.
Tvrtka je tek kasnije poduzela korake kojima je ograniฤila dezinformacije provjerom ฤinjenica, ali antivakseri, QAnon i teoretiฤari zavjere i dalje napreduju.
Instagram je danas gotovo neprepoznatljiv, feed je i dalje tu, ali tu se sada nalaze i Stories, Direct, Shopping, Reels i IGTV. Takoฤer, tvrtka je testirala i nova dizajnerska rjeลกenja za homescreen i sakrivanje broja lajkova.
Facebook, suoฤen s prijetnjama antitrust akcija u SAD-u i Europi, slijedi plan da svoje aplikacije uฤini โinteroperabilnimโ. Za obje usluge su napravljene nove opcije, poput Messenger rooms i Facebook Shops. U isto vrijeme Facebook potiฤe povezivanje raฤuna, ukrลกtavanje razmjene poruka izmeฤu aplikacija Instagram i Facebook. Instagram je moลพda i dalje samostalan servis, ali nekad jasne linije koje su ga odvajale od Facebooka postaju vrlo minorne.