Mark Zuckerberg osnovao je Facebook 4. veljače 2004. Točno 20 godina, dakle, prošlo je od izlaska prve verzije najpopularnije društvene mreže, koja je revolucionirala modernu komunikaciju. Evo četiri načina na koje je Facebook promijenio svijet.
1. Facebok je bio iznad drugih društvenih mreža
Druge društvene mreže, kao što je MySpace, postojale su prije Facebooka – ali stranica Marka Zuckerberga odmah je uzletjela kada je pokrenuta 2004. godine, dokazujući koliko brzo internetska stranica ove vrste može zavladati.
U manje od godinu dana imao je milijun korisnika, a u roku od četiri godine prestigao je MySpace – potaknut inovacijama poput mogućnosti “tagiranja” ljudi na fotografijama.
Ponijeti digitalnu kameru u noćni izlazak, a zatim označiti prijatelje na desecima slika bila je glavna stvar tinejdžerskog života u kasnim nultima. Feed aktivnosti koji se stalno mijenja također je bio velika privlačnost za prve korisnike.
Do 2012. Facebook je premašio milijardu korisnika mjesečno i, osim kratkog zastoja krajem 2021. – kada je dnevno aktivnih korisnika prvi put pao – platforma je nastavila rasti.
Širenjem u manje povezane zemlje i ponudom besplatnog interneta, tvrtka je zadržala i povećala broj korisnika Facebooka. Na kraju 2023. Facebook je izvijestio da ima 2,11 milijardi dnevnih korisnika.
2. Facebook je naše osobne podatke učinio vrijednima… a manje osobnima
Facebook je dokazao da je skupljanje naših lajkova i dislajkova izuzetno unosno.
Danas je Facebookova matična tvrtka Meta reklamni div koji, uz one poput Googlea, uzima lavovski udio globalnog reklamnog novca.
U četvrtak je Meta izvijestila o više od 40 milijardi dolara prihoda u posljednjem kvartalu 2023., uglavnom zahvaljujući ponudi oglašivačima visoko ciljanih oglasnih usluga. Nekih 14 milijardi dolara deklarirano je kao dobit.
Ali Facebook je također pokazao gdje prikupljanje podataka može poći po zlu. Meta je više puta kažnjavan zbog zlouporabe osobnih podataka.
Slučaj s najviše publiciteta bio je skandal Cambridge Analytica 2014., koji je doveo do toga da je Facebook platio 725 milijuna dolara za nagodbu pravnog postupka zbog značajne povrede podataka.
3. Facebook je internet učinio političkim
Nudeći ciljano oglašavanje, Facebook je postao glavna platforma za predizborne kampanje diljem svijeta.
Na primjer, u pet mjeseci prije američkih predsjedničkih izbora 2020. tim sadašnjeg predsjednika Donalda Trumpa potrošio je više od 40 milijuna dolara na Facebook oglase, prema istraživanju Statista.
Facebook je također imao udjela u mijenjanju osnovne politike – omogućavajući različitim grupama korisnika da se okupe, vode kampanje i planiraju akcije na globalnoj razini.
4. Facebook je pokrenuo Metinu dominaciju
S ogromnim uspjehom Facebooka, Mark Zuckerberg izgradio je društvenu mrežu i tehnološko carstvo koje ostaje bez presedana u pogledu korisnika i njegove posljedične moći.
Kompanije u usponu, uključujući WhatsApp, Instagram i Oculus, sve su kupljene i turbo punjene pod krovnom kompanijom Facebook, koja je 2021. promijenila ime u Meta.
Meta sada kaže da više od tri milijarde ljudi koristi barem jedan od njezinih proizvoda svaki dan.