Računalni i vizualni efekti u filmovima dosegli su vrhunac zasićenja u posljednjih nekoliko desetljeća. Gotovo svaka druga “vanjska” scena danas se snima ispred digitalne pozadine, a većina akcijskih scena izgleda više poput blještavih videoigara nego pravih filmskih trenutaka.
Usred poplave CGI-a, ipak postoje filmaši i kaskaderi posvećeni snimanju akcije na najčišći način, hvatajući kaskaderske podvige kamerom, na lokaciji i s obučenim profesionalcima. Koliko god vizualni efekti napredovali tijekom godina, još uvijek nema ništa bolje od stvarne stvari, a filmovi na ovom popisu dokazuju da je umjetnost kaskaderskih podviga snimljenih kamerom jednako moćna kao i uvijek.
Tom Cruise visi na strani aviona — Nemoguća misija: Odmetnuti
Može se reći da je Tom Cruise koji visi sa strane vojnog aviona A400 Atlas dok uzlijeće najikoničniji moderni filmski kaskaderski podvig. Ako ponovno pogledate tu scenu, Cruise i tijelo aviona zapravo ne zauzimaju puno okvira. Većinu onoga što vidimo čini tlo koje se udaljava sve dalje od kamere i noge glumca koje vise. Činjenica da je Cruise zapravo izveo taj podvig u stvarnosti je jedno, ali način na koji je trenutak uhvaćen kamerom čini ga gotovo nestvarnim. Ono što je nevjerojatno jest da je Cruise izveo taj podvig čak osam puta.
Otmica aviona — Vitez tame: Povratak
Postoji upornost i ambicija u pristupu Christophera Nolana filmskoj produkciji koja je nenadmašna među njegovim vršnjacima. On ima sklonost smišljati slike koje su na papiru naizgled nesnimljive, a zatim ih snima na praktičan način, s minimalnom upotrebom vizualnih efekata. Uvodna scena otmice aviona u filmu Vitez tame: Povratak možda je njegov najambiciozniji podvig, jer su on i njegov tim letjeli iznad Škotske (uz dopuštenje vlade), rasporedili tim kaskaderskih padobranaca, pa čak i ispustili model aviona s nekoliko stotina metara visine kako bi osigurali da Baneov ulazak u film bude nezaboravan. Ekipa je imala pet dana za snimanje složene kaskaderske scene, ali su završili za dva dana zahvaljujući metikuloznom planiranju i izvedbi. Nolan ju je nazvao svojom omiljenom akcijskom sekvencom u trilogiji Vitez tame.
Borba na stubištu — Atomic Blonde
Gotovo 10-minutna scena borbe na stubištu u filmu Atomic Blonde briljantna je zbog svoje visoke razine intime i složenosti. Osim nekoliko vješto ubačenih padova koje je izvela njezina kaskaderska dvojnica, možete jasno vidjeti da Charlize Theron izvodi vlastitu koreografiju i kaskaderske podvige. Borba u skučenom prostoru prikazana je kao neprekinut kadar (nije neprekinut, ali rezovi su izuzetno teško uočljivi), što pojačava hitnost i surovost nasilja. To je brutalna scena, a timovi za kaskaderske podvige i rekvizite koristili su kamuflažnu pjenu na stepenicama i zidovima kako bi omogućili glumcima da pojačaju svoju intenzivnost na nevjerojatne razine. Theron je osam tjedana trenirala za kaskaderske podvige, i to se definitivno isplatilo na ekranu.
Jurnjava automobilom — The Raid 2
Visoka razina rizika u kaskaderskoj vožnji je očita, ali ono što često prolazi neprimijećeno je akcija koju ne vidite na ekranu. Planiranje, resursi i stručnost potrebni za snimanje automobilskih jurnjava su zapanjujuće složeni, a jurnjava automobilom iz filma The Raid 2 je sjajan primjer kako se sav taj trud isplati. U jednom kontinuiranom kadru, kamera počinje iz unutrašnjosti jednog automobila u pokretu, vraća se do vozila iza njega, ulazi kroz prozor suvozača za krupni kadar vozača koji je napadnut odostraga, prolazi kroz suprotni prozor stražnjeg putnika i vraća se van kako bi uhvatila još jedan automobil koji prilazi. Logistika potrebna za postizanje naizgled nemogućeg kadra mora se vidjeti da bi se vjerovalo, ali filmski rezultat je jednostavno nevjerojatan.
Knoxville Cannon — Jackass Forever
Čudna misao: Unatoč svojoj nasilnosti i glupostima, postoji nešto u Jackassu što podsjeća na nijeme filmske kaskade Harolda Lloyda i Bustera Keatona. Činovi samouništenja po kojima je ova družina poznata često su pretjerani i pomalo uznemirujući, ali osjećaj iza njih je nekako dirljiv. Stavljaju svoja tijela na kocku kako bi nasmijali, oduševili, preplašili i općenito zabavili publiku, a vođa ekipe, Johnny Knoxville, uvijek je spreman za zabavu. Slika njega kako ga ispaljuju iz topa ravno prema kameri, a zatim pada u jezero dolje dok nosi Ikarusova krila u filmu Jackass Forever možda je najgluplja metafora ikad snimljena, ali također je i divan omaž bezobzirnom duhu franšize.
Motke — Mad Max: Fury Road
Mad Max: Fury Road smatra se jednim od najvećih akcijskih filmova svih vremena iz bezbroj razloga, ali inzistiranje Georgea Millera da kamerom snima certificirano lude sekvence borbi vozila stvarno pomiče granice filma. Kaskaderski podvig koji se najviše ističe kao jedna od definicijskih slika kina 2010-ih je onaj gdje se ludi Ratni dečki njišu naprijed-natrag 5-6 metara u zraku na motkama pričvršćenim za kamione koji jure pustinjom brzinom od 80 km/h. Kaskaderi su obučeni od strane izvođača Cirque du Soleila kako bi podvig bio što sigurniji, ali podvig i dalje izgleda smrtonosno na ekranu.
Penjanje na Burj Khalifu — Nemoguća misija: Protokol duh
Burj Khalifa je inherentno zastrašujuća. To je najviša građevina na svijetu, visoka nešto više od 800 metara, i čak je i pomisao na vožnju liftom do njenog vrha dovoljna da prestravi prosječnu osobu. Ali Tom Cruise? On se penjao po njoj. Skočio je s nje. Trčao je niz nju. Čak je radio male okrete i skokove po staklu. Govorimo o predanosti svom zanatu. Nemoguća misija: Protokol duh je sjajan film u cjelini, ali ova monstruozna kaskaderska scena je čista filmska magija i vrijedna cijene ulaznice sama po sebi.
Jurnjava na nogama — Ong Bak
Čista atletičnost koju pokazuje Tony Jaa u sceni jurnjave po Bangkoku u filmu Ong Bak je jednostavno zapanjujuća. Jurnjava je zapravo serija parkour skokova u kojima glumac savija svoje tijelo kako bi se provukao kroz nevjerojatno uske rupe dok se negativci sapliću i padaju pokušavajući ga pratiti. Tu je i sjajna borbena koreografija, a način na koji Jaa i kaskaderi kombiniraju okretne akrobacije s borbama je zadivljujuće gledati. Neki od kaskaderskih podviga su više nego malo pretjerani (nije li mogao jednostavno proći ispod prstena od bodljikave žice umjesto kroz njega?), ali na kraju dana, kada kaskaderski podvizi izgledaju ovako impresivno, ne bi se trebalo dopustiti da vjerodostojnost stane na put dobroj zabavi.
Skok s motociklom — Nemoguća misija 7
Da, Tom Cruise je na ovom popisu tri puta, i to sve za istu franšizu. Ali ozbiljno, kako ne bi bio? Njegovi ekstremni podvizi hrabrosti u seriji Nemoguća misija su nenadmašni, a njegov skok s motociklom s litice u Odmazdi, prvom dijelu, je još jedan nevjerojatan kaskaderski podvig koji zbunjuje um dok ga gledate. Uoči izlaska filma, Paramount Pictures je čak objavio kratki film koji prikazuje veličinu kaskaderskog podviga, a mini-dokumentarac je možda zanimljiviji od samog filma. Gledati ovog nezamislivo bogatog čovjeka kako se doslovno baca s planine (više puta) nema smisla na toliko razina. Ipak, tu je, riskirajući život i udove za našu zabavu, i u ovom trenutku teško je ne poštovati ga zbog toga.
Babyjev bijeg— Baby Driver
Film Baby Driver Edgara Wrighta otvara se s nekim od najpreciznijih, najspretnijih vožnji koje ćete ikad vidjeti. Ansel Elgortov vozač bijega u naslovu pleše uz Jon Spencer Blues Explosionovu pjesmu “Bellbottoms” dok upravlja svojim crvenim Subaru Impreza WRX iz 2006. godine kroz promet i oko uskih uglova kako bi izbjegao policiju sa svojim suputnicima iz pljačke banke. Najimpresivniji kadar prikazuje Babyjevo vozilo kako se vrti kroz prepunu uličicu bez dodirivanja ičega, trenutak elegantniji i s više stila nego što vidimo u tipičnoj automobilskoj potjeri nabijenoj akcijom. Način na koji je scena sinkronizirana s glazbom zaista je nešto posebno, savršen primjer Wrightovog nadahnutog pristupa filmskoj produkciji.
Zoë Bell na haubi automobila — Deathproof
Quentin Tarantino je već imao legije obožavatelja kada je Deathproof stigao u kina kao jedna polovica njegovog Grindhouse dvostrukog programa s Robertom Rodriguezom. Ali film je bio svojevrsno predstavljanje za kaskaderku Zoë Bell, koja se klizi po haubi Dodge Challengera iz 1971. dok Kurt Russellov ubilački kaskader Mike juri velikom brzinom (do nevjerojatnih 130 km/h) u završnoj jurnjavi filma. Scena je snimljena praktično, a Bell je inzistirala na tome da sve kaskaderske podvige izvodi sama, dok je Tarantino hvatao akciju kao samo on može. Možda nema boljeg primjera koliko je akcijsko kino moćnije kada je snimljeno stvarno, kamerom, od strane visokokvalificiranih profesionalaca.
Jurnjava s trezorom — Brzi i žestoki 5
Serijal Brzi i žestoki prepun je akcijskih sekvenci s vizualnim efektima koje su nevjerojatno zabavni, ali pretjerani. Lijepa stvar u vezi s jurnjavom s trezorom u Brzima i žestokima 5 je to što je snimana na stvarnim ulicama s pravim automobilima koji vuku pravi trezor koji se razbija kroz pravo staklo, čelik i asfalt. Kadar trezora koji se kotrlja kroz zid banke? Pravi! Kupci banke bili su kaskaderi, a trezor je bio montiran da se kotrlja po naredbi. Jasno je gledajući scenu da je većina razaranja postignuta praktično, i do danas je pljačka trezora vrhunac ovog serijala.
Borba u hodniku bez gravitacije — Inception
Bilo bi toliko lakše za Christophera Nolana da je snimio scenu borbe u hodniku bez gravitacije u filmu Inception koristeći CGI, ali to jednostavno nije njegov stil. Umjesto toga, on i njegov kaskaderski tim izgradili su set hodnika hotela koji se naginje i rotira kako bi, kada se kamera kreće u skladu s njim, glumci izgledali kao da prkose zakonima fizike dok se tuku. Joseph Gordon-Levitt je 12 tjedana trenirao za kaskaderske podvige kako bi sve kaskaderske podvige izveo sam, a rezultat je jedna od najnezaboravnijih i najunikatnijih borbenih scena u modernom kinu.
Jurnjava po gradilištu — Casino Royale
Parkour je možda najsimpatičniji sport za kino, a jurnjava po gradilištu s početka filma Casino Royale je dokaz ove činjenice. Pionir parkoura i freerunninga Sébastien Foucan i Daniel Craig (ili njegov kaskader) hrabro se suočavaju s vrtoglavim visinama kako bi izveli ovu scenu, a zračni kadrovi koji ih snimaju kako razmjenjuju udarce desetke stopa iznad tla su jednostavno zapanjujući. Film je započeo novu, siroviju eru za franšizu Jamesa Bonda, a ovaj spektakularan početak lijepo je postavio ton.
Borba pasa — John Wick: Poglavlje 3 – Parabellum
“Jesi li ljubitelj pasa, Johne?” pita Halle Berry kao Sofia Al-Azwar Keanua Reevesa, titularnog heroja u filmu John Wick: Poglavlje 3 – Parabellum. Tada upoznajemo njezina dva belgijska Malinoisa, koji zatim kradu show (i naša srca) dok pomažu Wicku i Sofiji da se probiju kroz gomile negativaca. Kaskaderski psi radili su besprijekorno s kaskaderima kako bi stvorili uzbudljivu sekvencu koreografskih napada. Berry je obučena da zapovijeda psima da skaču i napadaju, što pridonosi vjerodostojnosti scene, pomažući da postane jedna od najnezaboravnijih borbenih sekvenci u seriji.
Autentičnost kaskaderskih podviga
Iako su računalni i vizualni efekti postali sastavni dio modernog filma, autentičnost kaskaderskih podviga snimljenih kamerom i dalje izaziva najveće divljenje i poštovanje. Kroz primjere nevjerojatnih scena iz filmova kao što su “Nemoguća misija”, “Vitez tame: Povratak” i “Mad Max: Fury Road”, jasno je da pravi kaskaderi i dalje podižu ljestvicu onoga što je moguće na velikom ekranu. Njihova hrabrost, vještina i predanost stvaraju nezaboravne trenutke koji nadmašuju CGI spektakl, podsjećajući nas da stvarna akcija nastavlja biti nezamjenjiva.