Moderni naslovi iz serijala Doom postavili su standard za oživljavanje klasičnih retro igara. Naslovi poput Dooma iz 2016. i Doom Eternala iz 2020. godine uspješno su kombinirali prepoznatljiv izgled i doživljaj originalnih igara, dok su izbjegavali zastarjele elemente gameplaya koji bi danas mogli djelovati neuglađeno.
No, prema kraju Doom Eternala, složeni sustav igranja počeo je pokazivati znakove preopterećenosti. Upravljanje ograničenim resursima poput streljiva, zdravlja i oklopa zahtijevalo je majstorsko balansiranje različitih oružja, vještina i sposobnosti, poput motorne pile, bacača plamena, granata i “glory killova” – sve to uz stalno mijenjanje oružja kako biste iskoristili slabosti neprijatelja. Osim toga, dvostruki skokovi i dashovi dodavali su novu razinu složenosti uz potrebu za savršenim korištenjem prostora u tri dimenzije.
Kako bi se stvari pojednostavile, u novoj igri Doom: The Dark Ages tim iz id Softwarea odlučio je vratiti igru temeljnim elementima. Cilj je zadržati istu razinu izazova, ali uz smanjenje kompleksnosti.
Jednostavnije, ali ne i lakše
Kako bi pojednostavili modernu Doom formulu, kreativni dizajner Hugo Martin naveo je da se ekipa često vraćala igrama iz devedesetih za inspiraciju. “Originalni Doom, i razlog zašto je izdržao test vremena, jedna je od najpristupačnijih FPS kampanja ikad napravljenih,” rekao je. “Kada je riječ o borbi, igra je iznimno pojednostavljena, i zato je i danas zabavna.”
Ključan korak bio je pojednostavljenje kontrole, rekli su developeri. U The Dark Ages kontrole se oslanjaju na tri kontekstualna gumba, što omogućava intuitivno upravljanje svim radnjama. Primjerice, oružje i melee napadi sada koriste standardne tipke, ali igrači mogu unaprijed odabrati koje melee oružje žele koristiti.
Jedan od glavnih dodataka je “shieldsaw”, kružni štit s motornom pilom koji je stalno pričvršćen na lijevu ruku lika. S jednim gumbom ovaj alat omogućuje blokiranje, odbijanje projektila, bacanje štita kao oružja na daljinu, pa čak i brzo privlačenje prema neprijatelju putem “grappling hook” stila napada.
Martin je naglasio da je cilj omogućiti da “kada igrača stavimo pod pritisak, ne mora razmišljati o kompliciranim kontrolama.” No, pojednostavljenje kontrola ne znači da je igra lakša. “Kada pojednostavite kontrole, možete zapravo povećati izazov,” dodao je.
“Neki su rekli da je Doom Eternal bio pretežak,” nastavio je Martin. “Mislim da je bio previše kompleksan. Kompleksnost kontrola stvarala je nepotrebne poteškoće. Želite se boriti s demonima, a ne s kontrolama.”
Vizija za The Dark Ages je da igra bude “laka za započeti, ali teška za savladati”, čime bi se približila duhu originalnog Dooma više nego ikoji moderni nastavak.
Povratak osnovama
Još jedan važan aspekt ove promjene je povratak prizemljenijem načinu igranja, u usporedbi s Doom Eternalom. “Nije bilo puno mjesta za napredak nakon Eternala,” rekao je Marty Stratton, direktor studija. “Nismo mogli ići vertikalnije. Eternal je već bio gotovo najintenzivniji.”
Umjesto skakanja i letenja, The Dark Ages stavlja naglasak na “stand and fight” pristup, s gameplayom koji više podsjeća na kontroliranje tenka nego borbenog aviona. Kretanje je sporije i temelji se na taktikama poput ciljanog “strafe” kretanja, dok sporiji projektili omogućuju lakše izbjegavanje neprijateljskih napada, stvarajući doživljaj nalik klasičnim shmup igrama.
Osim toga, sustav Glory Kill pretrpio je značajne promjene kako bi se izbjeglo dugotrajno preuzimanje kontrole nad likom kroz animacije. Novi sustav omogućava brze, fizikalno utemeljene napade iz bilo kojeg kuta, bez prekidanja ritma igre.
Nova iskustva, poznat osjećaj
Igra će uključivati i otvoreniji dizajn nivoa, s većim prostorima za istraživanje, što omogućava igračima izbor u pristupu ciljevima. Uz to, određeni dijelovi igre donijet će poseban doživljaj, poput upravljanja ogromnim mechom ili letenja na zmaju.
Naravno, klasični elementi poput skrivenih područja i tajni neće izostati, ali će sada biti usko povezani s napretkom lika, umjesto da budu samo kolekcionarski predmeti.
“Želimo da igra bude nova, ali poznata,” rekao je Martin. Iako se tim osjeća spremnim eksperimentirati, cilj ostaje jasan: “Želim igrati Doom igru. Ne želimo toliko promijeniti igru da više nije Doom.”
Doom: The Dark Ages izlazi na Windows, PS5 i Xbox Series X/S 15. svibnja.