Pratite nas

Future

Europa treba prihvatiti 5G – prije nego što bude prekasno

Trebali bi iskoristiti vlastitu tehnologiju..

Objavljeno

-

Jeste li znali da je finska telekomunikacijska kompanija Nokia jedan od glavnih igrača na globalnom tržištu mobilne infrastrukture? Proizvodi sve za izgradnju 5G mreža – od antena do usmjerivača i druge opreme – i masovno izvozi svoje proizvode u SAD, Japan i Kinu.

To na prvi pogled zvuči sjajno – to je samo još jedan dokaz europske sposobnosti gradnje i izvoza visokotehnoloških proizvoda. No, ako pobliže pogledamo, Nokijin primjer otkriva zabrinjavajuću tendenciju: čini se da Europa više pomaže razvoju tehnoloških inovacija negdje drugdje, nego stvaranju potrebnog okruženja za njihovo kultiviranje ovdje.

Dok Nokia stvara i izvozi komponente za 5G mrežu, SAD i Kina sastavljaju ih u sustave koji stvaraju dodatnu vrijednost u korist regija. Sličan primjer za to bi bio Europa koja prodaje brašno, jaja i šećer, a drugi ih koriste za pečenje kolača – koje će jednog dana prodati u Europi.

Korijen problema – nedostatak pravne i tehničke infrastrukture

Ono što je Europi potrebno da bi se riješila ove nepovoljne situacije jest pravno-tehnološka infrastruktura – ne samo zakoni i propisi, već i suradnja između donositelja odluka, tehnoloških tvrtki, odvjetničkih tvrtki i ostalih sudionika.

Drugim riječima, moramo izgraditi ekosustav u kojem tehnologije ne samo da mogu biti izumljene i testirane, već i komercijalizirane i korištene u praksi.

Trenutno je situacija sljedeća:

Na raspolaganju je mnogo tehnoloških izuma – u području pametne mobilnosti, telemedicine i drugim područjima. Međutim, Europa ih ne može iskoristiti jer ne postoji pravna infrastruktura koja bi omogućila praktično korištenje tih izuma.

Dok su Amerikanci na primjer tek korak od korištenja robotskih usluga, a policijske snage UAE-a široko koriste dronove u različitim misijama, jedina zemlja u Europi u kojoj su takve tehnologije barem teoretski moguće je Finska.

Njihov Zakon o prijevozu u zemlji, napisan prije nekoliko godina, ne sadrži odredbu u kojoj stoji da u automobilu mora biti vozač kako bi automobil vozio. Takva zakonska odredba povoljno utječe na autonomna vozila.

Pretjerano zaštitnički nastrojena Europa i manjak tehničkog znanja

Razlog zbog kojeg Europa još uvijek nema prijeko potrebnu pravno- tehnološku infrastrukturu je taj što lokalni zakonodavci nisu dovoljno informirani o potrebama tehnoloških tvrtki. Smatra se da jednostavno ne razumiju koje zakone treba stvoriti da bi ti propisi bili dovoljno otvoreni za tehnologiju, a istovremeno da dovoljno štite ljude.

Dakle, ono što Europa najbolje radi je – ograničavanje. Kao rezultat, na primjer, zakoni regije koji reguliraju 5G tehnologije sadrže znatno više zabrana u usporedbi sa SAD-o ili Kinom.

Naravno, Kinu ne treba uzimati za primjer kada je u pitanju donošenje zakona. Ali, europski kreatori politike se možda previše fokusiraju na zaštitu ljudi od potencijalnih prijetnji, a ne posvećuju dovoljno pažnje dobrim stranama određenih potencijalnih zakona.

Uzmimo za primjer osobne automobile: pametni prometni sustavi imaju priliku smanjiti troškove razvoja infrastrukture, učiniti gradski promet učinkovitijim i sigurnijim te značajno smanjiti emisiju CO2. Sve su to mjerljive i unovčive koristi, a upravo je to način kako bi kreatori politike trebali razmišljati o tehnologiji prilikom uvođenja novih propisa.

Lokalni startup ekosustav trpi

Europski protekcionizam i oklijevanje s uvođenjem zakona koji podržavaju tehnologiju sljedeće generacije već ima golemi negativni utjecaj na regiju i njezin startup ekosustav.

Javlja se tendencija da startupovi koji svoja rješenja grade na 5G tehnologiji, bježe iz Europe i pokušavaju pod svaku cijenu doći u SAD ili Kinu. Te su dvije zemlje poduzele prve korake u komercijalizaciji 5G-a, a to za početnike znači dvije stvari: prva – njihov će proizvod biti razumljiv jer je javnost upoznata s tehnologijom takve vrste. I drugi – imaju veće izglede za privlačenje sredstava jer se njihova inovacija može pokrenuti na lokalnom tržištu.

Na primjer, AirDog, latvijski startup bespilotnih letjelica, nije uspio privući ulaganja od europskih ulagača, a zatim je to uspio u SAD-u. Kada razmislite, to ima smisla – ulagači gledaju na lokalno tržište i može li se proizvod tamo prodati. Ako startup ne može lokalno komercijalizirati svoj proizvod, a jedina je opcija izvoz, ulagači smatraju posao previše rizičnim. Stoga izbjegavaju ulaganje u takve projekte.

Poanta bi bila, dok ne stvorimo priliku za komercijalizaciju ovih proizvoda nove generacije ovdje, riskiramo da izgubimo velike inovacije i buduće tvrtke u vrijednosti od milijardu dolara. Nepotrebno je reći da će to nanijeti ozbiljnu štetu našoj ekonomiji.

Europa mora postati otvorenija za rastuće inovacije, što prije to bolje. Ali da bi se to postiglo, ovo pitanje treba razumjeti i njime se namjenski pozabaviti na razini vlada i kreatora politika.

Nastavi čitati
Komentiraj

Dodaj komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Future

5 futurističkih pametnih gradova na koje treba obratiti pozornost tijekom 2020-ih

Objavljeno

-

Objavio

Britanski arhitekt Ron Herron je 1964. godine smislio takozvani koncept “walking” grada. Herron je zamislio da gradovi nose na sebi ogromne umjetno inteligentne mobilne platforme nalik divovskim neboderima. Te platforme bi prema njegovim sugestijama imale mogućnost povezivanja po potrebi s drugim “walking” metropolama.

Nepotrebno je napomenuti da ideja tih budućih znanstveno-fantastičnih gradova nije ispravno zavladala godinama. No, pametni gradovi izgrađeni na temelju najnovije vrhunske tehnologije uistinu postoje. Iako su mnogi gradovi zadovoljni uvođenjem novije tehnologije kao što su ceste prepune električnih vozila ili umjetna stabla koja usisavaju zagađeni zrak, drugi pristupaju toj ideji ipak nešto hrabrije.

Predstavljamo vam pet najboljih pametnih gradova čiji napredak ćete pratiti u 2020-ima. Može li jedan od njih postati vaš sljedeći dom?

Woven City, Japan (Tkani grad)

Toyotine automobile moguće je vidjeti u skoro svakom većem gradu na planeti. No, barem za sada, japanski proizvođač automobila nema svoj grad. Međutim, to bi se moglo promijeniti. Na CES-u 2020. Toyota je najavila inovativni novi pametni grad koji grade u svojoj matičnoj zemlji. Direktor Toyote Akio Toyoda, izjavio je nedavno da će tlo probiti na takozvanom Woven Cityju 2021. godine.

Mjesto veličine 175 hektara u podnožju planine Fuji poslužit će kao “živi laboratorij”. Osim najnovijih autonomnih automobila i drugih automobilskih noviteta, očekujte i tehniku povezanu s pametnim kućama, robotima i umjetnom inteligencijom.

U početku bi grad trebao imati 2000 stanovnika, koji će dobiti čak i svog kućnog robota za praćenje zdravlja i brigu o određenim osnovnim zadacima. Dizajnirao ga je danski arhitekt Bjarke Ingels, čiji rezime sadrži 2 Svjetska trgovinska centra i dansku Lego kuću.

Belmont, Arizona

Suosnivač Microsofta Bill Gates inače voli ulagati svoje bogatstvo kako bi iskorijenio svjetske probleme. A ovog puta je zainteresiran za izgradnju grada budućnosti kako bi ih pokušao riješiti.

To je ideja koja stoji iza Belmonta, predloženog pametnog grada u metropolitanskoj zoni Phoenixa u Arizoni, koji kao investitora ne broji nikoga osim filantropa i milijardera Bill Gatesa, u iznosu od oko 80 milijuna dolara. Belmont će na kraju primiti stanovništvo otprilike veličine jednog Salt Lake City-a u kojem živi oko 193.000 stanovnika.

Područje koji se sastoji od 25.000 hektara nenaseljene pustinje, s vremenom će postati užurbana zajednica s tvrtkama, školama i 80.000 domova. Nudit će i najnovije sadržaje u visokoj tehnologiji koju su od početka zamišljeni kao dio pametnog grada. Očekuju se autonomna vozila, autonomne usluge dostave, brzi internet i posloveiu naprednoj proizvodnji. Još nije poznato kad će započeti gradnja.

Neom, Saudijska Arabija

Foto: Neom

Grad budućnosti Bill Gatesa djeluje uistinu zanimljivo i primamljivo, zar ne? Na sve to dodajte sluškinje-robote, plaže koje svijetle u mraku, umjetne kiše, divovski umjetni mjesec, 100% obnovljive energije, robote dinosaure, program genetskog inženjeringa za stvaranje jačih građana, autonomna vozila i bolju internetsku povezivost.

To je cilj Neoma, grada vrijednog 500 milijardi dolara kojeg je u Saudijskoj Arabiji razvio saudijski prijestolonasljednik Mohammed bin Salam nudeći kombinaciju visokotehnoloških sadržaja i luksuznih usluga.

Grad će se prostirati na području od oko 26.500 kilometara kvadratnih, što je oko 33 puta više od kopnene površine New Yorka.

Forest City, Malezija

Forest City je projekt u razvoju vrijedan 100 milijardi dolara koji se proglašava “uzorom i modelom budućih grafova”. Osmišljen je kao eko-grad u kojem su zgrade prekrivene biljkama, a ceste ugodno oslobođene od parkiranih automobila. Forest City će biti izgrađen na četiri umjetna otoka u tjesnacu Jahor, tankom vodenom pojasu između Malezije i Singapura.

Marketinški materijali ovog grada obećavaju “mjesto čuda” u kojem “kristalno plavo nebo i zvukovi prirode” vraćaju stanovnike u vrijeme prije nestanka tih čuda. No, ne dajte se zavarati i misliti da sve to ne znači da neće uključivati pametnu tehnologiju. U stvari, tvorci Forest Citya planiraju napraviti tehnologiju koja će u konačnici iznjedriti vrtove koji će se sami zalijevati i tehnologiju koja će sama popraviti npr. prozor ako dođe do puknuća.

Pretpostavlja se da će završetak ovog grada biti 2035. godine. U tom trenutku ćemo saznati može li grad izgrađen na ogromnim umjetnim otocima biti toliko ekološki prihvatljiv kao što to tvrde njegovi tvorci.

Sidewalk Labs, Toronto

Foto: Sidewalk Labs

Sidewalk Labs, urbana inovacijska organizacija tvrtke Alphabet, pretvara susjedstvo u Torontu u pametni grad u razvoju. Okrug Quayside veličine 12 hektara moći će se pohvaliti isključivo drvenim zgradama, modularnim asfaltiranjem zbog lakšeg preuređivanja, fokusom na održivu energiju, pristupačnim “ride-sharing” vozilima, grijanim pločnicima i mnogim drugim mogućnostima.

Izvršni direktor Sidewalk Labs-a Dan Doctoroff u izjavi rekao je: “Ovaj projekt ima za cilj napraviti nešto izvanredno na istočnoj rivi Toronta: stvoriti susjedstvo budućnosti na pravi način, s ljudima u središtu i vrhunskom tehnologijom i naprednim urbanističkim dizajnom koji će se kombinirati kako bi se postigao napredak u gradskom okruženju i u načinu na koji svi živimo.”

Nastavi čitati

Future

Sony predstavio model električnog automobila

Objavljeno

-

Objavio

Japanski elektronski gigant Sony iznenadio je posjetioce sajma tehnologije u Las Vegasu predstavljanjem modela električnog automobila koji se bazira na tehnologiji asistirane vožnje.

Automobil je opremljen senzornom tehnologijom koja detektira i prepoznaje putnike u vozilu i omogućava im da upravljaju sistemom reprodukcije zabavnih sadržaja.

Nastavi čitati

Future

Što su to neisplativi tokeni i što oni znače za kripto igru?

Objavljeno

-

Objavio

Zamislite, naslijedite zlatni prsten, ili ga dobijete na poklon. Prekrasno. Vjerojatno ćete željeti znati koja je vrijednost prstena, zar ne?

Možda ćete htjeti znati da li je mu je potvrđena izvornost. Uglavnom, možete potražiti na internetu najbližu draguljarnicu, i tamo odrediti vrijednost prstena.

Isto je i sa nezamjenjivim tokenima (non-fungible tokens), izuzev što u ovom slučaju nema hodanja, a ima mnogo prednosti.

Upoznavanje sa nezamjenjivim tokenima

Nezamjenjivi token je jedinstvena digitalna blockchain imovina. Posjeduje svoje identifikatore i zaista jedinstven digitalni izgled, što se može jednostavno potvrditi.

U usporedbi sa njima, zamjenjivi tokeni ili druga imovina koja se može gomilati, ne može se razlikovati jedna od druge.

Nezamjenjivi token je kao ručno izrađeni zlatni prsten u kojemu je ugravirano ime vaše ljubavi, dok bi u toj usporedbi zamjenjivi tokeni bili kao komad zlata bez ikakvog identifikatora.

To znači da svaki zamjenjivi token ima istu vrijednost, dok svaki nezamjenjivi token posjeduje jedinstvenu vrijednost, sukladno svojim osobinama.

Moć nezamjenjivog tokena

Nezamjenjivi tokeni imaju višestruku korist. Jedna od najbitnijih uporaba nezamjenjivih tokena jeste u blokchain igranju.

 Prvo, da bi se upotpunilo vlasništvo nad igrajućom imovinom, razmislite o igračima koji mogu posjedovati jedinstvene mačeve, vozila, odjeću, nekretnine, osobine i drugo. Predmeti koji su u njihovom vlasništvu, samo su njihovi, i mogu razviti emotivnu vezu.

Drugo, nezamjenjivi token se također može integrirati u višestruke igre i aplikacije, što omogućava igračima da prebacuju svoj nezamjenjivi token iz igre, u aplikaciju, pa opet u igru.

Naprimjer, sve nezamjenjive tokene iskovane u Dragon Riders of Kriptomat platformi, u konačnici će moći biti korištene u više igara koji sačinjavaju Enjin Multiverse.

Ovo je zaista najnapredniji digitalni oblik imovine koji je ikada postojao.

 ERC-1155 protiv ERC-721

Svi nezamjenjivi tokeni nisu napravljeni jednakima, što je jasno kada se poredi sa standardima tokena ERC-1155 i ERC-721.

Standard tokena je skup pravila koji definiraju podatke i, prema tome, uporabu svakog tokena.

Standard tokena ERC-1155 je napravljen da funkcionira kao prodajni automat, gdje developeri mogu izbaciti jedan pametni ugovor koji može biti rabljen da iskuje neograničen broj zamjenjivih (identičnih) tokena i nezamjenjivih (jedinstvenih).

S druge strane, standard tokena ERC-721 samo proizvodi nezamjenjive tokene i primorava developere da upotrijebe novi pametni ugovor za svaki novi token. 

ERC-721: Originalni nezamjenjivi token kao standard

ERC-721 je poput zadatka gdje trebate napraviti prodajni automat za svaku bocu nekog pića koju želite prodati – pojavljuje se mnogo praznog prostora, troškova proizvodnje, i treba vremena za razvoj kada raspoređujete nezamjenjivi token u blockhain.

Token je tada izuzetno nekonzistentan, većina projekata ima različite strukture podataka u svojim ERC-721 pametnim ugovorima, što znači, ukoliko želite podržati ERC-721 tokene iz više projekata, morat ćete kreirati posebnu integraciju za svaki token – praveći još više praznog prostora, troškova proizvodnje, i vremena za razvoj, kada kodirate nezamjenjive tokene u vaše aplikacije.

Ovo je poput prodajnog automata sa različitim priključcima za struju, primorava vas da nađede prilagodnik, ili da načinite nove utičnice svaki put kada želite instalirati novi vid prodajnog automata.

Suštinska proizvodnja modela ERC-721 nije podesiva sa mainstream igrama, i bilo bi nemoguće prilagoditi se masovnoj proizvodnji.

ERC-1155: Nova generacija multi-token standarda

Standard tokena ERC-1155 omogućava developerima da uvrste jedan pametni ugovor i da iskuju nove tokene za sekundu. Mogu nastaviti koristiti taj jedan pametni ugovor vječno, kujući neograničen broj zamjenjivih i nezamjenjivih tokena dok to rade.

Na primjer, Enjin je napravio blochain razvojnu platformu koja se bazira na jednom pametnom ugovoru. Taj pametni ugovor snabdjeva preko 40 igara i napravio je do sada preko 59 milijuna tokena.

ERC-1155 također omogućava korisnicima da šalju skupine razmjena sa brojnim zamjenjivim i nezamjenjivim tokenima odjednom.

Nastavi čitati

Preporučeno