Connect with us

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Web & IT

Facebook će dopustiti djeci mlađoj od 13 godina da otvaraju profile?

U Facebooku trenutno razvijaju tehnologiju koja će dopustiti djeci mlađoj od 13 godina korištenje ove društvene mreže uz roditeljski nadzor. Ovo je korak koji bi Facebooku definitivno mogao donijeti mnoštvo novih korisnika (i mnogo novca koji neizbježno slijedi iz toga), ali i nemale probleme s privatnošću novih profila.

Mehanizmi zaštite koji se trenutno testiraju uključuju povezivanje dječjih računa s računima roditelja. Na ovaj način roditelji bi mogli imati potpunu kontrolu nad tim čije zahtjeve za prijateljstvo djeca prihvaćaju i koje aplikacije koriste, javlja Wall Street Journal pozivajući se na pouzdane izvore bliske rukovodećim strukturama Facebooka. Zašto su se iz Facebooka odlučili na ovakav potez možda će biti još i jasnije ako se istinitima pokažu tvrdnje da bi se roditeljima čija djeca otvore dječje profile sam Facebook, ali i njegovi partneri mogli naplaćivati za svaku igru ili zabavni sadržaj koji djeca požele koristiti.

Facebook trenutno ne dopušta otvaranje profila osobama mlađim od 13 godina. Naravno, ne treba ni naglašavati kako mnoga djeca lažu o svojim godinama i samovoljno otvaraju profile na ovoj društvenoj mreži. Ovo stranicu stavlja u prilično neugodan položaj naspram raznih državnih regulatornih tijela koje izričito zahtijevaju dopuštenje roditelja prije nego se krene u sakupljanje bilo kakvih osobnih podataka od djece.

Svaki pokušaj da se djeci dopusti otvaranje Facebook profila stoga će biti izrazito osjetljiv i kontroverzan, a pogotovo kada se u obzir uzme činjenica da su regulatorne agencije već nekoliko puta izrazile zabrinutost načinima na koje Facebook štiti privatnost svojih korisnika. Iz Facebooka se, s druge strane, brane da ionako gube na reputaciji i povjerenju regulatornih agencija budući da djeca i danas lažu o svojim godinama i otvaraju Facebook profile. Iz navedenog razloga jednostavno nemaju mnogo izbora nego pokušati pronaći rješenje koje bi njihov boravak na ovoj društvenoj mreži učinio u potpunosti legalnim i podložnim kontroli punoljetnih osoba.

„Najnovija istraživanja potvrđuju koliko je zapravo teško poštivati dobna ograničenja na internetu, pogotovo kad roditelji žele da njihova djeca pristupaju internetskim sadržajima i uslugama“, rekli su iz Facebooka u odgovoru na sve učestalija pitanja o novoj tehnologiji koju razvijaju. „Mi smo u neprestanom kontaktu s dioničarima, regulatornim agencijama i raznim državnim tijelima koja djeluju u sferi očuvanja privatnosti i konstantno radimo na tome da omogućimo roditeljima da na najbolji mogući način zaštite svoju djecu u sve brže rastućem internetskom okruženju“, kažu iz Facebooka.

Iako je dopuštanje pristupa svojim uslugama djeci mlađoj od 13 godina uistinu kontroverzna odluka, potrebno je ipak naglasiti kako u Facebooku neprestano razvijaju nove tehnologije od kojih mnoge nikad ne dočekaju svoju javnu objavu.

Iz ovog razloga ostaje nejasno kada će i hoće li uopće ova tvrtka uistinu ponuditi svoje usluge djeci mlađoj od 13 godina.
Facebook je u posljednjih nekoliko godina doživio jačanje pritiska javnosti da nekako onemogući laganje o godinama i to ponajviše zbog toga što sva relevantna istraživanja pokazuju kako je broj djece koji imaju Facebook profil (iako nisu dovoljno stari) u konstantnom porastu. Iz Consumer Reporta prošle godine su objavili kako otprilike 7,5 milijuna djece mlađe od 13 godina ima Facebook profile, a posebno je zabrinjavajuće kako najveći postotak ovog broja (oko 5 milijuna) otpada na djecu mlađu od 10 godina. Sve ovo neizbježno vodi do problema raznih oblika internetskog nasilja i iskorištavanja maloljetnika, a zabrinutost je tim veća što Facebook svaki godine bilježi rast broja korisnika (danas ova društvena mreža broji oko 900 milijuna korisnika).

Jedna studija koju je prošle jeseni sponzorirao Microsoft Research pokazala je kako je čak 36% roditelja svjesno da njihova djeca (mlađa od 13 godina) imaju otvorene profile na Facebooku, a dobar dio tih roditelja čak je i pomogao svojoj djeci u procesu registracije.

Rezultati ovog istraživanja doveli su u pitanje generalnu politiku Facebooka kada se radi o očuvanju privatnosti korisnika. Tvrtka je u rujnu prošle godine pristala na sudsku nagodbu s FTC-om (Federal Trade Commission) zbog optužbe da su svjesno obmanjivali korisnike o načinima s kojima se raspolaže s njihovim privatnim podatcima. Iz Facebooka su priznali krivnju i pristali su na dvadesetogodišnje redovne provjere svoje politike očuvanja privatnosti od strane državne regulatorne agencije.

Moguće zbog opečenosti ovim primjerom, a moguće i zbog puke želje za dodatnim profitom (ili oboje), iz Facebooka su odlučili kako trebaju pronaći adekvatno rješenje za rastući broj djece koji otvaraju Facebook profile bez nadzora roditelja. Već nekoliko godina u ovoj društvenoj mreži pokušavaju pronaći rješenje koje bi roditeljima omogućilo potpuni nadzor na profilima djece, odnosno rješenje koje bi i najmlađe članove društva učinilo legitimnim korisnicima njihovih usluga.

Tako je, primjerice, Facebook prošlog ljeta kontaktirao agencije koje se bave verifikacijom osobnih podataka te se raspitivao o načinima na koje se od roditelja može dobiti (uz nedvojbenu potvrdu da se stvarno radi o roditeljima, a ne o djeci koja se lažno predstavljaju) pristanak roditelja pri otvaranju dječjih Facebook profila. Važno je napomenuti, Facebook ne radi na verziji društvene mreže namijenjene samo djeci, već pokušava konstruirati određene zakrpe i pojačati mogućnosti roditeljskog nadzora, a sve kako bi se pod novim uvjetima i djeca mogla smatrati legitimnim i legalnim korisnicima njihovih usluga.

Glavni državni odvjetnik u Marylandu Douglas Gansler već duže vrijeme radi pritisak na odgovorne u Facebooku da pronađu adekvatan način zaštite djece mlađe od 13 godina.

„Htjeli bismo da Facebook stvori sigurnu virtualnu okolinu za djecu, s pojačanim roditeljskim nadzorom i općom zaštitom koja bi osigurala sigurnu i zdravu okolinu koja odgovara i najmlađim dobnim skupinama“, kaže Gansler.

No, drugi dječji pravobranitelji imaju prilično suprotna mišljenja od Ganslera te jednostavno smatraju kako bi Facebook trebao napraviti samo jedno – fokusirati se na objašnjavanje činjenice (djeci i roditeljima) kako ova društvena mreža jednostavno nije namijenjena osobama mlađima od 13 godina.

„Trenutno ne postoji dovoljan broj relevantnih istraživanja pomoću kojih bi mogli donijeti nedvosmislene zaključke o konkretnim posljedicama koje društvene mreže ostavljaju na mlađe maloljetnike i djecu“, kaže James Styer, izvršni direktor u Common Sense Media, grupaciji iz San Francisca koja se bavi zaštitom dječjih prava.
„Sama ideja da otvarate svoju mrežu ovom dijelu populacije, iako postoje značajne primjedbe oko kršenja privatnosti populacije koja trenutno koristi Facebook jednostavno je nevjerojatna“, kaže Styer.

Zanimljivo je kako je Facebook ostvario kontakte i s nekim tvrtkama koje već dugo „posluju“ s djecom. Tako su za savjet oko otvaranja mreže djeci mlađoj od 13 godina upitali i ljude iz Walt Disneya, ali iz ove tvrtke odbili su se javno očitovati o ovom pitanju.

Službeno otvaranje mreže djeci omogućilo bi Facebooku i njegovim partnerima izlazak na sve brže rastuće tržište dječjih igara kojima trenutno dominiraju Appleovi i Googleovi pametni telefoni.

Razloge ovih novih tendencija u Facebooku možda treba tražiti i u rastućoj zabrinutosti da neće biti u stanju ostvariti nevjerojatan rast prihoda od 88% kakav su zabilježili prošle godine. Zabrinutost je tim veća nakon što izlazak na burzu Facebooku nije donio očekivani rast vrijednosti. U tvrtki se suočavaju i s još jednim, potencijalno vrlo opasnim problemom – neke velike kompanije poput General Motorsa odlučile su u potpunosti obustaviti svoje oglašavanje na Facebooku.

Za Facebook ipak sve perspektive nisu crne te postoje određeni aspekti tržišta koji im donose sve više novca. Primjerice, internetske igrice koje se preko Facebooka mogu besplatno skinuti sve su brojnije. Naravno, nakon prvog besplatnog preuzimanja, Facebook zarađuje na svakoj dodatnoj kupovini, bilo da se radi o novim nivoima, prebacivanju na premium verziju ili bilo koji drugi oblik unaprjeđivanja prvotne (besplatne) verzije igre.

Otprilike 12% od Facebookovih 3,7 milijardi dolara zarade u 2011. godini stiglo je od njihovog udjela u zaradi koju je ostvario njihov partner Zynga s interaktivnim igricama poput Farmvillea. Ne čudi stoga da su očekivanja zabavne industrije u pogledu otvaranja Facebooka djeci mlađoj od 13 godina, najblaže rečeno, prilično visoka.

Trenutno je možda i najveća prepreka legalnom prisustvu djece na Facebooku nadolazeće izvješće Federal Trade Commissiona o implementaciji Zakona o zaštiti djece na internetu (Children Online Protection Act) iz 1998. godine, koji vrlo eksplicitno naglašava koji se osobni podatci o djeci smiju prikupljati na internetu.

Iz Facebooka su nedavno priznali kako su u prvom tromjesečju potrošili oko 650 tisuća dolara samo na lobiranje oko ovog ključnog izvješća Federal Trade Commissiona.

Za kraj, naglasimo kako je osnivač Facebooka Mark Zuckeberg na jednom javnom forumu prošle godine izjavio kako smatra da bi djeci mlađoj od 13 godina trebao biti dopušten pristup Facebooku. „To će biti bitka kojoj ćemo se morati posvetiti u bližoj budućnosti“, bila je njegova izjava koju su prenijele mnoge svjetske novine. Ta budućnost očito je stigla.

Glasnogovornik Federal Trade Commissiona rekao je kako će izvješće o implementaciji Zakona o zaštiti djece na internetu biti gotovo u narednih nekoliko mjeseci. Ovo će možda biti novi snažan udarac za Facebook, ali ako uzmemo u obzir količinu novca potrošenu na lobiranje, nekako nam se čini izglednije kako će to biti i prve dobre vijesti za tvrtku nakon nekoliko mjeseci ispunjenih razočaranjima.

46 komentara

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Možda će vas zanimati

Web & IT

Izvršni direktor Facebooka, Mark Zuckerberg, kaže da tvrtka neće uzimati postotak prihoda kreatora do 2023. godine. Pravila obuhvaćaju plaćene događaje na mreži, pretplate obožavatelja,...

Apps & Software

Kako stvari stoje, korisnici koji nisu prihvatili novu politiku privatnosti ipak neće biti ograničeni u korištenju WhatsApp usluge. Prije nego što su nova pravila...

Web & IT

Facebook se suočava s još jednom antitrustovskom bitkom u Europi usred tekuće istrage u Njemačkoj i predstojećeg slučaja u Velikoj Britaniji. Europska komisija priprema...

Web & IT

Tvrtka Facebook više neće uklanjati postove u kojima korisnici navode da je koronavirus “ljudski proizvod”; odnosno da je kreiran u laboratoriju ili da ga...

Oglašavanje