Zanima vas kako uspješno ploviti freelancerskim vodama i na mudar način upravljati financijama? Koji su važni čimbenici kvalitetnog upravljanja financijama kada radite samostalno kao freelancer? Kako planirati krizu u poslovanju kada neće biti posla i gdje uzeti novac u tim trenucima?
Samozapošljavanje (freelancerstvo) novi je trend u poslovnom svijetu, koji se i u Hrvatskoj sve više nastanio. Prognoze su kako će u SAD-u za nekoliko godina biti više freelancera, nego li radnika koji rade u timovima u uredima i tvornicama. To je iznimno zanimljiv podatak, koji ukazuje na to da će se i u Hrvatskoj stvari približiti takvim poslovnim odnosima.
Mnogi među vama koji rade kao freelanceri ili su se okušali u takvom načinu rada, shvatili su kako postoje ‘sušne i plodne godine’, odnosno bolje je reći mjeseci. To znači da ćete jedan mjesec imati brdo klijenata i bit ćete zatrpani poslom, dok će se drugi mjesec dogoditi da neće biti niti jednog klijenta pa ćete imati i određenih financijskih problema.
Zbog takvog načina rada i funkcioniranja freelance biznisa, važno je pametno unaprijed planirati financijsku situaciju. Mnogi to ne učine pa se nađu u financijskim problemima koji im stvore puno problema u životu. Da biste spriječili financijske probleme, danas vam odnosimo nekoliko savjeta kako uspješno planirati svoje financije kada radite kao freelancer:
Stvorite ‘fond za crne dane’
Stvaranje fonda za crne dane (dane bez novih klijenata) jedan je od najpametnijih poteza koje možete napraviti. Stručnjaci preporučuju da u tom fondu za crne dane bude dovoljno novca da možete pokriti normalno funkcioniranja unutar 6 mjeseci. Dakle, fond bi trebao imati dovoljno novca da može pokriti vašu 6-mjesečnu krizu. Preporuka stručnjaka je da taj fond započnete graditi i prije nego što krenete u freelance svijet jer tako možete puno bezbrižnije i kvalitetnije tražiti nove klijente i dogovarati buduće poslove. U konačnici, stvaranje fonda za crne dane treba vam biti jedan od top prioriteta prilikom planiranja freelance financija.
Uvijek isplatite sebi plaću
Činjenica je da upravljanje budžetom prilikom samostalnog rada može biti itekako komplicirano, ako ne odredite kvalitetne granice između toga što je biznis novac, a što vaš privatni novac. Preporuka je da istražite kolike ste troškove imali u proteklom periodu od 12 mjeseci pa na temelju toga zaključite koliko bi vam novca trebalo za normalan život. Cifra koju dobijete trebala bi biti vaša plaća koju ćete si isplaćivati svaki mjesec kako biste imali osjećaj da radite nešto korisno. Dakle, nemojte posustajati u tome da isplatite sebi plaću, bez obzira na to koliko je dobar ili loš bio mjesec za vama.
Odvojite privatni i poslovni račun u banci
Vezano na prethodni savjet, pametno je napraviti dva različita računa u banci. Prvi račun služit će vam za poslovanje vašeg freelance biznisa, dok će drugi račun biti privatan i na njega ćete isplaćivati sebi plaću. Na taj način nećete se naći u zabludi pa da trošite novac koji vaš biznis treba za daljnja ulaganja ili za plaćanje poreza i ostalih potrebnih stvari. Jasno razdvajanje računa omogućit će vam da ste svjesniji količine novca kojom možete raspolagati u datom trenutku, što bi vam trebalo spriječiti financijske probleme u nekoj bližoj ili daljnjoj budućnosti.
Naplaćeni novac nije samo vaš
Ako želite poslovati u skladu sa zakonima bilo bi pametno otvoriti obrt ili tvrtku. Naime, na taj će način vaše poslovanje biti usklađeno sa zakonima i moći ćete bezbrižno uživati u plodovima vašeg rada. No, takav način poslovanja znači i da ćete veliki dio zarađenog novca morati pretočiti u državnu blagajnu. Konkretno, dio naplaćenog novca od klijenata otići će u državu kao porez državi, a uz to ćete morati platiti zdravstveno i mirovinsko te razne namete koje birokracija donosi sa sobom. Uvijek imajte na umu da cifra koja je naplaćena od klijenta, nije cifra kojom u potpunosti raspolažete kako želite.
Štednja kao ulaganje u budućnost
Ako se odlučite postati freelancer morate osvijestiti činjenicu da ste sada sam svoj gazda, što znači da morate i pametno raspolagati novcem. Kao što smo već rekli – jedan mjesec će biti sjajan, drugi katastrofalan i tako ćete se vrtjeti u krug (nadamo se s puno više pozitivnih mjeseci). Količina novca koja će pristizati u vašu kasu bit će prilično ne konstantna – neprestano će se mijenjati. Ako želite napraviti pametno ulaganje za budućnost, morate početi razmišljati o štednji. Da se ispravimo, ne samo razmišljati o štednji već morate početi štedjeti kako biste u budućnosti mogli lagodno živjeti na račun vašeg sadašnjeg rada.
Radite s više klijenata
Započeti freelance karijeru nije nimalo lako, a ono što mnoge obraduje jest trenutak u kojem dobiju jednog stalnog velikog klijenata s kojim dogovore više-mjesečnu suradnju. Iako je to super stvar koja će vas lišiti mnogih briga i osigurati vam stabilne prihode, budite iznimno pažljivi. Svoje radne sposobnosti nikada ne usmjeravajte samo ka jednom klijentu jer nikada ne znate kada će taj klijent prekinuti suradnju s vama. Umjesto toga, pokušajte paralelno raditi s više (barem 2-3) klijenata jer u tom slučaju ako jedan odustane, još uvijek vam preostaje onaj drugi ili treći. Finalno, nikada ‘ne držite sva jaja u istoj košari’, već preuzmite odgovornost za svoju budućnost i radite s više klijenata, odnosno na više projekata.
Zaključak
Planiranje financija u vrijeme freelance karijere jedan je od najvažnijih uvjeta ako želite staložen i kvalitetan život. Manjak kontrole nad financijama može vam prouzročiti mnoge probleme, koji vas mogu stajati hrpe živaca, ali i obustavljanja vlastitog biznisa. Naučite se kvalitetno upravljati financijama, iskoristite savjete koje smo naveli iznad i ne dopustite da financije postanu problem u vašem životu. U slučaju da vam treba pomoć oko planiranja financija ne oskudijevajte potražiti pomoć stručnih ljudi, ali tom prilikom tražite savjet od onih koji kvalitetno upravljaju financijama i koji su jedan nivo iznad vas.
Kako vi upravljate financijama i muči li vas taj dio poslovanja?!