Pred nama je vrlo turbulentno razdoblje u ekonomsko-poslovnom svijetu jer pojava koronavirusa “paralizirala” je veliki dio biznisa i tvrtki. Iako smo posljedice usporavanja ekonomije već mnogi osjetili na svojoj koži, činjenica je da će se pravi utjecaj problema tek pojaviti narednih mjeseci.
Zahvaljujući novčanim zalihama tvrtki i pojedinaca, ali i potporama države – nekako smo preživjeli prvi val koronavirusa. No, sve se čini da je pred nama drugi val – koji bi mogao imati još veći utjecaj na ionako već pokolebano gospodarstvo. Mnogi su svoje novčane zalihe potrošili, a ni država nema više novca za uplaćivanje potpora radnicama. Stoga, potencijalno nas očekuje vrlo turbulentno ekonomsko razdoblje – u kojem će jedini cilj biti nastaviti poslovati i opstati na tržištu.
Cijela ta priča itekako se dotiče i digitalnih poduzetnika i freelancera. Iako rade od kuće i zatvorenost u četiri zida im ne remeti radni tijek – ono što remeti poslovanje je “blokada” ostalih poslovnih subjekata. Kada jedan dio ekonomskog lanca stane, ubrzo staju svi jer većinu proizvoda je puno teže uspješno plasirati na tržište.
Što će se događati u narednim mjesecima u životima freelancera i mogu li opstati na tržištu? Kako uspješno prebroditi ekonomsku krizu i je li poslovanje budućnosti zauvijek promijenjeno? Evo što kažu razni svjetski stručnjaci i analitičari:
Veliki pad potražnje na tržištu
Istraživanja koja su provedena od strane Sveučilišta u Edinburghu (Business School) pokazala su kako se dogodio drastičan pad potražnje za uslugama freelancera. U istraživanju je sudjelovalo više od 1.400 freelancera s izvrsnom razinom vještina, a rezultati su zabrinjavajući.
Prema podacima dobivenim istraživanjem, čak 76 posto freelancera izgubilo je stalne prihode kada se pojavio koronavirus, odnosno kada su uvedene mjere suzbijanja virusa. To je kod 2/3 freelancera izazvalo značajne probleme s tokovima novca, što se dakako jako odražava na sam život freelancera. Sve to rezultiralo je povećanjem stresa od čak 80%, čime se freelanceri nalaze u vrlo nezavidnoj poziciji prije mogućeg drugog vala koronavirusa.
Tržište koje tone sve dublje
Mnogi analitičari kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj – slažu se kako smo tek zakoračili u ponor zvan “ekonomska kriza”. Iako smo sve do nedavno imali sjajnu kliničku sliku po pitanju pandemije koronavirusa, stvari su se počele ubrzano mijenjati i u Hrvatskoj. Potencijalna djelomična turistička sezona koja je bila na vidiku, svakim je danom sve manje izgledna. Čini se kako bismo ipak na kraju trebali imati katastrofalne turističke brojke, što će uzrokovati mnoge probleme u hrvatskom gospodarstvu (koje itekako ovisi o turizmu).
No, neće samo hrvatski poslodavci i freelanceri biti u ogromnim problemima, već će utjecaj korone osjetiti i svi oni koji surađuju sa stranim klijentima. Gospodarstvo SAD-a doživjelo je veliki “šamar” i brojke otpuštanja radnika čine se nestvarno lošima. Glavne gospodarske sile Europe vjerojatno će novčanim injekcijama pomagati manjim zemljama, što će oslabiti i njihovu gospodarsku moć. Surađujete li primjerice s Kinom i zemljama Istoka, ni tamo neće biti sjajna gospodarska situacija – jer mnoge su tvornice bile zatvorene nekoliko tjedana ili mjeseci kada se pojavio korona virus. Sve u svemu, bilo da radite s domaćim ili stranim klijentima – krizu ćete itekako osjetiti.
Manjak ulaganja u kreativu i marketing
Kada se pojave problemi s novčanim tokovima većina gospodarstvenika najprije reže troškove u području razvoja inovacija i marketinga. To bi trebalo zabrinuti freelancere jer većina freelancera radi upravo u područjima koja se tiču inoviranja i marketinga. Sve to vodi nas do činjenice da će se mnogi freelanceri naći u problemu – jer posla za njih jednostavno neće biti.
Ipak u svemu tome postoji i jedna sjajna stvar – a to je digitalizacija poslovanja. Počne li se korona virus ponovno širiti mnogi fizički biznisi trebat će posegnuti za digitalnim kanalima – kako bi i dalje uspješno poslovali. Problem će biti manje novca za ulaganje, što nam jasno sugerira kako će projekti razvoja web platformi, digitalnog oglašavanja i poslovne digitalizacije – biti manje plaćeni nego što su bili prije.
Prilagodba tržištu kao put ka uspjehu
Prije nekoliko mjeseci vidjeli smo kako se tvrtke u kratkom roku mogu prilagodbom potrebama tržišta – te tako spasiti od propadanja. Primjerice, mnoge tekstilne tvrtke ostale su bez sezonskih narudžbi robe – ali su se prebacili na izradu maskica za lice te su tako spasili svoje poslovanje. Primjer u digitalnom svijetu je definitivno Zoom – koji je upravo zahvaljujući koronavirusu stigao do nevjerojatnih poslovnih rezultata – a sa sobom je povukao i mnoge druge stručnjake koji su dobili priliku za online rad.
Tržište će se narednih mjeseci značajno promijeniti – to je sasvim sigurno. Također je sigurno da će mnoge tvrtke i freelanceri ostati bez posla – te će biti primorani “staviti ključ u bravu”. Na tržištu će se uspjeti uspješno “boriti” dvije grupe tvrtki i freelancera – oni kojima imaju dovoljne novčane zalihe da prebrode krizu i oni koji će se u potpunosti prilagoditi novim tržišnim (ne)prilikama.
Svaka neprilika zapravo stvara priliku u nekom drugom području ili segmentu. Važno je tu priliku prepoznati i što prije se prilagoditi. Brzom realizacijom modernih ideja čak možete stići do liderske pozicije na tržištu – što bi vam moglo donijeti nove poslovne uspjehe.
Kakav je vaš poslovni plan za preživljavanje krize?
Ispred svih freelancera i digitalnih poduzetnika je iznimno turbulentno razdoblje u kojem će neki spasiti svoje poslovanje, neki će propasti – a neki će izaći jači nego ikada prije. Vjerujemo da će se svatko protiv ekonomske krize boriti na svoj način i iskreno se nadamo da će svi u tome biti uspješni.
Poslovanje freelancera nikada nije bilo lako i jednostavno. Većina freelancera navikla je da stalno dobivaju “šamare” sa svih strana, no svaki taj šamar samo je novi poticaj za budući uspjeh. Stoga, vjerujemo da ste očvrsnuli – i da ste spremni za nove pobjede.
Zanima nas kako ćete se vi boriti protiv ekonomske krize? Napišite ispod u komentar.