Pratite nas

Web & IT

Google želi ubiti URL kakvog znamo?

Najavljen kraj

Objavljeno

-

Foto: YouTube

URL kakvog znamo je postao previše problematičan, čini se. U tijeku je potraga za nekim novim načinom na koji će web preglednici priopćavati koje web odredište gledamo. A sve to kako se više ne bismo morali susretati s dugim i nečitkim adresama. Ne samo zbog toga, želi se također stati na kraj prevarantima koji sve to zlorabe.

Radikalni prijedlozi

Još u rujnu prošle godine je iznesen neobičan prijedlog. Naime, članovi Googleova tima zaduženog za sigurnost u web pregledniku Chrome iznijeli su ideju: potpuno uklanjanje URL-ova u obliku u kojem ih mi danas poznajemo.

Iako vjerojatno tako djeluje na prvi pogled, ipak nije riječ o drastičnoj promjeni infrastrukture na kojoj se web temelji. U Googleu samo žele promijeniti način na koji web preglednici priopćavaju koje web odredište gledamo.

Što je, uopće, URL?

URL (Uniform Resource Locator) je ujednačeni ili usklađeni lokator sadržaja (resursa). To je adresa na World Wide Webu. Generična je, proširiva i može prikazati adresu u bilo kojem setu znakova u sklopu ograničenog seta ASCII znakova.

Može upućivati na HTML dokument (web stranicu), sliku ili bilo koju drugu datoteku smještenu na određenom web poslužitelju. Osmišljen je od strane oca Weba (a to je Tim Berners-Lee).

Naime, trenutno beskrajno puno kompliciranih URL-ova prevarantima pruža priliku za stvaranje poveznice koja vodi na web odredište koje izgleda kao pravo, ali je u stvari klopka za nedovoljno oprezne surfere. Phishing je dobro poznata kriminalna metoda.

Naime, iz kompanije su objasnili da, pored spomenutih zloupotreba, mnogi korisnici imaju poteškoća u razumijevanju prirode URL-a. To je zato što ih nije lako pročitati, čime ne prenose jasnu poruku o prirodi nekog web mjesta. Istina je da URL često zbunjuje korisnike, posebno kad se koriste skraćenice.

Pretraživači poput Chromea već neko vrijeme pokušavaju zaštititi korisnike tako što prikazuju stranice s upozorenjem koje ih sprječavaju da posjete neki sumnjivi sadržaj.

Nastavi čitati
Super ponuda
Komentiraj

Dodaj komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Web & IT

Vaši osobni podaci iz WhatsApp grupa lako se pronalaze na netu jednostavnom pretragom

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Pixabay

Linkovi koji vode do zatvorenih grupa aplikacije za razmjenu poruka WhatsApp, mogu se lako pronaći na internetu i to jednostavnom pretragom na Googleu. Čak i bez pridruživanja grupi može se doći do brojeva telefona članova grupa i njihovih imena, javlja Deutsche Welle.

Nakon što je taj veliki sigurnosni propust otkriven, uslijedile su oštre negativne reakcije na društvenim mrežama, pa je WhatsApp te linkove uklonio iz Google-ovih rezultata pretraživanja.

Ali usprkos tome, javno dostupne internet arhive i dalje čuvaju te podatke, otkrio je istražitelj sigurnosti Lav Kumar. On je skupio i organizirao preko 60.000 linkova, koji se još uvijek mogu pronaći na više siteova.

Od 1.000 nasumično izabranih linkova koje je testirao DW, 427 su bili aktivni linkovi za chat. Čak i bez aktivnog pridruživanja grupi, njen naziv, opis, slika i telefonski broj autora dostupni su za sve. A kada se uđe u grupu, moguće je vidjeti i brojeve telefona, do 256 sudionika, kao i ostale informacije. Nakon toga, dodavanjem tih brojeva u kontakte mogu se otkriti i imena u aplikaciji.

Reagirajući na upit DW-a, WhatsApp je izjavio: “Prikazujemo sve telefonske brojeve u grupama radi sigurnosti ljudi, tako da mogu znati tko će primati njihove poruke”.

Koristeći tu sigurnosnu rupu, DW je tako recimo dobio pristup grupi koju u Indoneziji opisuju kao Ministarstvo financija državnih službenika, uključujući i telefonske brojeve svih 14 članova. Za nekoliko drugih grupa ispostavilo se da su službene grupe za podršku kampanji brazilskog predsjednika Jaira Bolsonara.

Među 427 aktivnih ispitanih linkova našlo se puno raznolikih grupa, od školskih razrednih pa sve do političkih i pornografskih. Neke grupe su čak uključivale članove posebno osjetljivog identiteta, poput jednog chata sa stotinama članova koji su u latinoameričkoj zemlji (koja ima visok stupanj homofobnih ubojstava), jasno označeni kao LGBTK+ grupa.

U nekim slučajevima, slika grupe je izgledala poput amaterske pornografije ili je imala naslove kao što su “tajni video snimci bivših žena”. Na popisu su bile i potencijalne terorističke grupe i one gdje se dijele snimci “ekstremnog” seksualnog sadržaja, uključujući silovanja. Mali broj linkova ukazivao je da se radi čak o pedofilskom sadržaju.

WhatsApp je za DW priopćio da tvrtka ima politiku nulte tolerancije u vezi sa seksualnim zlostavljanjem djece i da odmah izbacuju korisnike ako se ispostavi da dijele sadržaj koji zloupotrebljava ili ugrožava djecu. Platforma također tvrdi da svakog mjeseca gasi oko 250.000 profila za koje se sumnja da dijele zabranjene slike djece i da se pritom oslanjaju na dojave korisnika i sve nekodirane podatke.

Taj sigurnosni propust poznat je još od 2016. godine. Tada je WhatsApp reagirao i riješio problem. Krajem 2019. problem je ponovo prijavljen, ali je u odgovoru za DW navedeno da se to ne smatra “visokim prioritetom”.

Nastavi čitati

Web & IT

Najčešće “digitalno” pitanje današnjice: Kako zapamtiti sve svoje lozinke?

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Pixabay

Internet-lozinke moraju biti duge, kompleksne, i u idealnom slučaju za svaki račun na internetu moramo imati posebnu lozinku. To komplicira naš digitalni život. No, postoje trikovi koji nam uvelike mogu pomoći.

Ukinuti lozinke – za mnoge korisnike interneta bi to bilo pravo rješenje. Ali, to nije tako jednostavno. Kombinacija korisničkog imena i lozinke je na internetu najrasprostranjenija metoda prijavljivanja na razne društvene mreže, shopping stranice ili forume.

Mnogi korisnici olakšavaju hakerima stvar tako što primjenjuju lozinke koje to – nisu. Tako “12345678” i “password” još uvijek spadaju u najomiljenije šifre, navodi Sveučilište u Potsdamu u jednoj analizi. To ima svoj razlog, jer se mnogi pitaju: kako da uopće zapamtim toliko različitih lozinki? No, i to je moguće – uz tehničku pomoć, piše DW.

Menadžer lozinki

“Password-manager” pamti sve naše lozinke i učitava ih kada je to potrebno. Na računalu su login-podaci tako uvijek spremni. Dobri programi za menadžment lozinki u stanju su i smišljati lozinke koje je vrlo teško “provaliti”.

U Apple uređajima već postoji takav menadžer lozinki, a njih nude i internet preglednici Google Chrome i Mozilla Firefox. Doduše, takvi menadžeri onda funkcioniraju samo u okviru tih pretraživača.

To može biti mana, kaže Jan Šisler, urednik računalnog magazina ct. “Kada koristim više pretraživača, ili radim s uređajima koji nemaju dati pretraživač, onda imam problem, jer u takvim slučajevima nemam pri ruci lozinku”, navodi Šisler.

U takvim slučajevima pomaže “pravi” menadžer lozinki. Onaj tko hoće koristiti takav program nekog komercijalnog ponuđača, mora se preplatiti i računati s troškom od 10 do 40 eura godišnje. Prednost takvog menadžera je što je za pristup svim lozinkama dovoljno jednom ukucati glavnu, tzv. master-lozinku. A ona mora biti posebno dobro odabrana, jer onaj tko nju “prođe” ima pristup svim lozinkama na svim računima jednog korisnika. Odnosno, njegovom kompletnom digitalnom životu.

Takav menadžer lozinki ima i manu: da bismo koristili lozinke na različitim platformama kao što su računalo, pametni telefon ili tablet, one se moraju prenositi s uređaja na uređaj preko interneta. Naravno da je taj prijenos šifriran, ali i pored toga postoji određen rizik.

“Moramo imati povjerenje u tvrtku koja nam je prodala menadžera lozinki, to jest, moramo biti uvjereni da se memoriranje i prenošenje lozinki vrši po dovoljno dobrim standardima”, kaže o tome Šisler.

USB stick

Oni koje plaši prijenos lozinki preko interneta, mogu ih učitati na USB-stick ili memorijsku karticu, pri čemu oni moraju imati dobar sustav osiguranja.

Tako postoje stickovi s tipkovnicom, koji funkcioniraju tek kada se ukuca određena kombinacija brojeva. A tu su i memorijske kartice koje se bežičnim putem povezuju s mobilnim telefonima i funkcioniraju samo kada je određen telefon u blizini kartice.

Mana te metode: nosač podataka se uvijek mora imati pri ruci.

Biometrijski postupak

Mnogi smatraju da je ovo posebno sigurno rješenje, jer se ne mora pamtiti nijedna lozinka – pa ni ona “glavna”. Za pristup je dovoljan otisak prsta ili prepoznavanje lica. Time se već služe mnogi proizvođači mobitela. Kamera skenira lice, i ako je to vlasnik čije je lice memorirano, mobitel se “otključava”.

I metoda s otiskom prsta postoji već dugo: mnogi laptopi imaju crne, male proreze – kada se preko njih provuče prst, laptop može očitati otisak prsta. A takvi “čitači” se mogu i odvojeno kupiti i povezati s računalom preko USB-ulaza.

Mana te metode je što u uređaju mora biti ugrađen poseban senzor za prepoznavanje, a hakeri su već mnogo puta pokazivali da ta tehnika nije baš toliko pouzdana – uspijevali su je s lakoćom izigrati.

Račun na društvenim mrežama

Račun na društvenim mrežama je neka vrsta “malog menadžera lozinki”. Prije svega Facebook nudi mogućnost preuzimanja kontrole pristupa drugim računima. Tako se, na primjer, u razne web trgovine može logirati i s lozinkom koja se koristi za Facebook.

Prednost: dovoljno je zapamtiti samo jednu lozinku. Mana: naši podaci su u rukama Facebooka. A taj koncern je već više puta pokazao da želi “usisati” što je moguće više informacija o nama.

Olovka i papir

Zapisivanje možda zvuči glupo, ali – nije glupo. Oni koji ionako sa sobom nose kalendar ili rokovnik, mogu unutra zapisati sve lozinke, i za prikrivanje koristiti način da lozinke ukombiniraju kao dio neke rečenice ili priče.

Primjer: “Tko u jendeku spava – grbava mu leđa. U to sam se uvjerio 10 puta”. U ovom slučaju početna slova svake riječi zajedno s brojem 10 mogu služiti kao lozinka (TujsgmlUtssu10p). Ili svako drugo slovo jedne riječi. Ili se računa samo polovina upisanog broja. Tu se može pustiti mašti na volju.

Mana: ako zaboravimo rokovnik u vlaku ili restoranu, naš digitalni život ući će u tešku krizu.

Nastavi čitati

Web & IT

Stvari na koje treba obratiti pažnju prilikom oglašavanja na internetu

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Pixabay

Ako investirate svoj novac u oglašavanje na internetu, trebate se pitati što je stvarno bitno. 

Razlikovati bitno od nebitnog. Važno od nevažnog. 

Među ljudima koji se bave marketingom na internetu i oglašavannjem povlače se fraze kao što je broj lajkova, šerova, klikova, pregleda (besplatnih) objava na Facebook mreži, itd.

Ali, to je potpuno nebitno. Odnosno, trebalo bi biti potpuno nebitno. Ideja da se nešto besplatno, može učiniti na internetu je meni nezamisliva.

Možete nešto malo, sa malim budžetom. Ali potpuno besplatno – to je već jako teško. Ne samo što je teško. Nego je pitanje ZAŠTO?

Zašto imati “strategiju” koja ide samo na besplatno? Umjesto – da vidimo kako postići konverzije, pa da se novac konstantno investira i okreće.

Glavna priča u oglašavanju na internetu vrti se oko konverzije. Konverzija donosi novac. 

Konverzije su:

  • prodaje
  • narudžbe
  • telefonski pozivi
  • rezervacije
  • i slično 

Što je Bitno u digitalnom marketingu

Bitno je da se stvori model internetskog oglašavanja gde se novac može lako reinvestirati i to na način koji donosi profit. Nije svako oglašavanje profitabilno.

Ne možete reinvestirati ponovno novac ako nema zarade. I ne možete konstantno obuhvaćati ciljano tržište. 

Novac koji investirate u oglašavanje na internetu mora brzo izlaziti i brzo se vraćati (sa profitom), tako da nastavljate reinvestirati novac u krug. To je bitno. 

Da trošite, investirajući što je više moguće profitabilno. 

Dakle, potrebno je osmisliti način koji omugućava konstantno okretanje novca kroz ciljano oglašavanje koje će donositi konverzije.

Potrebno je imati nekoliko različitih izvora web prometa

Druga stvar koja je bitna je izvor web prometa. Odakle sve dobivate posjetitelja na svoje web starnice ili web trgovine. 

Nije dobro za web lokaciju ako postoji samo jedan izvor posjetitelja. Jer je to za posao dosta riskatno, ukoliko se dogode mogući problemi sa padom broja posjetitelja. 

Npr. Posjetitelje dobivate samo od Facebook-a, ili 100% sa tražilica. Može biti dobro, ali je rizično jer nemate kontrolu. Ili da vam na primjer cijeli posao ovisi samo od page-a na Facebook-u. Facebook može promijeniti pravila korištenja i gubite posjete. To je skroz normalno.

Svaki posao se može na internetu reklamirati i time povećati broj klijenata ili kupaca. Jedino je razlika u tržištu. 

Kako lako doći do tržišta i koje kanale digitalnog marketinga primjeniti. 

Dali ima potencijala na Facebook-u?
Dali se može raditi SEO (koje su direktne i indirektne pretrage)?
Dali može Google AdWords?
Dali može email marketing?
Koliko ima prostora?
Koje su realne šanse za prolaz i na Facebook-u i na Google-u kao dvije glavne platforme za dobivanje posjetitelja?
Da li drugi ulažu u internet oglašavanje, kako to oni rade, gdje griješe, što možemo mi bolje?
Što bi nas činilo drugačijim?
Što bi nam bila neka priča “unique selling point” ili bar “proposition”, što nudimo drugačije od ostalih?

To su neka automatska pitanja, koja su veoma bitna još prilikom odabira poslovne ideje ili kreiranje nove usluge, odnosno proizvoda.

Kod nas još uvijek ima dosta prostora na tražilicama, jer nema mnogo kvalitetnog sadržaja koji bi zauzeo cijelu prvu stranicu sa rezultatima pretrege. Pa se kreiranje sadržaja za mnoge djelatnosti sada veoma isplati. 

Ali ipak, ako vidimo da su Google pretrage minimalne, ili da je rangiranje za glavne ključne riječi gotovo nemoguće zbog konkurencije. Ali ujedno vidimo da je jedini način da se dođe do posjetitelja za web lokaciju, Facebook… to je već loše. 

Jedino zbog čega bih mogli reći “ok, ovo je dobra ideja” je u slučaju da Facebook posjetitelje možemo veoma povoljno kupovati. To je obično slučaj kada imate neki proizvod za široke mase koji svi žele. 

Npr. svi hoće smršaviti. (tu je još problem što je zbog pravila oglasnih platformi to teže reklamirati), ipak… ako možemo lako odabrati (targetirati) i privuči jeftine klikove, onda se ipak može nešto učiniti.

Stvar je i u kvaliteti web posjetitelja. Nisu isti oni koji dolaze direktno s Google tražilice ili s Facebook-a. Ili čak oni koji direktno ukucaju web adresu – return traffic.

Prirodno je da Facebook lošije konvertira od Google-a, jer ljudi ne koriste Facebook za kupovinu, već za zabavu i druženje. Ne postoji namjera kupovine. Kao što npr. namjera kupovine postoji kada „googlaju” određen problem pa plaćate Google oglase/AdWords što može biti profitabilno. Ali i ne mora.

Prednost Facebook-a je što imate na raspolaganju u većini slučajeva veći broj korisnika. Dok su pretrage na tražilicama ograničene. 

Što više kontrole imate, to je bolje. Posao je stabilniji. Manji je problem ako određena marketing taktika vremenom ne daje više tako sjajne rezultate, jer imate još nekoliko opcija za pristup kupcima preko interneta.

Što više opcija imate za posjetitelje i za rast, to bolje i to vam je posao stabilniji.

Web lokacija je vaš najbolji zaposleni

Na kraju kao veoma bitan element dolazi na red vaša web lokacija. Cilj je od weba napraviti koristan resurs, na koji će se ljudi vraćati. 

Novac koji uložite u marketing, ne treba da bude kao kanta bez dna. Želite imati nešto kao mrežu da zadržite što više ljudi. Nešto što daje stabilnost – duguročno. 

Zato su bitne stvari kao što je:

  • brend
  • e mail lista
  • web lokacija
  • SEO
  • content Marketing

To je ono što poslu daje stabilnost jer to nisu čisti troškovi, već investicije u posao.

Facebook je recimo čist trošak. Platite klik, ode klik. Kao i AdWords. Osim ako veći dio ljudi zadržite ili uspijete odmah konvertirati.

Sa druge strane SEO i content su sporiji, ali dugoročna investicija u stabilniji posao. Posjete dolaze i dalje i kad ne plaćate. Možda i godinama poslije. Tu je povrat uloženog novca nerealan. Tisuću puta bolji nego da ovisite od AdWordsa ili Facebook oglasa.

Jedini razlog zašto broj fanova ima neki značaj je zbog „društvenog dokazaprilikom konverzijama. 

Zaključak

Ne trebate se opterećivati sa manje važnim stvarima kao što je organski reach, broj klikova ili lajkova. Ne očekujte ništa besplatno. Od web lokacije napravite najbolje zaposlenog. Kreirajte model gdje se polako okrećete novac u krug. Kreirajte perpetuum mobile sistem.  

Nastavi čitati

Preporučeno