Kompliciramo li zapravo previše u životu i poslovanju? Je li jednostavnost temelj uspjeha? Može li pojednostavljivanje životnih i poslovnih koraka dovesti do uspjeha o kojem maštamo?
Sve je više životnih i poslovnih savjetnika koji se slažu da je jednostavnost ključ uspjeha u životu. U modernom dobu opterećeni smo svakodnevno stotinama briga, a ono što nas čini sretnima su zapravo male jednostavne avanture. Žrvanj opterećenosti i kompliciranosti svakog nas dana umara – dok nas jednostavni koraci oslobađaj stresa i otvaraju vrata prema napretku.
No, može li zaista jednostavnost biti korak prema uspjehu? Mogli li jednostavni ciljevi i zadaci – dovesti do vrhunskih rezultata? Zašto bi pojednostavljivanje zadataka trebala postati životna navika?
Ljudi volje jednostavnost i jasnoću
Danas smo na poslu i u životu opterećeni stotinama obaveza i zadataka. Svakoga dana. Doslovno smo nekim danima toliko opterećeni raznim zadacima da ni ne primjećujemo sve lijepe trenutke koji se događaju oko nas. A život je divan – kada imamo priliku stati i pogledati svijet oko nas.
Iako nas moderni sustavi uče tome da postoje stotine opcija i mogućnosti – činjenica jest da ljudima to ne treba. Ljudi žele jednostavno doći do rješenja i žele uživati u jednostavnosti. Svaki korak više – zapravo je “trn u oku” ljudima. Svi mi želimo što jednostavnija rješenja – priznali mi to ili ne.
Unatoč tome što nas jednostavnost čini sretnijima i svjesnijima života – svatko od nas prije ili kasnije u životu komplicira raznim kombinacijama. Kao da su nam neke situacije prejednostavne pa se upetljamo u klupkom komplikacija i složenosti – ne bi li sebi dokazali da nešto vrijedi. No, prije ili kasnije shvatimo da kompliciranje ne donosi rezultate – već glavobolje i stres. Stoga, fokus na jednostavnost.
Zašto stvaramo komplicirane sustave kada nam ne trebaju?
Vaša perilica rublja ima 20 ili više različitih programa. Od toga, vi ste u životu uglavnom koristili 2-3 osnovna programa – koji vam pojednostavljuju proces pranja robe. Ne treba vam 20 ili više programa da bi vaša odjeća bila čista i mirisna. Ipak, kreatori perilica rublja nude vam 20+ različitih programa pranja. Zašto? Zato da vam pokažu da njihov sustav može sve što poželite – iako vam “sve” nikada neće ni trebati.
Ljudi vole osjećaj neograničenih mogućnosti. Volimo osjećati da na raspolaganju imamo sto opcija jer tako možemo odabrati ono što nam najviše odgovara. Ipak, istraživanja jasno pokazuju da u končanici biramo samo između nekoliko opcija. Dakle, u moru programa pranja – izabrati ćemo samo 2-3 osnovna programa. U moru perilica u prodaji – fokusirati ćemo se samo na 2-3 perilice koje su nam zapele za oko.
Unatoč tome što težimo jednostavnosti, proizvođači proizvoda i usluga znaju da ljudi vole – neograničene potencijale. Prije će se odlučiti za kupnju usluge ili proizvoda koji im u startu nudi obilje opcija jer to znači da kasnije mogu odabrati ono što im odgovara. Dakako, odabrati će samo jednu, dvije ili tri najjednostavnije opcije.
Istraživanja pokazuju da manje je više
Istraživanja jasno pokazuju da ljudi lakše donose odluke kada nisu preplavljeni hrpom informacija i mogućnosti. Primjerice, puno ćete lakše odabrati vaš proizvod u trgovini gdje se nude 3 slična proizvoda, nego li u trgovini gdje se nudi 20 sličnih proizvoda. Kada imamo velik izbor, tada se naš mozak optereti razmišljanjima što i kako odabrati – pa na kraju uglavnom ne odaberemo ništa. Vrlo zanimljivo, zar ne?
Manje je više. Iako je lijepo imati 100 mogućnosti na raspolaganju – te nas mogućnosti s vremenom umaraju. U končanici se odlučujemo za svega nekoliko top mogućnosti, dok ostale ostavljamo po strani. Što je sasvim logično jer naš mozak ipak nema neograničene kapacitete i svjestan je činjenice da pretjeranim razmišljanjem gubimo dragocjeno životno vrijeme.
Vrijeme je zapravo naša najvrjednije valuta – i sve što nam nepotrebno krade vrijeme samo je smetnja na našem životnom i poslovnom putu. Bez obzira radi li se o perilici rublja, poslovnim obavezama ili izboru namirnica u trgovini. Manje je više.
Fokus usmjeren na rješavanje konkretnih problema
Ljudi vole rješenja. Jednostavna rješenja. Kada birate perilicu rublja vi zapravo ne želite perilicu, nego želite čisto rublje u kojem ćete izgledati uredno. Želite osjećaj samopouzdanja i sreće. Da bi vaše rublje bili oprano i čisto u teoriji vam je dovoljan samo jedan program za crno i jedan program za bijelo rublje.
Rješenje vašeg problema čistog rublja su dva programa. Stvar je vrlo jednostavna. No, kada vi kupite perilicu sa 20 različitih programa – vaš problem ne da se rješava, nego postaje sve kompliciraniji. Dakle, 20 programa vas zbunjuje, tjera vas da razmišljate o tome što odabrati – i time se zapravo stvaraju dodatni problemi i razmišljanja. Najvažnije – gubite životno vrijeme.
Fokus treba ostati na jednostavnosti. Osoba u svakom trenutku treba znati što odabrati i zašto. More opcija ne donosi benefite, nego uglavnom nove probleme i zadatke. Kada stvarate neki proizvod ili uslugu – trebali biste se fokusirati na jednostavnost. Trebali biste pronaći opciju koju korisnici najviše žele i trebaju – te napraviti upravo takvu ponudu. Jednostavnu, ali fokusiranu na rješavanje problema.
Jednostavnost kao temelj uspjeha u životu i poslu
Je li jednostavnost zaista jedan od temelja uspjeha u poslu i životu? Prema mišljenju mnogih zapravo jest. Živimo u vremenima kada smo opterećeni raznim kompliciranim i zahtjevnim situacija – a sve što želimo je uživati u jednostavnim životnim iskustvima. Želimo se opustiti i zabaviti – bez da nas pritišće 100 i jedna stvar u glavi.
Mnogi među nama smatraju da ako je neki proizvod ili usluga suviše jednostavan – da zapravo nije poželjan krajnjim klijentima. Jer klijenti žele neograničene mogućnosti, žele sve dostupne opcije. No, to je tako pogrešno. Pogrešan je zapravo način na koji komuniciramo ono što proizvodimo i prodajemo.
Poznato je da kvalitetan prodavač fokus sa karakteristika treba staviti na rješavanje problema. Ljude ne zanima da novi pametni telefon ima 8 GB radne memorije i 256 GB prostora za pohranu. Ljude zanima kako mogu nazvati svoje prijatelje i kako mogu uslikati fotografije svoje djece. To je sve. Bez suvišnih komplikacija i trošenja vremena.
Kada u buduće radite na razvoju nove usluge ili proizvoda – fokusirajte se na jednostavnost. Pronađite jedan problem koji ljudi žele riješiti – i ponudite rješenja za upravo taj jedan problem. Bez suvišnog kompliciranja i zavrzlama. Biti će lakše vama stvarati uslugu ili proizvod, ali i klijentima kupiti nešto od vas. Jer klijenti ne žele 100 karakteristika, žele samo riješiti jedan svoje životni problem.