Dobrodošli u novu eru Hollywooda, gdje gluma, umjetnost i… algoritmi idu ruku pod ruku. Film The Brutalist, potencijalni kandidat za Oscara, izazvao je lavinu reakcija nakon što je otkriveno da je umjetna inteligencija (AI) korištena u pojedinim dijelovima produkcije. Da, dobro ste pročitali – AI nije samo za self-driving aute i predviđanje vremenske prognoze, već sada „pomaže“ i Adrienu Brodyju da bolje govori mađarski.
Montažer filma Dávid Jancsó u intervjuu za Red Shark News objasnio je kako je AI odigrao ulogu u usavršavanju dijaloga Brodyja i Felicity Jones na mađarskom jeziku. “Ako dolazite iz anglosaksonskog svijeta, određeni zvukovi mogu biti posebno teški za svladati,” rekao je Jancsó. Njihov pristup? Prepuštanje tih „teških zvukova“ inovativnoj tehnologiji Respeecher, startupu poznatom po tome što je stvorio glas Darth Vadera za buduće Star Wars projekte.
No, priča ne staje tu – AI je korišten i za stvaranje arhitektonskih prikaza u završnoj sceni filma, iako redatelj Brady Corbet tvrdi da je riječ o „namjernom stilu digitalnih prikaza iz 1980-ih“. Je li to revolucionaran potez ili samo štednja prikrivena pričom o umjetničkoj viziji? Hollywood bi vas uvjerio u ovo prvo, naravno.
Dok jedni plješću inovacijama, drugi se pitaju: jesmo li upravo zakoračili u budućnost kreativne industrije ili samo jeftino zaobilazimo trud i vještinu umjetnika? Pitanja su brojna, reakcije podijeljene, a sumnja? Pa, ona raste, baš poput računalne snage potrebne za AI.
Priča o naglascima: AI spašava Brodyja i Jones
Kada su Adrien Brody i Felicity Jones potpisali za glavne uloge u filmu The Brutalist, vjerojatno nisu očekivali da će im pomoći – algoritmi. Jedan od ključnih izazova bio je savladavanje mađarskog jezika, poznatog po svojoj kompleksnosti i zvukovima koji su, kako kaže montažer Dávid Jancsó, „posebno teški za one iz anglosaksonskog svijeta.“
Kako bi se izbjeglo ponavljanje na setu ili beskonačne sesije snimanja dodatnih dijaloga (ADR), produkcija je odlučila angažirati ukrajinsku AI tvrtku Respeecher. Ova inovativna tehnologija prilagodila je izgovor glumaca, usavršavajući određene samoglasnike i suglasnike za što autentičniji zvuk. Jancsó objašnjava: „Prvo smo pokušali ADR s glumcima, ali to nije funkcioniralo. Potom smo pokušali snimati dijaloge s drugim glumcima, ali ni to nije upalilo. Zato smo posegnuli za AI-om.“
Prema redatelju Bradyju Corbetu, cilj je bio očuvati autentičnost izvedbi, a ne manipulirati glumačkim radom. „Adrien i Felicity mjesecima su radili s jezičnom trenericom Tanerom Marshall kako bi usavršili svoje naglaske,“ rekao je Corbet. „Inovativna Respeecher tehnologija korištena je samo za uređivanje dijaloga na mađarskom jeziku – engleski dijalozi ostali su netaknuti.“
No, nije sve prošlo bez kritika. Skeptici na društvenim mrežama pitali su se: „Je li to još uvijek njihova izvedba ako ju je AI prilagodio?“ Pitanje nije samo tehničko već i etičko – je li AI alat za pomoć ili je postao neizbježan suigrač u glumačkom procesu?
Na kraju, dok jedni smatraju da je AI bio spasonosno rješenje za teški jezik, drugi vide ovaj potez kao sklizak teren koji bi mogao promijeniti način na koji doživljavamo glumu u budućnosti. Jedno je sigurno – Brodyjev mađarski zvuči odlično. No zahvaljujući čemu? Glumačkoj vještini, tehnologiji ili kombinaciji oboje?
AI slike: Nostalgija ili ušteda?
Ako ste mislili da će generativna umjetna inteligencija u filmu The Brutalist donijeti vizualne spektakle koji ostavljaju bez daha, pripremite se na iznenađenje. Prema redatelju Bradyju Corbetu, arhitektonske slike prikazane u završnim scenama nisu tu da vas impresioniraju, već da vas nostalgično podsjete na loše digitalne prikaze iz 1980-ih. Da, baš tako – cilj je bio postići „namjerni retro izgled“.
No, nije sve baš tako jednostavno. AI je korišten za stvaranje slika u memorijalnom videu posvećenom izmišljenom liku Adriena Brodyja, Lászlóu Tóthu, mađarskom arhitektu kojeg film prati. Dok su scenografkinja Judy Becker i njezin tim ručno crtali zgrade, generativna AI pomogla je u oblikovanju slika koje se prikazuju u pozadini jedne ključne scene.
Na prvi pogled, ovo zvuči kao pametna upotreba tehnologije za dodatnu dimenziju filma. No, kritičari sumnjaju u motivaciju. Je li ovo bio hrabar umjetnički potez ili samo način da se uštedi na vizualnim efektima? U konačnici, The Brutalist je film koji traje više od tri sata, ima brojne zvijezde, povijesne kostime i raskošne setove, a sve je to napravljeno s budžetom manjim od 10 milijuna dolara. Dakle, jasno je zašto je tehnologija poput AI-a bila primamljiva opcija.
Corbet brani ovu odluku tvrdnjom da su slike namjerno dizajnirane da izgledaju „kao da su iz doba ranih digitalnih prikaza“. Je li u pitanju umjetnički odabir ili lukav način da se smanje troškovi pod krinkom stila? Odgovor na to pitanje možda ovisi o tome koliko ste spremni progledati kroz prste filmu koji pretendira na Oscara.
Na kraju, dok jedni u ovome vide tehničku inovaciju, drugi se pitaju: Koliko AI-a je previše AI-a prije nego što kreativni proces postane algoritamski projekt?
Reakcije javnosti: Svi imaju mišljenje
Naravno, u današnje vrijeme ništa ne prolazi nezapaženo, a posebno ne kada se u Hollywoodu koristi AI. Čim je montažer Dávid Jancsó otkrio detalje o AI-u korištenom u filmu The Brutalist, društvene mreže eksplodirale su reakcijama. Nekima je ideja korištenja umjetne inteligencije fascinantna, dok su drugi… recimo samo, malo manje impresionirani.
Jedan od glasnijih komentara dolazi s platforme X (bivši Twitter), gdje korisnik @midsommarz sarkastično primjećuje: „Moje mišljenje o AI kontroverzi u filmu The Brutalist je da je to opasan teren. Dodjeljivati nagradu Adrienu Brodyju, znajući da mu je naglasak uređivan pomoću AI-a, neprihvatljivo je. Po mom mišljenju, mijenjanje izvedbe pomoću AI-a trebalo bi automatski diskvalificirati takve glumce s dodjela nagrada.“
Naravno, nije sve tako crno-bijelo. Redatelj Brady Corbet brzo je stao u obranu svog filma, naglašavajući kako je AI korišten isključivo za sitne prilagodbe izgovora na mađarskom jeziku, bez ikakvih izmjena u engleskim dijalozima. No, koliko to zapravo umiruje publiku, ostaje upitno.
I nije samo jezik ono što je izazvalo reakcije. Generativna AI korištena u vizualima također je naišla na podijeljena mišljenja – neki to vide kao pametan alat za uštedu vremena i novca, dok drugi smatraju da je to daljnji korak prema dehumanizaciji umjetnosti. “Hollywood sve više izgleda kao tech startup, a sve manje kao mjesto gdje se stvara umjetnost,” komentirao je jedan korisnik.
Ironično, dok film pretendira na Oscara, upravo ove AI kontroverze mogle bi utjecati na percepciju njegove umjetničke vrijednosti. Pitanje nije samo tehničko već i moralno: Koliko je AI opravdan u kreativnom procesu prije nego što se zapitamo gdje završava umjetnost, a počinje tehnologija?
Na kraju, reakcije su podijeljene. Dok jedni u The Brutalistu vide uzor budućnosti, drugi sumnjaju da bi upravo ovakvi potezi mogli oblikovati industriju na način koji malo tko želi vidjeti. Jedno je sigurno – The Brutalist je postao više od filma; postao je tema za raspravu o granicama tehnologije u umjetnosti.
Hollywood i AI: Je li budućnost već ovdje?
Umjetna inteligencija u Hollywoodu nije više pitanje “hoće li” nego “koliko brzo će zavladati.” Film The Brutalist samo je najnoviji primjer onoga što mnogi smatraju početkom nove ere u industriji – ere u kojoj algoritmi nisu samo alat, već postaju ključni dio kreativnog procesa.
S jedne strane, AI tehnologije poput Respeechera omogućile su filmovima poput The Brutalist da savladaju izazove jezika i vizualne prezentacije unutar skromnog budžeta. Snimit film dulji od tri sata, s povijesnim setovima i zvijezdama poput Adriena Brodyja i Felicity Jones, za manje od 10 milijuna dolara? AI je ovdje bio zlata vrijedan. Prema redatelju Bradyju Corbetu, korištenje AI-a bilo je nužno zbog ograničenih resursa, a cilj je bio zadržati autentičnost glumačkih izvedbi.
Ali je li to samo opravdanje? Filmska industrija već godinama balansira između umjetničke vizije i ekonomskih imperativa, no AI donosi potpuno novu dimenziju u ovu dilemu. Na primjer, kako osigurati da se umjetna inteligencija koristi kao alat za pomoć, a ne za zamjenu stvarnih ljudi i njihove kreativnosti? Štrajkovi Screen Actors Guilda i Writers Guilda of America 2023. godine jasno su pokazali da je to vruće pitanje.
Još jedno važno pitanje je etika. Ako AI može prilagoditi dijaloge, stvoriti slike ili čak generirati čitave scene, gdje povlačimo granicu između onoga što smatramo “pravom umjetnošću” i onoga što je rezultat računalnog programa? Kritičari tvrde da bi prekomjerna upotreba AI-a mogla dehumanizirati filmsku industriju, pretvarajući kreativne projekte u algoritamske proizvode.
Ipak, teško je zanemariti prednosti. AI smanjuje troškove, ubrzava procese i otvara mogućnosti za manje produkcije da ostvare veće ambicije. No, kao što je jedan korisnik društvenih mreža sarkastično primijetio: “Ako ovako nastavimo, za par godina možda nećemo ni trebati glumce – samo ćemo gledati CGI likove sa savršenim naglascima koje generira AI.”
Dakle, je li budućnost već ovdje? Ako je suditi prema primjerima poput The Brutalist, odgovor je – da, ali uz veliku dozu neizvjesnosti. Hollywood sada mora pronaći način kako balansirati između inovacije i očuvanja integriteta umjetnosti. Jer jedno je sigurno – AI neće otići, ali hoće li uništiti ili unaprijediti industriju, ovisi o tome kako se koristi. Kako bismo rekli u stilu The Brutalist: Dobrodošli u budućnost, ali ne zaboravite gdje ste bili.
Zaključak: Vrijeme za novu kategoriju Oscara?
Hollywood voli nagrade, a Oscari su vrhunac tog glamura. No, s obzirom na to koliko se umjetna inteligencija infiltrirala u filmsku industriju, možda je vrijeme da uvedemo novu kategoriju: „Najbolje korištenje AI-a u filmskoj produkciji“. Jer, priznajmo – ako algoritmi već uređuju naglaske, crtaju slike i štede novac, zašto ih ne bismo počeli i službeno nagrađivati?
The Brutalist postavlja neka važna pitanja o granicama tehnologije u umjetnosti. Redatelj Brady Corbet i njegova ekipa brane svoju upotrebu AI-a kao nužno zlo, naglašavajući kako su prilagodbe napravljene s poštovanjem prema glumačkim izvedbama. No, skeptici nisu uvjereni. Može li se autentičnost izvedbe zaista očuvati ako je algoritam imao prste u tome? Ili smo, kako neki kritičari kažu, već na skliskom terenu gdje umjetna inteligencija suptilno preuzima zasluge ljudske kreativnosti?
Još jedno pitanje koje ostaje visjeti u zraku jest kako će filmska zajednica reagirati na ovakve inovacije u dugom roku. Hoće li AI postati standard u industriji, način da se snime veliki filmovi s ograničenim budžetima? Ili će izazvati reakciju onih koji žele očuvati „ljudski dodir“ u umjetnosti?
Za sada, The Brutalist ide naprijed kao favorit za Oscare, s pregršt nominacija u važnim kategorijama. No, kontroverze oko AI-a mogle bi utjecati na percepciju filma, pogotovo među onima koji vjeruju da tehnologija ima svoje granice.
Na kraju, The Brutalist nije samo film – on je ogledalo trenutnog stanja u Hollywoodu, industrije koja balansira između inovacije i očuvanja svoje kreativne duše. Hoće li budućnost biti puna AI rješenja ili će umjetnici pronaći način da se prilagode bez gubitka identiteta? To je pitanje koje ostaje otvoreno – barem do sljedeće sezone nagrada. Dotad, možda nam stvarno treba nova kategorija Oscara.