Google pretraživanje uskoro će se drastično promijeniti – na bolje ili gore. U skladu s velikom vizijom Alphabeta, matične tvrtke Googlea, o umjetnoj inteligenciji, te zbog konkurencije od AI noviteta poput ChatGPT-a, Googleov osnovni proizvod doživljava reorganizaciju, postaje personaliziraniji i sažetiji zahvaljujući AI tehnologiji.
Na godišnjoj I/O konferenciji za programere u Mountain Viewu u Kaliforniji, Liz Reid predstavila je te promjene, stavljajući svoj pečat na svoj novi posao kao voditeljica svih Google pretraživanja. Reid je u Googleu već 20 godina, radila je na raznim projektima vezanim za pretraživanje. Njezina prezentacija prožeta umjetnom inteligencijom bila je dio šire teme glavnog izlaganja koje je vodio izvršni direktor Sundar Pichai: AI sada pokreće gotovo svaki proizvod u Googleu, a tvrtka planira ubrzati taj prijelaz.
“U eri Gemini vjerujemo da možemo napraviti dramatična poboljšanja u pretraživanju,” rekla je Reid prije događaja, referirajući se na glavni generativni AI model lansiran krajem prošle godine. “Vrijeme ljudi je dragocjeno, zar ne? Suočavaju se s teškim stvarima. Ako imate priliku s tehnologijom pomoći ljudima da dobiju odgovore na svoja pitanja, da im olakšate posao, zašto to ne bismo željeli postići?”
Kao da je Google uzeo sve scenarije koje je pisao posljednjih 25 godina i bacio ih u zrak da vidi gdje će pasti. A da stvar bude zanimljivija, scenarij je napisala umjetna inteligencija.
Ove promjene u Google pretraživanju pripremale su se već neko vrijeme. Prošle godine tvrtka je unutar svog Search Labsa, gdje korisnici mogu isprobavati eksperimentalne nove značajke, izdvojila dio za nešto nazvano Search Generative Experience. Pitanje koje je visjelo u zraku bilo je kada će te značajke postati trajni dio Google pretraživanja. Odgovor je, sada.
Googleova pretraga se mijenja u trenutku kada kritičari sve glasnije ističu da je iskustvo pretraživanja sve lošije, a tvrtka se prvi put nakon dugo vremena suočava s ozbiljnom konkurencijom, posebno zbog suradnje između Microsofta i OpenAI-a. Manji startupi poput Perplexity, You.com i Brave također su privukli pažnju koristeći generativnu umjetnu inteligenciju za preuređenje koncepta pretraživanja.
Automatski odgovori
Google je predstavio prilagođenu verziju svog Gemini AI modela za nove značajke pretraživanja, iako nije otkrio detalje o veličini modela, brzini ili sigurnosnim mjerama.
Ova specifična verzija Gemini modela za pretraživanje bit će ključna za nekoliko novih elemenata Google pretraživanja. Najznačajniji je AI Overviews, koji Google već testira u svojim laboratorijima. AI-generirani sažeci sada će se pojavljivati na vrhu rezultata pretraživanja.
Primjer jednog testiranja: Na upit “Gdje je najbolje mjesto za vidjeti sjevernu svjetlost?”, Google će, umjesto popisa web stranica, pružiti tekstualni odgovor da su najbolja mjesta za vidjeti sjevernu svjetlost, poznatu i kao aurora borealis, unutar Arktičkog kruga na mjestima s minimalnim svjetlosnim zagađenjem. Također će ponuditi poveznicu na NordicVisitor.com. AI će zatim dodati: “Druga mjesta za vidjeti sjevernu svjetlost uključuju Rusiju i sjeverozapadne teritorije Kanade.”
Reid kaže da se AI Overviews neće pojavljivati za svaki rezultat pretraživanja, iako postaju sve češći. Rezervirani su za složenija pitanja. Svaki put kad netko pretražuje, Google iza kulisa donosi algoritamsku odluku treba li ponuditi AI-generirani odgovor ili uobičajeni plavi link za klik. “Ako pretražujete Walmart.com, stvarno samo želite otići na Walmart.com,” kaže Reid. “Ali ako imate izrazito prilagođeno pitanje, tu ćemo donijeti ovu značajku.”
AI Overviews se ovaj tjedan uvode svim korisnicima Google pretraživanja u SAD-u, a do kraja godine stići će i u druge zemlje, kaže Reid. Više od milijardu ljudi vidjet će AI Overviews u svojim rezultatima pretraživanja. Pojavljivat će se na svim platformama—webu, mobilnim uređajima i kao dio pretraživačkog iskustva u preglednicima poput Safarija.
Još jedno ažuriranje koje dolazi u pretraživanje je funkcija za planiranje unaprijed. Na primjer, možete zamoliti Google da vam planira obroke ili pronađe obližnji pilates studio koji nudi uvodni popust. U budućnosti pretraživanja s Google AI agentom, on može prikupiti nekoliko obližnjih studija, sažeti recenzije o njima i izračunati vrijeme potrebno da tamo stignete pješice. Ovo je jedna od Googleovih najvećih prednosti u odnosu na nove tražilice, koje nemaju ni blizu toliko recenzija, podataka o mapama ili drugih informacija koje Google posjeduje.
Jedna od najzanimljivijih promjena koju Google istražuje u svojim Search Labs je “AI-organizirana” stranica s rezultatima. Na prvi pogled, izgleda kao da potpuno odbacuje iskustvo pretraživanja s plavim linkovima.
Jedan primjer koji je dala Reid: Pretraživanje mjesta za večeru za godišnjicu u širem području Dallasa vratilo bi stranicu s nekoliko “čipova” ili gumba na vrhu za sužavanje rezultata. Ti bi mogli uključivati kategorije poput Dine-In, Takeout i Open Now. Ispod toga bi mogao biti sponzorirani rezultat, a zatim skupina onoga što Google procjenjuje kao “vrijedne restorane za godišnjicu” ili “romantični steakhouse”. To bi moglo biti praćeno nekim predloženim pitanjima za dodatno prilagođavanje pretraživanja, poput “Je li Dallas romantičan grad?”
AI-organizirano pretraživanje još uvijek se uvodi, ali počet će se pojavljivati u SAD-u na engleskom “u narednim tjednima.” Također će se pojaviti poboljšana opcija pretraživanja videa, poput Google Lensa na steroidima, gdje možete usmjeriti kameru telefona na predmet poput pokvarenog gramofona i pitati kako ga popraviti.
Ako vam sve ove nove AI značajke zvuče zbunjujuće, možda ste propustili Googleove najnovije ambicije za ono što je nekada bila skromna tekstualna kutija. Reid jasno daje do znanja da većina korisnika smatra da je Google pretraživanje samo jedna stvar, dok je zapravo mnogo stvari za različite ljude, koji svi pretražuju na različite načine.
“To je jedan od razloga zašto smo uzbuđeni raditi na nekim stranicama s AI-organiziranim rezultatima,” rekla je. “Kako shvatiti prostor? Činjenica da želite mnogo različitog sadržaja je sjajna. Ali je li to još uvijek jednostavno za pregledavanje i konzumiranje informacija?”
No, generirajući AI Overviews—i odlučujući kada bi se ti pregledi trebali pojaviti—Google zapravo odlučuje što je složeno pitanje, a što nije, a zatim donosi odluku o vrsti web sadržaja koji bi trebao informirati svoj AI-generirani sažetak. Naravno, to je nova era pretraživanja gdje pretraživanje radi posao za vas; također je to pretraživački bot koji ima potencijal algoritamski favorizirati jednu vrstu rezultata nad drugima.
“Jedna od najvećih promjena u pretraživanju s ovim AI modelima je ta da AI zapravo stvara vrstu informiranog mišljenja,” kaže Jim Yu, izvršni predsjednik BrightEdgea, tvrtke za optimizaciju pretraživača koja pomno prati web promet više od 17 godina. “Paradigma pretraživanja posljednjih 20 godina bila je da pretraživač izvlači puno informacija i daje vam linkove. Sada pretraživač obavlja sve pretrage za vas, sažima rezultate i daje vam formirano mišljenje.”
Time se povećava važnost Googleovih rezultata pretraživanja. Kada algoritmi odlučuju da ono što osoba treba je jedan sažet odgovor, umjesto nekoliko linkova kroz koje treba klikati i čitati, pogreške su ozbiljnije. Gemini nije imun na halucinacije—slučajeve kada AI dijeli očito pogrešne ili izmišljene informacije.
Prošle godine pisac za The Atlantic zamolio je Google da imenuje afričku zemlju koja počinje slovom “K”, a pretraživač je odgovorio tekstualnim isječkom—izvorno generiranim od ChatGPT-a—da nijedna zemlja u Africi ne počinje slovom K, očito previđajući Keniju. Googleov alat za generiranje slika pomoću umjetne inteligencije bio je javno kritiziran ranije ove godine kada je prikazao neke povijesne ličnosti, poput Georgea Washingtona, kao crnce. Google je privremeno zaustavio taj alat.
Novi svjetski poredak
Googleova nova verzija pretraživanja s umjetnom inteligencijom pomiče poznatih “10 plavih linkova” u pozadinu. Prvo su oglasi i informacijski okviri počeli dominirati vrhom Googleovih stranica; sada će AI-generirani pregledi i kategorije zauzimati velik dio prostora za pretraživanje. Web izdavači i kreatori sadržaja s razlogom su zabrinuti zbog ovih promjena.
Istraživačka tvrtka Gartner predvidjela je ranije ove godine da će do 2026. volumen tradicionalnog pretraživanja pasti za 25 posto, jer će AI modeli, koji pružaju izravne odgovore, postati sve popularniji.
“Generativna AI rješenja postaju zamjena za tradicionalne tražilice, zamjenjujući upite koji su se ranije izvršavali u klasičnim tražilicama,” rekao je Alan Antin, potpredsjednik i analitičar u Gartneru. “To će prisiliti tvrtke da preispitaju svoju strategiju marketinških kanala.”
Što to znači za web? “To je promjena svjetskog poretka,” kaže Yu iz BrightEdgea. “Sada je trenutak kada se sve u pretraživanju počinje mijenjati s AI.”
Prije osam mjeseci BrightEdge je razvio generativni parser, alat koji prati kako korisnici komuniciraju s AI-generiranim rezultatima na webu. Prema Yuu, parser je u posljednje vrijeme primijetio da Google sve rjeđe pita korisnike žele li AI-generirani odgovor i sve češće pretpostavlja da žele. “Mislimo da to pokazuje da su puno sigurniji da ćete htjeti komunicirati s AI u pretraživanju, umjesto da vas pitaju želite li AI-generirani rezultat.”
Ove promjene također imaju veliki utjecaj na Googleov oglašivački posao, koji čini većinu prihoda tvrtke. Na nedavnom pozivu o kvartalnim prihodima, Pichai nije otkrio prihode od svojih eksperimenata s generativnim AI-om. No, kako je Paresh Dave iz WIRED-a istaknuo, nudeći izravnije odgovore korisnicima, “Google bi mogao imati manje prilika za prikazivanje oglasa za pretraživanje ako ljudi provode manje vremena radeći dodatne, preciznije pretrage.” Vrste oglasa koje se prikazuju također će se morati prilagoditi zajedno s Googleovim generativnim AI alatima.
Google je obećao da će i dalje usmjeravati promet prema web stranicama, kreatorima i trgovcima, iako nije otkrio kako to planira postići.
Na pitanje hoće li korisnici i dalje klikati na linkove izvan AI-generiranog web sažetka, Reid je rekla da Google za sada vidi kako ljudi “zapravo kopaju dublje, pa počinju s AI pregledom, a zatim klikaju na dodatne web stranice.”
U prošlosti bi korisnik morao pretraživati kako bi pronašao željene informacije, ali sada će Google sastaviti odgovor iz raznih web stranica po svom izboru. Prema Googleu, to će i dalje potaknuti istraživanje. “[Ljudi] će samo koristiti pretraživanje češće, a to pruža dodatnu priliku za slanje vrijednog prometa na web,” rekla je Reid.
To je optimistična vizija budućnosti pretraživanja, gdje sažeti AI-generirani odgovori potiču ljude da provode više vremena istražujući dublje. Google Pretraživanje i dalje obećava staviti informacije svijeta na dohvat ruke, ali sada je manje jasno tko zapravo pritišće tipke.