Pratite nas

Najbrže superračunalo na svijetu pridružuje se borbi protiv COVID-19

Najbrže superračunalo na svijetu identificiralo je kemikalije koje bi mogle zaustaviti širenje koronavirusa.

Foto: IBM

Novi koronavirus predstavlja neviđeni izazov za znanstvenike koji su, zbog brzine kojom se virus širi, morali ubrzati svoja istraživanja.

Ali, za to je izgrađeno najbrže superračunalo na svijetu, prenosi Poslovni.hr

Summit, IBM-ovo superračunalo opremljeno tzv. mozgom od umjetne inteligencije, pokrenulo je tisuće simulacija kako bi analiziralo koji lijekovi mogu učinkovito zaustaviti virusnu infekciju ljudskih stanica.

Superračunalo je identificiralo njih 77, a to je obećavajući korak ka stvaranju najučinkovitijeg cjepiva. Svoja otkrića su znanstvenici Nacionalnog laboratorija Oak Ridge objavili u u časopisu ChemRxiv.

Summit je izgrađen za rješavanje svjetskih problema

Summit je 2014. godine naručilo američko Ministarstvo energetike u svrhu kojoj i sada služi – rješavanju svjetskih problema.

Ima snagu od 200 petaflopa, što znači da ima računalnu brzinu od 200 četvornih milijardi izračuna u sekundi, što je milijun puta snažnije od najbržeg prijenosnog računala.

Summit je modelirao kako različiti spojevi lijekova mogu spriječiti širenje koronavirusa u druge stanice.

Na svojoj stanici u Nacionalnom laboratoriju Oak Ridge u Tennesseeju, Summit je dosad identificirao i obrasce u staničnim sustavima koji prethode Alzheimeru, analizirao gene koji doprinose osobinama poput ovisnosti o opijatima i klimatskim simulacijama predvidio ekstremno vrijeme.

Kako se Summit bori protiv koronavirusa

Virusi inficiraju ljudske stanice šiljkom genetskog materijala koji im ubrizgavaju. Posao superračunala Summita je pronaći lijekove koji se mogu vezati za taj šiljak i potencijalno zaustaviti širenje.

Znanstvenik iz Oak Ridgea Micholas Smith stvorio je model koronavirusnog šiljka na temelju istraživanja koje je objavljeno u siječnju ove godine. Sa Summitom je simulirao kako će atomi i čestice u virusnom proteinu reagirati na različite spojeve.
Superračunalo je izvodilo simulacije na više od 8000 spojeva koji bi se mogli vezati za bjelančevine virusa, što bi moglo ograničiti njegovu sposobnost širenja na stanice zaražene osobe. Summit ih je identificirao 77 i rangirao na temelju vjerojatnosti da će se vezati za šiljak.

Što je sljedeće

Tim znanstvenika će ponovno pokrenuti simulacije na Summitu, koristeći precizniji model šiljka koronavirusa, objavljeno je ovog mjeseca.

Unatoč svim svojim mogućnostima, Summit može učiniti samo toliko. Dao je prvi korak u analizi, a to je identificiranje perspektivnih spojeva. Sada eksperimentalne studije moraju dokazati koje kemikalije najbolje djeluju.

– Naši rezultati ne znače da smo pronašli lijek ili način liječenja koronavirusa, rekao je Jeremy Smith, direktor Nacionalnog laboratorijskog centra za molekularnu biofiziku Sveučilišta Tennessee Oak Ridge.

No, rezultati bi mogli pomoći budućim studijama. A ta su istraživanja potrebna za stvaranje najučinkovitijeg cjepiva protiv koronavirusa. Tek tada ćemo znati ima li neko od njih karakteristike potrebne za ublažavanje ovog virusa.