Ne, niste se upravo vratili u 2001. godinu.
Nekada kultna platforma za dijeljenje glazbe, Napster, upravo je kupljena za 207 milijuna dolara, a račun je podmirila tvrtka Infinite Reality. Što točno Napster može ponuditi 2025. godine da opravda takvu cijenu? Infinite Reality tvrdi da će ga pretvoriti u “društvenu glazbenu platformu koja prioritizira aktivno sudjelovanje fanova”, s naglaskom na pružanje mjesta umjetnicima koji će se moći povezati sa slušateljima i, naravno, izvući više novca iz njih.
Konkretno, planiraju stvoriti virtualne 3D prostore za glazbene fanove kako bi mogli prisustvovati koncertima i slušaonicama, uz platformu za prodaju robe glazbenika i izdavačkih kuća. Nije najgora ideja na svijetu – sudjelovanje u ovakvim događanjima vjerojatno je i najbolji aspekt VR-a.
Nije jasno što će se dogoditi s postojećom Napster uslugom; za sada ne izgleda da će nestati preko noći. Iako nudi katalog usporediv s onima velikih igrača poput Spotifyja i Apple Musica, realno, više nije na vrhu ničijeg popisa.
“Kada razmišljamo o klijentima koji imaju publiku – influencerima, kreatorima – mislim da je jako važno da imaju povezan prostor koji se vrti oko glazbe i glazbenih zajednica”, rekao je Acunto. “Jednostavno ne vidimo nikoga u streaming industriji da stvara takve prostore za glazbu.”
Napster posjeduje brojne licence za streaming milijuna pjesama, što ga je učinilo privlačnim ulovom za Infinite Reality. Tvrtka tvrdi da će njihova verzija Napstera “poremetiti industriju – legalno.”
Trenutni CEO Napstera, Jon Vlassopulos, kaže da će ova kupnja omogućiti umjetnicima da kreiraju “luda okruženja, ograničena samo njihovom maštom.” Kao primjer, opisao je reggae izvođača koji bi mogao uživati u virtualnom okruženju plaže. Acunto dodaje da će to biti “Clubhouse na kvadrat – puta trilijun.” Pritom misli na aplikaciju za virtualne događaje koja je bila hit tijekom pandemije, ali je na kraju nestala s radara.
Infinite Reality posljednjih godina divlja po shoppingu. Uz Napster, kupili su i Drone Racing League, platformu za metaverse marketing Landvault te VR shopping platformu Obsess.
Što se tiče Napstera, sve je počelo 1999. godine kada je poharao svijet i omogućio krađu glazbe na najjednostavniji mogući način. Nije trebalo dugo da pravni problemi sustignu platformu, pa je već 2001. godine proglasila bankrot.
No, to je bio tek početak. Softverska tvrtka Roxio kupila je Napster 2002. godine i ponovno ga pokrenula kao legalnu e-trgovinu koja je prodavala digitalne glazbene datoteke. Zatim se 2008. pojavio Best Buy i ugradio Napster u svoju kolekciju imovine. No, maloprodajni div držao ga je samo nekoliko godina prije nego što ga je 2011. prodao Rhapsodyju.
Rhapsody je sljedećih deset godina pokušavao učiniti Napster europskim imenom, ali onda je 2022. godine stigao konzorcij blockchain tvrtki, predvođen Hivemindom i Algorandom, s vizijom da od Napstera naprave neku NFT glupariju – jer, naravno, “glazba x web3 je jedno od najuzbudljivijih područja.” To nije upalilo i, eto nas ovdje. Još jednom, Napster je prepušten kao vrući krumpir. Sretnih mu idućih 25 godina kruženja iz ruke u ruku.
