Istraživači su otkrili da su “power useri” ChatGPT-a, tj. oni koji ga koriste najduže i najintenzivnije, postali ovisni o chatbotu — ili barem ozbiljno zavisni.
U novom zajedničkom istraživanju, tim iz OpenAI-a i MIT Media Laba ustanovio je da ova mala, ali entuzijastična skupina korisnika pokazuje znakove “problematične upotrebe”. U znanstvenom žargonu, to znači klasične indikatore ovisnosti: opsesivnu upotrebu, simptome povlačenja, gubitak kontrole i promjene raspoloženja uzrokovane interakcijama s chatbotom.
Kako su došli do ovih zaključaka? MIT i OpenAI proveli su anketu među tisućama korisnika ChatGPT-a kako bi saznali ne samo što misle o chatbotu, već i kako koriste “afektivne signale” – interakcijske elemente koji odaju dojam empatije, naklonosti ili podrške.
Vaš novi najbolji prijatelj?
Iako većina ispitanika nije razvila emocionalnu povezanost s ChatGPT-om, oni koji su ga koristili dulje počeli su ga smatrati… prijateljem. Također, ispitanici koji su provodili najviše vremena razgovarajući s chatbotom češće su bili usamljeniji i više su se stresirali zbog sitnih promjena u njegovom ponašanju.
Zbrojimo dva i dva, i jasno je da priča ne završava dobro. Kao i u prijašnjim slučajevima, ljudi koji imaju manjak pravih društvenih odnosa češće postaju zavisni o AI chatbotovima. Drugim riječima, korisnici percipiraju AI kao stvarnog prijatelja, dok AI, naravno, nije svjestan njihove egzistencije. Ovo može dovesti do emocionalne ovisnosti, jer korisnik ulaže osjećaje u nešto što mu ne može uzvratiti na isti način.
Tekst vs. glas
Istraživanje je također otkrilo neočekivane razlike ovisno o načinu korištenja ChatGPT-a.
Ljudi su koristili više emocionalnog jezika kada su razgovarali s tekstualnom verzijom ChatGPT-a, nego s naprednim glasovnim načinom rada. Također, glasovni način rada bio je povezan s boljim općim blagostanjem – ali samo ako je korišten kratko.
Još jedna zanimljivost? Korisnici koji su sa ChatGPT-om razgovarali o osobnim temama (emocijama, sjećanjima) rjeđe su postali emocionalno ovisni, dok su oni koji su ga koristili za “neosobne” stvari (brainstorming, savjeti) razvili veću povezanost.
Zaključak: Tko gleda u ponor…
Najvažniji zaključak istraživanja? Što dulje koristite ChatGPT – bez obzira na način – to su veće šanse da postanete emocionalno ovisni o njemu.
Dakle, ako se uhvatite kako chatbotu pričate o svom danu uz šalicu kave… možda je vrijeme da izađete među ljude.
