Gledatelji bi tijekom Olimpijskih igara 2028. u Los Angelesu mogli letjeti nebom iznad grada i izbjeći poznate prometne gužve, ako se ostvare planovi organizatora.
LA28, odbor zadužen za organizaciju trećih Ljetnih olimpijskih igara u Los Angelesu, najavio je partnerstvo s tvrtkom Archer Aviation u cilju uvođenja usluge zračnog taksija tijekom Olimpijskih i Paraolimpijskih igara.
Tvrtka planira koristiti flotu letjelica za prijevoz navijača do i sa sportskih borilišta, objavio je LA28 u četvrtak.
Leteći taksiji već dugo su dio futurističkih vizija. Njihovo premijerno predstavljanje bilo je planirano za Olimpijske igre u Parizu 2024., no nisu na vrijeme dobili certifikaciju od Europske agencije za sigurnost zračnog prometa.
Slično tome, Archer Aviation još uvijek nije certificiran od strane američke Savezne uprave za zrakoplovstvo (FAA), što znači da letjelice još nisu spremne za komercijalnu uporabu. Osnivač i izvršni direktor tvrtke izjavio je da se nada kako će ove godine dobiti ključnu “Type Certification” potvrdu, koja dokazuje da letjelica ispunjava sve dizajnerske i sigurnosne standarde.
Ako se certifikacija dobije na vrijeme za Igre 2028., zračni taksiji bi mogli nuditi letove u trajanju od 10 do 20 minuta za stanovnike i posjetitelje, s letovima između odabranih lokacija, uključujući neka od najvećih olimpijskih borilišta u regiji.
Još nije poznato koliko bi jedan let koštao, no osnivač i direktor Archer Aviationa, Adam Goldstein, izjavio je za Los Angeles Times da želi da cijena bude usporediva s luksuznim Uber prijevozom.
Kao i kod popularne aplikacije za naručivanje prijevoza, korisnici bi zračni taksi mogli naručivati putem aplikacije. Letjelice mogu prevoziti do četiri osobe i pri polijetanju i slijetanju funkcioniraju slično helikopterima.
Letjelica “Midnight”, kojom upravlja pilot, dio je obitelji vozila poznatih kao “eVTOL” (električne letjelice s vertikalnim polijetanjem i slijetanjem).
Archer, kojeg podržavaju Boeing i United Airlines, jedna je od nekoliko tvrtki koje razvijaju eVTOL letjelice s ciljem promjene načina putovanja u urbanim područjima s velikim prometnim opterećenjem, nudeći kratke zračne letove.
Industrija se suočava s brojnim preprekama, uključujući gustoću baterija, a nijedna od letjelica još nije dobila odobrenje FAA.
Letjelica Midnight ima 12 motora i propelera te, prema navodima LA28, proizvodi manje buke i emisija od klasičnog helikoptera.
Archer Aviation se nada kako će FAA certifikaciju dobiti “uz razinu sigurnosti sličnu onoj kod komercijalnih putničkih zrakoplova”.
“Želimo transformirati način na koji se ljudi kreću Los Angelesom i ostaviti nasljeđe koje će oblikovati budućnost prijevoza u Americi”, izjavio je Goldstein. “Ne postoji bolje vrijeme za to nego tijekom Igara LA28.”
Sigurnost, regulacija i ulaganja predstavljaju velike izazove za tvrtke koje pokušavaju uvesti leteće taksije. Unatoč preprekama i kašnjenjima, mnogi i dalje vjeruju da bi oni mogli predstavljati budućnost prijevoza.
Archer Aviation ostaje uvjeren da njegova letjelica može promijeniti trenutni trend i vidi Olimpijske igre 2028. kao priliku da je predstavi svijetu.
Vlada Ujedinjenog Kraljevstva je 2024. godine predstavila plan “Future of Flight”, kojim se predviđa da bi prvi leteći taksi mogao poletjeti u toj zemlji do 2026. godine i postati redovita pojava na nebu.
Los Angeles je prethodno bio domaćin Olimpijskih igara 1932. i 1984., a Igre 2028. bit će treći put da grad organizira Ljetne olimpijske igre. Grad je najavio kako tijekom Igara neće biti dozvoljena upotreba automobila, što je ambiciozan plan, posebno nakon što su propali pokušaji širenja lokalnog prometnog sustava.
