Je li pametnije prodavati vaลกe vrijeme ili vaลกe znanje? Moลพe li se prodajom vremena doฤi do velike zarade ili je isplativije prodavati znanje? Kroz koje sve faze prolaze ljudi koji prodaju svoje znanje?
Sagledamo li poslovni svijet iz neke realne perspektive โ postoje dva osnovna smjera razvoja poslovnog ลพivota. Prvo, moลพete prodavati vaลกe vrijeme. Drugo, moลพete prodavati vaลกe znanje. ฤinjenica jest da svi viลกe manje zapoฤnemo s prodajom vlastitog vremena, a tek rijetki karijeru zavrลกe prodajom znanja.
Poslovi kojima smo okruลพeni nisu niลกta viลกe nego zamjena vremena za novac. Dakle, ja ulaลพem vlastito vrijeme za odraditi neลกto โ ลกef ulaลพe vlastiti novac da je to odradim. U konaฤnici โ mijenjamo vrijeme za novac. No, moj ลกef radi pametnije pa mijenja znanje za novac. Odnosno, ulaลพe novac u mene kako bi on bez ulaganja vlastitog vremena โ zaraฤivao novac. Pametno, zar ne?
Prodavanje vremena ima svoje limite
Prodavanje vremena ima svoje limite. Svatko od nas ima samo 24 sata u danu za prodaju, s time da 8 sati spavamo โ pa nam preostaje svega 16 sati za prodaju. Dakle, naลก limit vremena za prodaju je maksimalno 16 sati dnevno, a uglavnom je i puno niลพi. Na standardnim poslovima ljudi mijenjaju 8 sati rada za odreฤenu koliฤinu novaca.
Postoje ljudi koji uspjeลกnije mijenjaju svoje vrijeme za novac, ali i oni koji to rade katastrofiฤno. Naime, velik broj ljudi radi za minimalne satnice ลกto znaฤi da svoje ลพivotno vrijeme mijenjaju za relativno male koliฤine novca. S druge strane imamo vrsne struฤnjake koji svoje vrijeme i iskustvo naplaฤuju puno puno viลกe. Iako se radi o relativno nepravednom nesrazmjeru, ovi uspjeลกniji nauฤili su bolje cijeniti vlastito ลพivotno vrijeme.
Glavni problem kod prodaje vremena jest ลกto smo vremenski ograniฤeni. Primjerice, dnevno moลพemo โprodatiโ maksimalno 16 sati, a mjeseฤno uglavnom prodajemo ispod 200 sati. Konaฤna zarada je broj potroลกenih sati puta dogovorena satnica. I to je to. To je naลก limit. Viลกe od toga ne moลพemo zaraditi kod prodaje radnih sati. Najgore od svega jest ลกto ljudi uglavnom prodaju svoje najdragocjenije ลพivotno vrijeme โ prijepodneva i poslijepodneva od 20 do 60 godine ลพivota. ฤinjenica jest da prodano vrijeme viลกe nikada neฤe moฤi vratiti u ลพivotu.
Prodavanjem vremena neฤete postati bogati
Rijetki su ljudi u svijetu koji su prodajom vremena postali bogati. Uglavnom se radi o najboljim od najboljih struฤnjaka koji su toliko cijenjeni u svojem podruฤju โ da su neke tvrtke spremne basnoslovno platiti satnicu te osobe. No, takvih je osoba zaista jako malo u svijetu i velika je vjerojatnost da taj nivo neฤete doseฤi nikada. Dakako, niลกta vas ne koลกta da probate, ali put do toga ฤe biti trnovit i mora vas pratiti barem mala doza sreฤe.
Samim time, moลพemo zakljuฤiti da prodavanjem vlastitog vremena nikada neฤete postati bogataลกi. Jednostavno ste vremenski suviลกe ograniฤeni da biste zaradili ogroman novac prodajuฤi svoje vrijeme. Kada prodajete svoje vrijeme ne moลพete raditi s viลกe klijenata paralelno, ne moลพete automatizirati radnje i ne moลพete biti produktivniji nego ลกto vam to vrijeme dopuลกta.
Bogataลกi su to na vrijeme shvatili pa su veฤ u ranijim fazama ลพivota nauฤili da ih razmjena vlastitog vremena za novac โ nikada neฤe uฤiniti bogatima. Zato su izgradili timove i sustave koji im omoguฤuju da prodaju svoje znanje umjesto vremena. Na taj naฤin mogu doseฤi viลกe klijenata paralelno (doslovno u jednoj sekundi) i mogu gotovo potpuno automatizirati sustav โ tako da maksimalno ลกtede svoje vrijeme i energiju. Prebacivanje s naplate vremena na naplatu znanja im je omoguฤilo brลพi rast i razvoj te stjecanje puno viลกe novca.
Prodavanje znanja nema limite i moลพe se skalirati
Za razliku od prodaje vremena, prodavanje znanja donosi jedan sasvim novi aspekt rada i zarade. Naime, kada iskljuฤimo vremensku komponentu iz zarade โ otvara se neograniฤen broj prilika i klijenata. Kada ne ovisimo o vremenu, situacija je puno jednostavnija i perspektivnija. Ipak, da biste prodavali vaลกe znanje โ potrebno je da najprije nakupite i upakirate svoje znanje. Nije lako prodavati znanje jer u velikoj konkurenciji morate biti bolji od drugih.
Bill Gates mogao je desetljeฤima raditi u nekoj IT kompaniji i tijekom ลพivota nakupio bi vjerojatno dovoljno novca da kupi neki kvalitetan dom i podigne obitelj na noge. No, Gates je odluฤio iskoristiti svoje znanje te pokrenuti kompaniju koja je danas jedna od najpopularnijih IT kompanija na svijetu. Dakako, na tom putu izgradnje trebao je imati puno znanja, ali i sreฤe โ jer je razvijao neลกto ลกto moลพda u to vrijeme nije imalo puno smisla. No, njegovo znanje osiguralo mu je buduฤnost o kakvoj je mogao samo sanjati. Zahvaljujuฤi svojem znanju i kvalitetnom timu ljudi โ Bill Gates je veฤ dugo godina jedan od najbogatijih ljudi na svijetu.
Dakako, nije sve u bogatstvu. No, u ovom ฤlanku priฤamo o tome kako zaraditi ลกto viลกe novca u ลกto kraฤem vremenu. Vjerujemo da ste shvatili da je perspektiva u prodaji znanja umjesto vremena. Gates je imao znanje kako napraviti raฤunalo i sustav, okupio je tim koji je za njega radio 100+ raฤunala dnevno โ i tako je mogao zaraditi puno viลกe novaca (nego da je sam radio svako raฤunalo). Prodao je znanje i omoguฤio skaliranje biznisa ne samo na SAD, nego na ฤitav svijet.
Znanje je potrebno upakirati prije prodaje
Prodaja znanja nije nimalo jednostavna i lagana โ pogotovo kada tek kreฤete s takvim naฤinom poslovanja. Prije svega, potrebno je uloลพiti puno vremena (bez zarade) da bi se stvorio proizvod ili sustav koji ฤe vam generirati novac na temelju uloลพenog znanja. U primjeru Gatesa to je bilo raฤunalo sa operativnim sustavom โ koje je razvijano jako dugo, ali je donosilo prodaju desetljeฤima. Dakako, u danaลกnje vrijeme znanje ne mora uopฤe biti upakirano u fiziฤki paket โ veฤ moลพe biti servirano kao digitalni paket (eknjiga, teฤaj, itd).
Ovisno o tome kakvo znanje posjedujete moลพete stvoriti razne proizvode koji se mogu bez problema skalirati. U danaลกnjem svijetu posebno su popularni digitalni proizvodi koji se doslovce samo kopiraju i veฤ imate novog kupca, tj. novu zaradu od prodaje. Doduลกe, potrebno je uloลพiti vrijeme i znanje u razvoj digitalnog proizvoda โ no jednom kreirani proizvod moลพe vam donijeti mnoลกtvo novaca.
Moลพemo primijetiti kako se danas na svim stranama prodaju neke e-knjige i aplikacije โ ลกto je postao jedan od najunosnijih biznisa posljednjih godina. Aplikacija ili knjiga koju jednom kreirate, moลพe biti prodana 10.000 puta bez dodatnog uloลพenog truda. Naime, proces prodaje moลพe se automatizirati do najsitnijih detalja i gotovo da nemate nikakve brige oko zaraฤivanja novca. Zvuฤi puno bolje od zamjene vlastita vremena za novac, zar ne?
Novac stvara novac
ลฝivimo u svijetu u kojem bogatiji postaju joลก bogatiji, a siromaลกniji joลก siromaลกniji. No, rastavimo li tu situaciju na sitne detalje lako ฤemo shvatiti zaลกto je tome tako. Naime, ljudi koji imaju novac mogu svoj novac ulagati u nove naฤine zarade โ pa tako akumuliraju joลก dodatnog novca. Naลพalost, veฤina ljudi nikada ne skupi dovoljno novaca da bi novcem akumulirali joลก novca. Ili kada skupe dovoljno novca, taj novac radije uloลพe u novi automobil, kuฤu ili neลกto sliฤno.
U digitalnom svijetu koji se jako brzo mijenja โ ljudi koji imaju novac postaju joลก jaฤi igraฤi na trลพiลกtu. Primjere moลพemo vidjeti svuda oko nas. Primjerice, kada je Facebook shvatio da im novi Instagram predstavlja prijetnju โ odluฤili su novcem kupiti ฤitav Instagram te ga preseliti u svoje vlasniลกtvo. Danas taj Instagram zaraฤuje hrpu novaca i sasvim sigurno je veฤ davno isplaฤena investicija. No, to je samo jedan od primjera kojih danas ima itekako puno.
U konaฤnici, ne ลพelite li prodavati ฤitav ลพivot svoje vrijeme za novac (jer biste vrijeme mogli i zabavnije potroลกiti) โ evo ลกto vam je ฤiniti. Najprije nekoliko mjeseci ili godina zamijenite svoje vrijeme za novac โ s ciljem skupljanja novca za investiranje. Nakon toga, svoje znanje upakirajte u neki digitalni projekt โ koji se moลพe skalirati. Uloลพite novac u razvoj i promociju โ te zaradite veฤe koliฤine novca. Stvorite novi digitalni projekt pa duplicirajte ฤitav proces. U konaฤnici, ako radite prave stvari na pravi naฤin โ trebali biste zaraditi puno novca. Barem tako kaลพu oni najuspjeลกniji. Sretno.