Pratite nas

Selfie za mjerenje tlaka

Zbogom tlakomjerima?

Foto: Pixabay

Selfie za tlak? Znanstvenici sa Sveučilišta u Torontu dokazali su studijom na 1328 zdravih osoba da bi snimanjem vlastitog lica pametnim telefonima ubuduće mogli mjeriti visinu krvnog tlaka.

Naime, točnost mjerenja tlaka tijekom studije bila čak 95%, a rezultat se dobije za manje od 2 minute.

Riječ je o softveru koji radi uz pomoć kamere na pametnom telefonu, a koja bilježi protok krvi po licu.

Prateći intenzitet i kretanje svjetlosti reflektirane iz krvnih žila lica znanstvenici uz pomoć umjetne inteligencije, a koja računa visinu tlaka, dobili sve te impresivno podatke.

Naime, koža lica je toliko tanka da kroz nju prolazi svjetlost, a ona se potom odbija od hemoglobina i šalje ‘poruku’. Kamere mobitela dovoljno su osjetljive da pokupe određenu boju iz reflektirane svjetlosti. Ispitujući gustoću i cirkulaciju krvi po obrazima, nosu i čelu, znanstvenici su tako uspjeli utvrditi koliki je krvni tlak određene osobe.

Video selfie bi mogao biti napredak u kontroli tlaka jer radi se o beskontaktnoj, neinvazivnoj i jednostavnoj metodi mjerenja i praćenja visine tlaka”, smatra dr. Kang Lee, koji je bio i voditelj studije.

Zasad je potreban video selfie od dvije minute, ali stručnjaci su uvjereni da bi se to moglo smanjiti i na tridesetak sekundi.

Ipak, istraživanje je provedeno u kontroliranim uvjetima u studiju s kontroliranim osvjetljenjem, a ne u svakodnevnom okruženju pacijenta. Dodatna ispitivanja radit će se i na različitim tipovima kože, jer među prvim sudionicima nisu bili oni s jako svjetlom i jako tamnom kožom.

Japansko dijete-robot “vrišti” i “pravi grimase” kad ga udari struja

Foto: YouTube / Hisashi Ishihara

Grupa istraživača sa Sveučilišta u Osaki stvorila je hiperrealistično dijete-robota, koji je sposoban reagirati na bol izazvanu strujom u dodiru s kožom.

Robot pod imenom Affetto u stanju je uzdisati i utrnuti “od boli” kad se kroz njegovu umjetnu kožu pusti električna struja.

Programiran je tako da vizualno pokazuje osjećaj boli, s ciljem da se testira je li moguće stvoriti umjetnu inteligenciju sa sposobnošću empatije.

Još jedan od razloga za zbog kojih su znanstvenici Affetta programirali za brzu reakciju na bol je da bi mogli razviti brz i jednostavan način prepoznavanja greške ili kvara kod njihovog robota.

A to znači da bi robot, ako je zadužen za dizanje i transport teških tereta, na primjer, mogao se oglasiti “gunđanjem” ili “zategnutim” izrazom lica kad je predmet koji nosi previše težak za njega ili neposredno prije nego što će se pokvariti.

Kratki signali upozorenja, kakvi postoje kod današnjih strojeva je lako ignorirati, dok bi zvuk koji izražava osjećaj boli izazvao bržu i suosjećajniju reakciju ljudi, smatraju japanski znanstvenici.

Affetto je u razvoju od 2012. godine, a osim osjećaja boli, sposoban je pokazivati različite facijalne ekspresije i reagirati na dodire, smijući se i praveći različite grimase.

POREMEĆENO ILI DIRLJIVO? Majka srela preminulu kćer u virtualnoj stvarnosti

Foto: Screenshot YouTube / MBCdocumentary

Južnokorejski dokumentarni film o prvoj životnoj simulaciji u kojoj su se srele majka i njena prerano preminula kćer, istinski je ganuo milijune ljudi diljem svijeta.

Nayeon je umrla sa samo sedam godina, nakon teške bolesti tijekom 2016. godine, a nakon nešto manje od četiri godine njena neutješna majka Jang Ji-sung srela se s njom u virtualnoj stvarnosti u kojoj je imala priliku dotaknuti Nayeon i ponovno proslaviti njezin rođendan zajedno.

Neutješna majka je stavila virtualnu kacigu, posebne haptičke rukavice i upravljače, koji su joj omogućili da praktično opipa svoju kćer i non-stop grcajući u suzama milovala i mazila svoju kćer. Kasnije su imale priliku zajedno provesti vrijeme na pikniku i proslaviti kćerkin rođendan uz tortu sa svjećicama. Nyong je čak slikala majku u virtualnoj stvarnosti, a žena je kasnije dobila te fotografije.

MBC Documentary ekipa iz Južne Koreje provela je osam mjeseci istražujući i pripremajući repliku male Nyong, koju su u virtualnu stvarnost prenijeli na osnovu video snimki i fotografija, koje im je dostavila obitelj. Kreacija virtualne djevojčice je dovedena do savršenstva, ali da bi se ovakve stvari omogućile i drugim roditeljima, koja su izgubila djecu, bit će potrebno pronaći način, koji će značajno ubrzati kreiranje virtualnih dvojnika. Za to će se koristiti strojarsko znanje, pomoću kojeg će se koraci, koje je moguće automatizirati, u budućnosti izvršavati brže i bez čekanja.

Pomoću posebne audio-vizualne tehnologije napravljen je i glas djevojčice, koji je bio gotovo identičan njenom pravom. Glas je prvo “ekstraktiran“ iz snimki mobitela i kamere njenih roditelja, digitalno je obrađen i strojno stopljen s likom djevojčice, tako da mimika prati riječi, koje se izgovaraju.

Nakon izuzetno emotivnog susreta s kćerkom, tijekom kojeg je, kako sama kaže – isplakala suza koliko za prethodne četiri godine – Jang Ji-sung je rekla da joj ovo predstavlja iskustvo života i da je zahvalna svima, koji su joj omogućili susret s njenom mezimicom, koja je umrla od neizlječive bolesti.

Majka i kćer su se srele pomoću HTC tehnologije Vive COSMOS, koji je posebna verzija VR uređaja namijenjenog programerima, koji žele razvijati virtualnu stvarnost za različite namjene.

Ova simulacija dio je projekta za osnaživanje primjene virtualne stvarnosti u liječenju depresije i drugih oblika mentalnih poremećaja, objašnjava IGN.

Virtualna stvarnost je, prema različitim istraživanjima, vrlo dobra za poticanje razvoja različitih i prerastanje nekih oblika emotivnih stanja, a u budućnosti ćemo vidjeti sve više slučajeva primjene u medicini, psihologiji i liječenju ljudi u medicinskim ustanovama i kod kuće.

Future

Nova svemirska letjelica kreće prema Suncu po dosad neviđene snimke!

-

Svemirska letjelica, koju su zajednički izgradile američke i europske agencije za istraživanje kozmosa, spremna je za put ka Suncu tijekom kojeg će imati neviđen pogled na njegova dva pola, što će pomoći istraživačima u razumijevanju kako ogromna magnetna energija naše zvijezde utječe na planet Zemlju.

Foto: NASA/GSFC/SDO

Letjelica Solar Orbiter polijeće s lansirne rampe u Floridi u nedjelju u 23:03 po lokalnom vremenu i samostalno će otvoriti niz solarnih panela i antena, prije nego što nastavi put ka Suncu u okviru desetogodišnje misije na kojoj će mapirati polarne regije zvijezde.

Mapiranje sunčevih polova moglo bi omogućiti znanstvenicima da prvi put promatraju koncentrirane izvore solarnih vjetrova, mlaz plazme i čestica koje zrače prema van i održavaju zaštitni vanjski mjehur solarnog sustava koji diše u harmoniji sa solarnim vjetrom.

Solar Orbiter nosi 10 instrumenata, među kojima je šest teleskopa, a nalaze se iza toplinskog štitnika koji može podnijeti temperaturu od skoro 538 stupnjeva Celzija. Može dostignuti 42 milijuna kilometara od Sunca što je 95 posto udaljenosti između te zvijezde i Zemlje. Koristeći gravitaciju Zemlje i Venere orbiter će se približiti Suncu i na kraju sinkronizirati s njegovom rotacijom.

Solar Orbiter / Foto: ESA

Svakih 25 dana, kada sonda dođe do najbliže točke, otvorit će se mali prozori na površini toplinskog štita kako bi instrumenti snimili i utvrdili kako se površina Sunca s vremenom mijenja.

Rezultati misije će pomoći NASA-i da utvrdi kako može zaštititi svoje astronaute od radijacije, a znanstvenici će saznati i kako vremenski uvjeti u svemiru izazivaju oštećenja na satelitima i elektronskim uređajima oko i na Zemlji.

Solar Orbiter / Foto: ESA