Pratite nas

Top 5 zanimljivosti o vulkanima

-

Vulkan ima ljepotu koja razoružava i moć koja zastrašuje.

Na svijetu postoji mnogo fenomena s kojima nismo upoznati onoliko dobro koliko mislimo da jesmo ili bi željeli.

Majka priroda stvorila je izuzetno mnogo neobično lijepih, ali strašnih pojava, a jedna od takvih svakako su vulkani.

Ne postoji osoba koja ne zna što je vulkan, i većina ga odmah u mislima poveže s potocima lave koji se slijevaju niz njega.

Ipak, svijet vulkana je jako kompliciran i najveći vulkani na svetu zapravo nisu uopće do kraja istraženi. Ne možemo biti sigurni što se događa u njihovim dubokim ponorima i da li smo trenutak udaljeni od njihovog buđenja.

Sigurno ste čuli za Pompeje i strašne erupcije koje su proizveli najveći vulkani u Italiji (o kojima možete čitati na sajtu Kudanaput.com), a vjerojatno znate i da je 80% površine naše planete prekriveno tlom koje je u jednom trenutku došlo u kontakt s vulkanskim reakcijama.

No, znate li koliko je interesantnih tajni vezano uz vulkane? Osim toga što svaki vulkan ima svoju priču koja je ujedno strašna i tajanstvena te, naravno, fascinantna, postoje neke činjenice koje će vas zasigurno iznenaditi.

1. Riječ vulkan dolazi od imena Vulcan.

Svi ljubitelji mitologije drevnog Rima sada se široko osmjehuju jer vjerojatno znaju o čijem je imenu riječ. Vulcan je rimski bog vatre, prerađivanja metala i kovanja. On je bio i religijska ikona neko vrijeme, zbog roditelja koji službeno glase: Jupiter i Junona. Ipak, pitate se, što je toliko zanimljivo kod Vulcana?

U rimskoj mitologiji često se spominje kako Jupiter nije volio Junonu i kako je ona silno željela djecu, ali on joj nije htio podariti istu. Tada je Junona odlučila kako će sama imati dijete i kao posljedica toga nastaje njen sin i potomak Vulcan.

Kažu kako se Junona sama osudila na propast kada je napravila tako nemoralnu radnju i rodivši dijete koje je bilo vrlo ružno i neprirodno crvene kože, Junona ga je bacila niz Olimp i Vulcan je slomio noge tijekom pada. Tamo su ga našle i odgojile  Nimfe koje su ga naučile kovati.

Legenda kaže da je vatra u njemu nastala kao rezultat Junonine srdžbe dok ga je nosila pod njedrima.

Također, narod Italije koristio je riječ Vulcan da opiše Etnu zato što su još u to drevno doba vjerovali kako je Junonino začeće bilo u blizini i kako je Vulcan zapravo stvoren u katastrofi.

1. Svaki dvadeseti čovjek na svijetu živi u zoni koja je blizu aktivnog vulkana.

Sigurno ste pomislili: nikad ne bih živio/la pored ovako opasne tvorevine. Vjerojatno ste mislili i da drugi ljudi razmišljaju tako. Ipak, oko 350 milijuna ljudi živi u zonama koje su zapravo zabranjene za ikakvo naseljavanje ili su barem pod nekim upozorenjem.

Ako volite mozgati, vjerojatno ste pomislili: sigurno se radi o vulkanima koji više nisu aktivni. Pogrešno! Ovih 350 milijuna zapravo živi pored funkcionalnih i vitalnih vulkana te opasnost od erupcije nikad ne prestaje!

1. Postoje vulkani pod ledom!

Već smo spomenuli koji postotak zemljine površine ima neku vrstu dodira s vulkanskom aktivnošću pa je ovo i logično. Mnogi misle da su vulkani klasične izbočine koje izgledaju kao trokuti, ali zapravo mogu biti i brjegovi, mogu biti spljošteni, pa čak i ispod leda.

20% vulkana zapravo se nalazi ispod vode!

Temperatura izvana uopće nema nikakav utjecaj na aktivnost vulkana s obzirom na to da je temperatura ispod površine ona daleko dominantnija i puno bitnija.

1. Postoji teorija da su vulkani donijeli vodu na planet.

Sigurno ste čuli priču o „obilnim kišama“ koje su padale kako bi se stvorio praocean, a možda ste čuli i varijante o tome kako je Bog stvorio vode u svom sedmodnevnom stvaranju.

Ipak, ova interesantna teorija o vulkanima i vodi je intenzivno istraživana u zadnjih nekoliko godina upravo zbog toga što se u posljednje vrijeme pronalaze ogromni prazni prostori između određenih slojeva zemlje. Iako ovo mogu biti rezultati pomicanja ploča, neki vjeruju kako je tu nekad bila voda.

Znanstvenici imaju teoriju da su vulkani bili ti koji su izbacivali vodu i tako ju doveli na površinu planeta Zemlje, a onda kada je vode ponestalo, počeli su izbacivati lavu i tako su nastala neka jako plodna područja.

1. Najveća vulkanska katastrofa bila je rezultat erupcije vulkana Krakatau.

Mnogi su čuli za ovog diva iz Indonezije koji je eruptirao 1883. godine. Uzrokovao je ogromne probleme stanovnicima u blizini. Zapravo, tada otok nije baš bio niti naseljen, već je ogroman utjecaj vulkana napravio potpuni kaos.

200 megatona energije otpušteno je tom ogromnom erupcijom. Ovo je jednako energiji 15,000 nuklearnih bomba! Vjerojatno ne možete ni zamisliti kolika je katastrofa ovo mogla biti da Indonezija nije otok koji je relativno izoliran.

Erupcija je ubila 36,000 ljudi zbog toga što se goruća čađa širila i ugrozila je dišne sustave ljudi u blizini. Također, tsunamiji koji su nastali kao rezultat ogromne energije koja je djelovala na energiju vode, napravili su ogromnu štetu na obližnjim površinama.

Ova je vulkanska erupcija poznata kao najglasnija erupcija koja se ikad desila. Navodno su je čuli 5 dana kako cirkulira zemljom, prvo kao zviždanje, a kasnije kao šum. Pripadnici britanske mornarice koji se su se nalazili u blizini ove katastrofe izgubili su živote zbog puknuća bubnjića i prevelikog pritiska unutar glava.

Sci

Ovaj stroj će održavati jetru za transplantaciju živom čak tjedan dana

-

Uz postojeću tehnologiju, ljudska jetra donirana za transplantaciju može se održati na životu samo 24 sata. Često se događa da je jetra oštećena i bolesna i ne može se uopće upotrijebiti za transplantaciju. To bi se uskoro moglo promijeniti. Liver4Life, projekt Instituta Wyss, razvio je perfuzijski uređaj za jetru koji može sačuvati ozlijeđenu ljudsku jetru tjedan dana i čak popraviti štetu.

U radu objavljenom u časopisu Nature Biotechnology, istraživači Sveučilišne bolnice Zurich, ETH Zurich i Sveučilišta u Zurichu, objašnjavaju kako perfuzijski stroj oponaša tjelesne funkcije kako bi održao jetru živom. Uređaj ubrizgava inzulin i glukagon zbog kontrole razine glukoze, funkcije koju obično nadzire gušterača. Umjesto bubrega, dijalizna membrana osigurava uklanjanje otpada. Oksigenator igra ulogu pluća. Infuzije hranjivih tvari zamjenjuju crijeva, a pumpa služi kao srce. Stroj neprestano pomiče jetru kako bi oponašao pokrete koji bi inače bili uzrokovani dijafragmom.

Istraživači su perfuzijski stroj prvo testirali koristeći svinjske jetre, a zatim su dobili 10 ljudskih jetri koje su odbijene za transplantaciju u svim bolnicama u Europi i u protivnom bi bile bačene. Šest od deset jetri u potpunosti se oporavilo i uspješno su sačuvane tjedan dana. To je puno duži vremenski period nego kod trenutnih metoda. Jetre su također pokazale smanjenje oštećenja i markera upale nakon jednog ili dva dana u stroju.

Puno je još posla ostalo prije nego što bude moguće jetra sačuvana u ovom stroju presaditi na ljude, ali bi ovakva tehnologija mogla učiniti veći broj jetra dostupnim za transplantaciju. To bi moglo spasiti živote mnogih pacijenata koji pate od bolesti jetre i raznih karcinoma.

Opće je poznato da se jetra obnavlja, pa bi ova tehnologija jednog dana mogla pacijentu ukloniti mali komad zdrave jetre, uzgajati ga u perfuzijskom stroju i presaditi regeneriranu jetru natrag u izvornog pacijenta, istovremeno uklanjajući preostali bolesni dio. Ili bi se zdrava jetra darivatelja mogla razdvojiti u više komada, te bi se svaki komad potom mogao uzgajati u perfuzijskom stroju, što bi u konačnici dalo više od jednog transplantabilnog organa.

Sci

Koje su loše strane rada u Silicijskoj dolini?

Anonimna anketa zaposlenika najprestižnijih tehnoloških kompanija

-

Mnogi sanjaju o radu u najslavnijim tehnološkim kompanijama u Silicijskoj dolini, no u svemu postoje i loše strane. Anketa kompanije Blind pokazala je da više od polovice zaposlenih u 30 najvećih tehnoloških kompanija u Sjedinjenim Državama ima problema s izgaranjem na poslu i stresom.

Veliki pritisci, stres, prekovremeni sati i radni vikendi, odnošenje posla kući i malo vremena za odmor – to su problemi s kojima se susreće puno zaposlenih u brojnim kompanijama.

Blind je aplikacija putem koje zaposlenici mogu anonimno komunicirati i požaliti se na probleme na radnom mjestu, a nedavno provedeno istraživanje na 11 tisuća zaposlenika u 30 velikih IT kompanija pokazalo je da 58% zaposlenika ima problema s izgaranjem na poslu.

Istraživanje nije išlo ni u kakve detalje pa je postavljeno jedno jednostavno pitanje – “Patite li u ovom trenu od izgaranja na poslu?”
Najgora situacija se pokazala kod kompanije Credit Karma, gdje je više od 70% zaposlenika odgovorilo potvrdno. Iz kompanije su poručili da njihova interna istraživanja pokazuju drukčiju sliku.

Na drugom mjestu ove neslavne liste je videogaming servis Twitch (68%), a slijede Nvidia (65,38%) i Expedia (65%), dok je 5. mjesto s gotovo 64% zaposjeo Oath, kompanija vlasnik Yahooa.

Od ostalih popularnijih poslodavaca tu su još Snapchat na 8. mjestu (60% zaposlenika tvrdi da ima problem s izgaranjem na radnom mjestu), Amazon stoji na 11. mjestu (nešto manje od 60%), Microsoft zauzima 15. mjestu (57,61%), 16. je Apple (57,46%), na 22. mjestu je Google (23,8%). Facebook je na 27. mjestu (nešto manje od pola zaposlenih ima taj problem).

Sci

Prvi kontakt s vanzemaljcima bit će u potpunosti drugačiji nego u filmovima. Evo zašto!

-

Gledajući SF filmove i serije, naučeni smo što očekivati od vanzemaljskih oblika života: U Danu nezavisnosti našli smo se pod invazijom, ali smo se spasili podmetanjem računalnog virusa u računalo njihova broda. U War of the Worlds ispostavilo se kako su naši virusi smrtonosni za osvajače, pa smo za dlaku izbjegli holokaust. Znanstvenici kažu kako je takav prikaz vanzemaljaca nerealan i u stvarnosti možemo očekivati nešto sasvim drugo.

Vanzemaljci neće izgledati poput ljudi

Za razliku od serije Star Trek, gdje se ljudi od drugih rasa razlikuju tek po frizuri, pravi prvi kontakt bit će svojevrsni antiklimaks. S obzirom da su se razvili u drastično drugačijem okružju nego mi, vrlo je vjerojatno da vanzemaljci neće ličiti ni na što slično životu na Zemlji, a kamoli ljudima.

Nećemo moći komunicirati s njima

Ukoliko samo prijeđete državnu granicu i zaputite se u primjerice Mađarsku, naći ćete se okruženi ljudima s kojima nećete biti u stanju razmijeniti niti jednu riječ. Zapisi nekih drevnih, izumrlih naroda vjerojatno nikad neće niti biti odgonetnuti. A riječ je o pripadnicima naše vrste.

Komunikacija sa životinjama svedena je tek na osnovno sporazumijevanje s nekoliko vrsta (s psima ili čovjekolikim majmunima, primjerice) i to nakon nekoliko stoljeća suživota, proučavanja i treniranja. Razmjenjivanje informacija s vanzemaljcima, koji možda neće imati niti ista osjetila kao mi – što ako su gluhi i slijepi? – vjerojatno će biti nemoguće.

Ukoliko postoji u Sunčevu sustavu, vanzemaljski život nije odmakao dalje od mikroskopske razine (Credit: popsci.com)

Nećemo moći shvatiti stranu tehnologiju

Ukoliko stupimo u kontakt s tehnološki naprednom vrstom (život na Enkeladu i Europi, ako ga ima, nije odmakao dalje od mikroskopske razine), nećemo moći pojmiti uređaje kojima raspolažu. Evolucija u sasvim drugačijim uvjetima uvjetovala je i razvoj tehnologije prilagođene takvom obliku života. Osim toga, ukoliko netko zaista dođe do nas (mi s našom tehnologijom trenutno ne možemo dalje od vlastite orbite) učinit će to s toliko naprednom tehnologijom, da će naši najbolji znanstvenici u to gledati kao što bi homo habilis gledao u laptop.

Prvi kontakt učinit će roboti

Put u svemir je dugotrajan, opasan i naporan. Let do Marsa, primjerice, trajat će najmanje šest mjeseci – i to u jednom smjeru. U tom su pogledu roboti daleko bolji izbor, što pokazuje broj lansiranih misija u duboki svemir: sve su, bez iznimke, u potpunosti autonomne, a prisustvo čovjeka svodi se na boravak u sigurnosti klimatizirane kontrolne sobe negdje na Zemlji.

A ukoliko smo mi nevoljni i nespremni za daleka putovanja, sva je prilika i da druga strana slično misli. Čak štoviše: kad se jednom u dalekoj budućnosti sretnu takva dva robota, moguće je da će civilizacije koje su ih poslale već stoljećima biti izumrle.

Ne moramo se bojati njihovih bolesti, kao niti oni naših

Svaka zaraza koja postoji na Zemlji prilagođena je upravo domaćim uvjetima i vrstama. Primjerice, ako ne želite dobiti gripu, izbjegavat ćete ljude koji ju imaju. Istovremeno ćete provoditi vrijeme sa svojom mačkom ili psom bez bojazni od bilo kakve zaraze.

Iz istog razloga ljudi se neće moći zaraziti bolestima od kojih oboljevaju vanzemaljci, kao što niti oni od nas neće moći dobiti niti prehladu.

Voyager 1, lansiran 1977. godine, još nije napustio Sunčev sustav. Ljudi ne mogu podnijeti tako dugotrajna putovanja (Credit: Wikipedia)