U danaลกnje vrijeme, umjetna inteligencija (AI) postala je sveprisutna do toฤke s koje viลกe nema povratka. Ona utjeฤe na naฤin kako komuniciramo, kako konzumiramo sadrลพaj, kako radimo i kako se zabavljamo. Dok neki gledaju na AI s oprezom, bojeฤi se potencijalnih negativnih implikacija poput gubitka poslova ili prekomjernog nadzora, vaลพno je shvatiti da je umjetna inteligencija u osnovi samo alat.
Kao i svaki drugi alat, njezin utjecaj ovisi o naฤinu na koji ga koristimo. U tome kontekstu, kako ฤemo koristiti AI ovisi iskljuฤivo o nama. Kao i bilo koji drugi alat, AI moลพemo koristiti za dobre i loลกe stvari. No trenutno, AI je moฤan instrument koji moลพe unaprijediti naลกe ลพivote, umjesto da im naruลกi kvalitetu. Idemo istraลพiti kako umjetna inteligencija moลพe biti korisna i kako minimizirati rizike.
Kako umjetna inteligencija mijenja svije(s)t
Umjetna inteligencija veฤ je dugo prisutna na trลพiลกtu, no posljednjih godina biljeลพi znaฤajnije ลกirenje u sve industrije pa u konaฤnici i meฤu privatne korisnike. Ono ลกto je ลกiroj javnosti poznato kao umjetna inteligencija danas je najฤeลกฤe generativna umjetna inteligencija, odnosno alati kao ChatGPT i drugi.
No, umjetna inteligencija je puno viลกe od toga. Primjerice, ako imate automobil s moguฤnostima autonomne voลพnje, onda veฤ koristite jedan oblik umjetne inteligencije. Takoฤer, sigurno imate i pametni telefon s nekim od virtualnih asistenata. To je takoฤer primjer umjetne inteligencije, doduลกe, vrlo ograniฤene. No bilo kako bilo, AI, odnosno umjetna inteligencija, omoguฤava precizniju dijagnostiku, individualizirane pristupe te brลพe rjeลกavanje odreฤenih problema.
U zdravstvu, AI omoguฤava precizniju dijagnostiku i personalizirane terapijske pristupe, u obrazovnom sektoru individualizirani pristup uฤenju , a u gaming industriji i casino industriji, AI poboljลกava korisniฤko iskustvo, jaฤa sigurnost te stvara potencijal za personalizirane online slot igre kao i ostale vrste igara. U proizvodnji optimizira operacije, smanjuje troลกkove i poveฤava efikasnost kroz automatizaciju i odrลพavanje. Usluลพne djelatnosti takoฤer su profitirale od primjene umjetne inteligencije i to primarno kroz chatbot automatiziranu podrลกku.
Razbijanje mitova
Razbijanje mitova o umjetnoj inteligenciji kljuฤno je za razumijevanje njezina pravog utjecaja. To da ฤe nam umjetna inteligencija preoteti sve poslove moลพda je i najฤeลกฤa zabluda. Vaลพno je razlikovati stvarne od percepiranih rizika. Dok umjetna inteligencija moลพe transformirati neka radna mjesta, ona takoฤer stvara nove prilike za zapoลกljavanje. Prekomjerni nadzor od kojeg mnogi strahuju viลกe je pitanje etiฤke primjene i regulative nego inherentnog problema samih AI tehnologija.
Doduลกe, strah od ugroลพavanja odreฤenih radnih mjesta donekle je opravdan, ali ฤesto prenaglaลกen i propagiran od strane velikih medijskih kuฤa, analitiฤara i institucija. Tako je Goldman Sachs svojevremeno izjavio kako ฤe umjetna inteligencija ugasiti 300 milijuna radnih mjesta, ลกto su mediji objeruฤke prihvatili i servirali gotovo kao ฤinjenicu. Meฤutim, to nije ฤinjenica. Svi koji su malo bolje upoznati s umjetnom inteligencijom, prvenstveno generativnom umjetnom inteligencijom koja je najviลกe popularizirana alatima kao ลกto je ChatGPT, znaju da njezine moguฤnosti nisu u rangu ljudskih, posebice kada je u pitanju kreativnost.
Ti alati su strojevi, i oni su dobri u onome u ฤemu su strojevi uvijek bili dobri โ repetitivnim, zamornim radnjama, toฤnosti i dosljednosti, analiziranju velike koliฤine podataka i prepoznavanju uzoraka. S druge strane, alati poput ChatGPT-a ne mogu stvoriti niลกta novo. Oni samo mogu doฤi do zakljuฤka na temelju postojeฤih podataka. Nemaju emocionalnu inteligenciju koja je kljuฤna za donoลกenje etiฤkih odluka, nemaju sposobnost kreativnosti, razumijevanja konteksta i dubljeg znaฤenja te su kroniฤno nefleksibilni i neprilagodljivi novim i nepredviฤenim okolnostima.
Uzimajuฤi sve u obzir, trebamo li se bojati umjetne inteligencije? Ne, trebamo se samo prilagoditi novom vremenu u kojem ลพivimo. Moลพda bi opravdanije bilo pitati se gdje ฤe AI tehnologija biti za 5 do 10 godina, i koje ฤe tada biti njezine moguฤnosti? Sigurno da budu daleko veฤe nego danas. Sigurno da ฤe odreฤena radna mjesta biti ugroลพena. Ali sve dok umjetna inteligencija ne bude jednako ili viลกe inteligentna od samih ljudi, nema mjesta za paniku.
