Istraživači s UC-Berkeleyja otkrili su da bi podaci o kretnjama ruku i glava mogli biti jednako dobri kao otisci prstiju i skeniranje lica u identifikaciji korisnika, što izaziva niz zabrinutosti u vezi s privatnošću kako usvajanje slušalica raste.
Kako su pokazala istraživanja, podaci o pokretima glave i ruke prikupljeni iz slušalica za virtualnu stvarnost (VR) mogli bi biti jednako učinkoviti u identifikaciji pojedinaca kao otisci prstiju ili skeniranje lica, što potencijalno ugrožava privatnost korisnika prilikom interakcije u impresivnim virtualnim okruženjima, saznajemo prema portalu Computer World.
Dvije nedavne studije istraživača sa Sveučilišta Kalifornija, Berkeley, pokazale su kako se podaci prikupljeni VR slušalicama mogu koristiti za identifikaciju pojedinaca s visokom razinom točnosti i potencijalno otkrivaju mnoštvo osobnih atributa, uključujući visinu, težinu, dob i čak i bračni status.
Potražnja za VR slušalicama značajno je porasla posljednjih godina, jer sve moćniji uređaji postaju dostupni po nižim cijenama. Prema analitičarima IDC-a, predviđa se da će prodaja slušalica za virtualnu stvarnost i proširenu stvarnost (AR) ove godine dosegnuti 10 milijuna, a 2026. doseći čak 25 milijuna.
Unatoč protivljenju konceptu takozvanog metaverzuma, velike tehnološke tvrtke kao što su Meta, Apple i HTC nastavljaju ulagati desetke milijardi dolara u razvoj VR i AR uređaja godišnje u pokušaju da poguraju usvajanje u mainstreamu.
Uređaji sadrže niz kamera i senzora koji mogu pratiti pokrete tijela, očiju i lica. Oni služe kao ulazi za softverske aplikacije VR, omogućujući korisnicima interakciju s virtualnim okruženjima. Podaci se obrađuju na uređaju, ali se također mogu dijeliti s vanjskim poslužiteljima, softverskim aplikacijama kao što su igre i platformama za virtualne sastanke — što dovodi do rizika od curenja osobnih podataka.
Kretanje podataka i jedinstveni identifikatori
Studija, koju su autori UC Berkeley objavili u veljači, ispitala je kako se podaci o kretanju generirani u VR uređajima mogu koristiti za “jedinstvenu identifikaciju” inače anonimnog korisnika.
Studija je uključivala podatke prikupljene s više od 55.000 korisničkih računa na Beat Sabre, popularnoj VR igrici koja se temelji na ritmu i prodana je u milijunima primjeraka od lansiranja. Istraživači su analizirali javne podatke iz 2,5 milijuna snimaka igrica koristeći algoritme strojnog učenja i uspjeli su identificirati pojedince iz grupe od 50.000 sa stopom točnosti od 94% koristeći samo 100 sekundi podataka o pokretima glave i ruku.
Desetljećima je poznato da se podaci o kretanju mogu koristiti za identifikaciju pojedinaca, ali istraživači s UC Berkeleyja tvrde da je ovo prva studija koja pokazuje razmjere prijetnje privatnosti. Šira primjena VR slušalica i igara kao što je Beat Sabre sada nudi pristup mnogo većem skupu podataka od ranijih studija, koje su se oslanjale na mnogo manje grupe sudionika – najveća je bila 511 korisnika, rekli su istraživači, pozivajući se na studiju iz 2020. godine.
“Ovaj rad je prvi koji uistinu pokazuje do koje mjere biomehanika može poslužiti kao jedinstveni identifikator u VR-u, na razini široko korištene biometrije kao što je prepoznavanje lica ili otiska prsta”, navodi se u istraživačkom radu.
Razlika je u tome što prepoznavanje lica i otiska prsta nije potrebno za pristup postojećim internetskim uslugama, napominju istraživači u PDF dokumentu povezanom sa studijama, dok su podaci o kretanju “temeljni dio” rada AR i VR uređaja i moraju se dijeliti s “razne zabave koje omogućuju iskustva metaverzuma.”
Druga studija, objavljena u lipnju, uključivala je anketu više od 1000 sudionika koji su odgovarali na niz pitanja o 50 atributa koji uključuju osobnu prošlost, demografiju, obrasce ponašanja i zdravstvene informacije. Rezultati su pokazali da se više od 40 može “dosljedno i pouzdano” zaključiti kada su algoritmi strojnog učenja i dubokog učenja primijenjeni na podatke o kretanju koje generiraju igrači Beat Sabre.
Svrha studije bila je pokazati da se “široki niz osobnih varijabli i varijabli osjetljivih na privatnost može zaključiti iz pokreta glave i ruku”, rekli su istraživači. Nalazi bi trebali poslužiti za isticanje “hitne potrebe za mehanizmima za očuvanje privatnosti u višekorisničkim VR aplikacijama.”
Iako su mnogi ljudi navikli na prikupljanje podataka na postojećim internetskim platformama, malo je svijesti o problemima privatnosti u impresivnim virtualnim okruženjima, tvrde istraživači – i nedostatku dostupnih alata za očuvanje anonimnosti.