Globalno širenje COVID-19 virusa donio je sa sobom neke, za naše područje, nove poslovne izazove. Rijetko smo imali priliku raditi od kuće. Živimo u takvoj sredini, da se poslovni radni dan nije mogao zabilježiti, ako nismo bili u uredu, odnosno na našem radnom mjestu. Rad od kuće nije imao smisla, dok nismo osjetili negativne posljedice korona virusa.
U većim, više razvijenim državama, mnogi uposlenici su i prije imali priliku raditi od kuće, ali se danas takva praksa proširila diljem svijeta. Bez obzira u kojoj grani poslovanja radimo, određeni dio uposlenika ima mogućnost, i sve potrebne uvjete za rad od kuće. Razne redukcije, i regulacije, dovele su do toga da poslodavci moraju svojim uposlenicima dati mogućnost da rade iz svog doma. Oni sami mogu birati, dali će raditi iz nekog ureda koji imaju kući, ili bilo kojeg prigodnog prostora koji mogu iskoristiti za obavljanje poslovnih zadataka.
Rad od kuće ima svoje prednosti, ali i nedostatke. U nastavku ćemo napisati neke važne savjete, kako da vaš radni dan bude što više produktivan, na koji način možete najbolje iskoristiti kućni prostor za rad, i koje izazove možete očekivati.
Savjeti za lakšu prilagodbu, i bolju produktivnost dok radite od kuće
Prije su mnogi maštali o tome da svoje dnevne obveze prema poslu obavljaju od kuće. Ipak, rad od kuće donosi neke nove izazove. Važno je znati, kako se prilagoditi, i kako biti dobar u svom poslu.
Potrudite se imati radno vrijeme
Zacrtajte sebi radno vrijeme i pridržavajte ga se. Radno vrijeme koje si postavite olakšat će i vama i vašim poslovnim partnerima da bolje obavljate posao. Komunikacija s poslovnim partnerima, i radnim kolegama od iznimne je važnosti. Dajte im uvid o vašem radnom vremenu, da bi svi imali bolju poslovnu komunikaciju.
Imajte na umu, za vrijeme koje provodite kući, uvijek trebate paziti na balans između radnih, i vaših privatnih obveza. Nemojte olako shvatiti radno vrijeme, jer bi vam se moglo dogoditi da se radne obveze gomilaju. U jednom trenutku mogu vas sustići nedovršeni poslovi, što nitko ne želi.
Prije nego si zadate radno vrijeme, razmislite o radnom vremenu drugih osoba s kojima komunicirate. Pokušajte se prilagoditi i njima, da bi imali lakšu poslovnu komunikaciju.
Ukoliko poslodavac to traži, možete instalirati aplikaciju koja prati efektivno radno vrijeme. Isto tako, ako želite zbog sebe, možete pronaći neku aplikaciju ili internet servis koji detaljno prati efektivno radno vrijeme.
Stvorite jutarnju rutinu
S pretpostavkom da ćete raditi u “normalnom” radnom vremenu, vaš radni dan započinje s jutrom. Možda nećete ustajati rano kao prije, ali svakako se naučite imati jutarnju rutinu. Ustanite na vrijeme, da se možete pripremiti i sjesti za radno stol kada ste si i zacrtali početak radnog dana.
Dnevno radno vrijeme obično i bude odabir mnogih, ponajviše zbog uhodanog sustava u kojem smo već radili. Mnogi će tako postupiti, što će i vama olakšati komunikaciju s poslovnim partnerima, radnim kolegama, i odvojiti preostalo vrijeme za druženje s obitelji.
Drugi dio, koji radi u popodnevnim ili noćnim satima, zadati će sebi drugačiju rutinu. Važno je obaviti dnevne obveze prema obitelji, da bi kasnije lakše radili poslovne zadatke.
Postavite osnovna pravila s ljudima koji vas okružuju
Rad od kuće nekima izgleda mnogo lakši nego što zapravo i jeste. Tko god živi s obitelji, cimerima isl, treba znati odvojiti vrijeme druženja od radnog vremena.
Kućne obveze završavajte u slobodno vrijeme. Radno vrijeme iskoristite za poslovne zadatke. Za bolju produktivnost, i lakše obavljeni posao, trebate biti usredotočeni. Nemojte dopustiti da vas drugi ometaju dok radite.
Organizirajte sebi kraće pauze
Baš kao i kada radite u uredu, i kod kuće si trebate uzeti slobodno vrijeme za pauzu. Nemoguće je raditi bez stanke, posebno kada je vrijeme ručka ili kave u kraćoj stanci.
Ustanite i udaljite se od računala. Ostavite telefon/mobitel, i dajte sebi pola sata oduška. Uradite još jednu ili dvije kraće stanke (po 15 minuta), da prošećete po stanu, ili dvorištu.
Ovisno o tome gdje živite, ali, ako ste u mogućnosti izađite iz doma. Prošećite po svom dvorištu, ili ulicom s tim da održavate socijalnu distancu. Pišemo tekst u kontekstu korona virusa, te je važno napomenuti da neke savjete prilagodite trenutnim Odlukama koje donosi Krizni stožer i Vlada.
Tražite poslodavca opremu koja vam je potrebna za rad od kuće
Mnoge je zatekla situacija s korona virusom, pa tako i potreba za obavljanjem radnih obveza od kuće. Za rad od kuće potrebna je oprema, i mnogi je nemaju doma. Ako ste uposleni u poduzeću koje podržava rad od kuće, svakako tražite radnu opremu koja vam nedostaje.
Važno je već unaprijed najaviti da ćete tražiti odgovarajuću radnu opremu, da bi obavljali poslove koji vam se dodijele. Razmislite o tome što vam je potrebno, i zatražite opremu koju možete pravdati obavljanjem odgovarajućih poslovnih zadataka.
Za opremanje ureda kod kuće, obično nam je potrebno: računalo, odgovarajući monitor, štampač i druga radna aparatura. Budite obzirni s tim što tražite. Nemojte koristiti situaciju, da si opremite ured kod kuće, koji će biti bolji od onog u kojem ste i radili. Mjere u vezi korona virusa mogu trajati tjednima, ali isto tako se mogu skoro ublažiti. Opremu ćete u jednom trenutku ipak trebati vratiti u poslovne prostorije poduzeća u kojem radite.
Potrudite se imati telefonski broj isključivo za posao
Poslovni pozivi, E-mail poruke i komunikacija općenito treba biti odvojena od privatnih kontakata. Za lakše organiziranje zadataka i obavljanje posla, za vrijeme dok radite od kuće svakako imajte jedan poseban telefonski broj isključivo za poslovne potrebe.
Bez obzira, dali je riječ o fiksnom ili mobilnom broju, važno je da ste poslovnim partnerima i kolegama dostupni na broj koji ste ima dali. Linija ne treba biti zauzeta privatnim pozivima, kao niti ostala IM, SMS, E-mail komunikacija.
Za raditi od kuće koristite VPN
Ukoliko imate potrebu za pristupom računalu u vašem uredu, ili nekom mrežnom uređaju, najbolje je da na vašem kućnom router uređaju podesite VPN. Veća poduzeća imaju VPN već spreman za rad, što će olakšati mrežnom administratoru (uposlenom u vašem poduzeću) da vas spoji u mrežnu infrastrukturu poduzeća.
Slabiji router uređaji nemaju podršku za nekim VPN protokolima, što treba uzeti u obzir. U slučaju potrebe za VPN spajanjem, zatražite od poslodavca da vam osigura odgovarajući router.
Održavajte kontakte s kolegama i poslovnim suradnicima
Druženje s kolegama pogoduje radnom odnosu i boljem obavljanju poslovnih zadataka. U vrijeme izolacije, važno je održavati kontakt s kolegama. Najmanje što možete učiniti je da se čujete telefonski, redovno, tempom koji diktira određeni radni zadatak. Komunikacija E-mail porukama se podrazumijeva, ali je važno s vremena na vrijeme imati video konferencijske pozive, da se lakše i bolje dogovorite o daljnjim poslovima i izazovima koji vas sve očekuju.
Kontakti s poslovnim partnerima ne trebaju biti toliko osobni. Redovna komunikacija E-mail porukama, uz povremene dogovore putem telefonskog poziva sasvim su dovoljni.
Zaključak za kraj
Spomenuli smo tek osnovne stvari koje sa sobom donosi rad od kuće. Prilagodite se koliko možete, da osigurate odgovarajući balans između osobnih i poslovnih obveza. Rad od kuće jeste primamljiv mnogima, ali je potrebno dobro se organizirati i postaviti prioritete.
Budite odgovorni prema poslu, i nemojte dopustiti da radni zadaci čekaju nedovršeni. Radno vrijeme iskoristite za rad, da bi svoje slobodno vrijeme mogli iskoristiti za porodicu.