Ima li ovisnost ljudi o tehnologiji pozitivan ili negativan utjecaj na vaš digitalni biznis? Gubi li se vaš digitalni projekt u moru drugih digitalnih sadržaja? Jesmo li postali zatrpani neželjenim sadržajem do te mjere da više ne raspoznajemo što je loš sadržaj? Kako će ovisnost o tehnologiji utjecati na budućnost vašeg biznisa?
Nalazimo se u 2022. godini i s punim pravom možemo reći kako smo postali civilizacija ovisna o tehnologiji. Toliko smo svoje živote predali u ruke tehnologiji da uopće ni nismo svjesni što nam sve tehnologija čini. Od toga da gubimo sate i dane života listajući društvene mreže pa sve do taga da tehnologija upravlja vrijednošću dionica i najvećih kompanija na svijetu.
Tehnologija se uvukla u svaki segment našeg života – a dočekali smo je potpuno nespremni. Samim time, okruženi smo mnogobrojnim ljudima koje slobodno bez zadrške možemo nazvati ovisnicima o tehnologiji. Iako biste na prvu pomislili da je takvo što pozitivna činjenica za vaš digitalni biznis – situacija je ipak puno kompliciranija. Lako je moguće da previše ovisnosti o tehnologiji zapravo nije pozitivan čimbenik vašeg biznis. Evo zašto:
Korisnici interneta postali su vrlo površni i nefokusirani
Istraživanja pokazuju da su mnogobrojni korisnici interneta danas potpuno nefokusirani i drastično nestrpljivi. Ako neku informaciju ne dobiju za svega 2-3 sekunde – već bježe u neki drugi izvor po informaciju. Nekada davno ljudi su u knjižnicama analizirali i listali knjige satima ne bi li pronašli upravo onu informaciju koja im je bila potrebna. Danas nismo zadovoljni ako traženu informaciju ne pronađemo za 10 sekundi. Nestrpljivost i nefokusiranost sve su izraženije.
Mnogi ljudi svakog dana provode sate i sate listajući površno društvenim mrežama. Pri tome, uopće se ne zaustavljaju na nikakvom sadržaju već samo listaju – kao da su na natjecanju tko može “prolistati” više sadržaja. Postali smo zbunjeni zombiji čija je glava većinu dana u malim ili većim ekranima. Iako bi se to na prvu moglo činiti kao prilika za razvoj nekog digitalnog biznisa – situacija nažalost nije baš tako pozitivna.
Naime, bez fokusiranja na detalje – ljudi jednostavno ne pronalaze ono što trebaju i ne fokusiraju se na ono što žele. Primjerice, otiđu na internet tražiti novu kutnu garnituru, a završe na dvostanom gledanju smiješnih kućnih ljubimaca. U tom digitalnom prevrtanju – često propuste kliknuti na kvalitetne digitalne biznise koji su tu za njih. Površnost postaje sve veći problem digitalnog svijeta i civilizacije.
Ljudi u kvantiteti više ne raspoznaju kvalitetu
Možda baš vi imate web trgovinu koja prodaje najbolje zimske cipele na tržištu i nalazite se na trećoj poziciji Google tražilice za željeni pojam. No, ljudi obasipani ponudama sa svake strane – često ni ne primijete kvalitetu koju vi donosite. Nekada su se ljudi lako vezivali za brendove i cijele dekade provodili su lojalni nekim pouzdanim brendovima. Danas tome više nije tako. Pažnja se rasipa na mnoge strane i ljudi više nisu spremni biti lojalni brendovima. Barem ne toliko kao prije.
Korisnici interneta danas u moru sadržaja i informacija više ne mogu raspoznati što je kvalitetno, a što nije. Jednostavno su toliko zasićeni informacijama da im je internet postao mjesto na kojem samo žele bjesomučno skrolati. Previše je informacija dostupno da bi se nešto propustilo pa palac samo leti gore dolje po zaslonu. Nema više navike detaljnog i temeljitog čitanja i promatranja sadržaja – već se sve svodi na konzumiranje što više sadržaja.
U moru sadržaja ponekad je jako teško raspoznati kvalitetu. Brend koji dnevno izbaci 20 glupavih objava biti će prvi vrhu, dok će brend s jednom kvalitetnom objavom dnevno biti pri dnu. Više nije važno koliko je nešto kvalitetno, nego koliko čega ima. Ljudi žele sve, žele znati sve, žele imati sve – a listanje društvenim mrežama to im fiktivno i omogućuje.
Klik je klik, totalno nebitan kakav je
Danas klikćemo, pritišćemo i otvramo sve moguće kanale i stranice. Više se ne bira kakav sadržaj želimo konzumirati – važno je da kliknemo. U tom moru klikova – rijetki su oni klikovi koji nešto vrijede. Primjerice, od 100 klikatelja na vašu web trgovinu, možda će svega jedan nešto kupiti. Mnogi će otići za nekoliko sekundi, a nekolicina će malo proanalizirati ono što nudite. Ponude je puno, konkurencije je puno – a ljudi nemaju strpljivost i fokusiranost.
Hrpa klikova ponekad može biti kontraproduktivna. Primjerice, ako imate plaćenu reklamu na Google tražilici na koju ljudi klikću pa brzo odlaze s vaše web trgovine – takvi nebitni klikovi samo vam stvaraju marketinški minus. Klikovi troše novac, a s druge strane ne donose kupnju. Isto je i sa svim ostalim plaćenim reklamama. Dakako, nije mudro biti bez reklama – a nije ni savršeno biti s njima.
Ipak, ovisnost ljudi o internetu mnoge ljude “tjera” na suludu kupovinu proizvoda i usluga koje im uopće ne trebaju. Iako to znači da će možda i vaša web trgovina profitirati u toj cijeloj priči, s druge strane to također znači da bi zbog uzaludnih kupnji kupci mogli biti nezadovoljni vašim proizvodima. Sve to ukazuje nam ja činjenicu da su niše važnije no ikad. Ako se već korisnici ne mogu fokusirati na to što rade, trebali bi se biznisi.
Zbog ovisnosti ljudi o tehnologiji teža je borba s velikanima
U cijelom tom digitalnom košmaru – uglavnom najviše profitiraju najveći brendovi. Naime, takvi su brendovi svojim marketinškim budžetima nedohvatljivi mnogi malim biznisima – pa ih bez problema pobjeđuju. Veliki brendovi mogu bez problema zakupiti sve vodeće pozicije gdje god žele – što im otvara vrata novim kupcima. S druge strane, mali se biznisi moraju zadovoljiti mrvicama koje ostanu jer na internetu ne možete biti “najbolji u kvartu”. Ili ste najbolji na internetu ili niste. Srećom, broj korisnika je velik pa se iz svega može izvući željeni promet – bez obzira na dominaciju velikana.
Posljednjih smo godina svjedoci i masovnih kupnji u digitalnom svijetu. Primjerice, kada je Facebook shvatio da je Instagram prijetnja – odmah su kupili Instagram u svoje redove. Istu tu stvar rade i mnoge druge kompanije pa one dominantne – postaju još dominantnije. Mali biznisi u cijeloj toj priči mogu samo ploviti online vodama najbolje što znaju. Srećom, ponekad ih Google, Facebook ili Instagram pomazi – pa korisnici nešto i kliknu. No, u moru sadržaja – mali brendovi postaju sve manje prepoznatljivi.
Kako će izgledati biznis i budućnost ljudi ovisnih o tehnologiji?
Legitimno je pitanje – jesmo li u ovome razdoblju dosegnuli najvišu razinu ovisnosti o tehnologiji? Činjenica jest da smo na leđima karantena i Covida bili više no ikad prilijepljeni uz male ekrane pametnih telefona i računala. Možda smo upravo u tom trenutku dosegli plafon ovisnosti o tehnologiji. Također, sada smo se već navikli na to što možemo očekivati na društvenim mrežama – pa interes za istima možda padne u budućnosti. Možda počnemo više živjeti u offline svijetu – i postanemo ponovno pažljiviji, strpljiviji i fokusiraniji u online svijetu. Sve je to možda, sve je to jedna velika nepoznanica.
Iz gore navedenih činjenica lako se može zaključiti da digitalni biznisi ne moraju nužno profitirati iz ovisnosti ljudi o digitalijama. Zasićenje tržišta je ogromno i u moru sadržaja neki se mali biznisi ponekad teško istaknu. Sve ovisi o nekim nepoznatim algoritmima, o nekim svima nepoznatim pravilima. Ako se vaš biznis fokusira isključivo na klikove – onda ovisnost ljudi o internetu vjerojatno ima pozitivan učinak na vas. U suprotnom, mala je vjerojatnost da vaš biznis profitirati na krilima ovisnosti ljudi. Iako zvuči bezobrazno i suludo – mnogi biznisi zaista profitiraju na toj ovisnosti o tehnologiji. Nekim ljudima jednostavno nije moguće pomoći.
Bilo kako bilo, ispred nas su zanimljive godine u kojima će se svijet vrlo vjerojatno podijeliti – na one koji su još više ovisni o tehnologiji i na one koji se miču od tehnologije. Dakako, nitko se neće maknuti u potpunosti, ali će ljudi postati svjesni da ih tehnologija uništava. Odnosno, uništava ih pretjerano konzumiranje tehnologije. Umjerena doza tehnologije je zdrava i doprinosi boljitku života, ali stalne notifikacije i beskonačna skrolanja nisu zdrava. Nadamo se kako će se vaš digitalni biznis dobro snaći u budućnosti – te će još kvalitetnije zaploviti u ogromnim i napučenim online vodama. Sretno.