Regulatori iz Europske unije poslali su pisma Meti, TikToku i Twitteru u četvrtak, dajući platformama 24 sata da se pozabave dezinformacijama i drugim “ilegalnim” sadržajem koji se odnosi na rat između Izraela i Hamasa. Međutim, teško je točno reći što se događa na tim platformama, pogotovo kada je riječ o algoritamski definiranoj beskonačnosti TikToka. U oštroj suprotnosti s pritužbama EU-a nalazi se nova studija koja dolazi do posve drugačijeg zaključka – na TikToku jedva da ima sadržaja takvih vijesti, a algoritam izbjegava oskudne vijesti koje ima za ponuditi.
Gotovo odmah nakon Hamasovih napada u Izraelu tijekom vikenda, Twitter je, u najmanju ruku, bio objektivno preplavljen lažima o ratu. Armija korisnika s plavim kvačicama na platformi objavljivala je videozapise starih sukoba, snimke iz drugih dijelova svijeta, pa čak i isječke iz videoigara zamaskirane kao izvještaje iz prve ruke s ulica Gaze, sve to promovirano zahvaljujući algoritamskom pojačanju koje dolazi s verificiranim računom. Europski regulatori brzo su reagirali. Povjerenik EU-a, Thierry Breton, poslao je pismo Elonu Musku, optužujući kompaniju za kršenje Zakona o digitalnim uslugama i zahtijevajući akciju u roku od jednog dana.
Dezinformacije cvjetaju
Dan kasnije, Breton je poslao slična pisma Meti i TikToku. “TikTok ima posebnu obvezu zaštititi djecu i tinejdžere od nasilnog sadržaja i terorističke propagande, kao i od izazova smrti i potencijalno opasnog sadržaja”, izjavio je Breton u objavi na društvenim mrežama.
#TikTok has a particular obligation to protect children & teenagers from violent content & terrorist propaganda —as well as death challenges & potentially life-threatening content.#DSA sets out very clear obligations TikTok must comply with.
— Thierry Breton (@ThierryBreton) October 12, 2023
Letter to TikTok CEO Shou Zi Chew⤵️ pic.twitter.com/J1tpVzXaYR
“TikTok priznaje da je došlo do opasnog ili u najmanju ruku beskorisnog sadržaja na njegovoj platformi i pojačao je resurse za borbu protiv nasilnog ili obmanjujućeg sadržaja”, rekao je glasnogovornik. Tvrtka tvrdi da ima vlastitu vojsku od 40.000 “profesionalaca za sigurnost” koji pregledavaju sadržaj na TikToku, a u suradnji je s Međunarodnom mrežom za provjeru činjenica u borbi protiv lažnih tvrdnji.
Dezinformacije cvjetaju na društvenim mrežama, a TikTok nije iznimka, no prirodu i razmjere problema teško je izmjeriti. Nedavni primjer dolazi iz studije časopisa New Media & Society. Studija je pokazala da TikTokov algoritam iznenađujuće oklijeva poslužiti sadržaj vijesti. “Ne nalazimo gotovo nikakve dokaze o proaktivnom izlaganju vijesti u ime TikToka”, rekli su istraživači.
Između ostalih metoda, studija je dokumentirala račune koje TikTok preporučuje novim korisnicima. Istraživači su također okupili tim od 60 TikTok “robota” koji su obučeni da gledaju ili preskaču videozapise ovisno o tome je li njihov sadržaj istovjetan naslovima iz New York Timesa. Rezultati su bili zapanjujući. Od 6.568 videa, samo šest se kvalificiralo kao vijest prema parametrima studije. A od 10.000 preporučenih računa, samo 18% se odnosilo na sadržaj vijesti. Za usporedbu, istraživači su natjerali robote da pokažu interes za nogomet koristeći istu metodu i otkrili su da su preporuke vezane uz nogomet prisutne u 88% slučajeva.
Postoji mnogo mogućih objašnjenja. Istraživači su primijetili da izdavači vijesti možda nisu prihvatili platformu, pa nema dovoljno sadržaja vijesti da se zasiti feed. Također je moguće, prema studiji, da algoritam ne prepoznaje “vijesti” kao koherentnu temu od interesa za korisnike, tako da su pokušaji robota da pokažu svoj interes za vijesti mogli biti osuđeni na propast od samog početka.
Sa svoje strane, TikTok je rekao da je njegova stranica “For You”, primarni feed aplikacije, prilagođena pojedinačnim korisnicima i tretira vijesti na isti način kao i bilo koji drugi sadržaj, prema glasnogovorniku tvrtke. Glasnogovornik je citirao provjerene novinske organizacije koje imaju stotine tisuća ili čak milijune sljedbenika, uključujući NPR, Wall Street Journal i USA Today.
Divovi odbijaju zahtjeve EU-a
Ipak, studija je iznenađujuća s obzirom na činjenicu da se jedna trećina odraslih korisnika TikToka u nedavnoj anketi Pew Research Centera izjasnila da redovito dobivaju svoje vijesti na TikToku. Ankete na stranu – TikTok ima reputaciju dezinformacija o raznim temama, uključujući vijesti.
Pravi problem svodi se na to koliko je teško dobiti jasnu sliku algoritamski skrojene platforme s milijunima ili čak milijardama korisnika. U prošlosti su tvrtke društvenih medija nudile istraživačima besplatan pristup proučavanju njihovih platformi (uz određena ograničenja). Također smo naučili mnogo o Facebooku i Twitteru iz curenja podataka i pravnih postupaka dok su stručnjaci za podatke tapkali u mjestu. To se počinje mijenjati. Elon Musk je ukinuo te privilegije na Twitteru, a TikTok samo ograničenom broju odobrenih istraživača daje pristup ispitivanju svojih internih podataka.
Divovi društvenih medija odbijaju zahtjeve EU-a. “Twitter proporcionalno i učinkovito procjenjuje i rješava identificirane lažne i manipulirane sadržaje tijekom ove krize koja se stalno razvija i mijenja”, izjavila je izvršna direktorica Twittera, Linda Yaccarino, u pismu Bretonu.
Today @lindayaX responded to @ThierryBreton’s letter detailing our work in response to the terrorist attack on Israel. pic.twitter.com/yZtaOVGpHG
— Global Government Affairs (@GlobalAffairs) October 12, 2023
U mnogim aspektima, regulatori su prepušteni na milost i nemilost tehnološkim tvrtkama, oslanjajući se velikim dijelom na njihove napore koje sami prijavljuju da obuzdaju probleme poput dezinformacija ili koordiniranih ilegalnih aktivnosti, s nekoliko pouzdanih metoda za provjeru tvrdnji same industrije. Postoji li problem s dezinformacijama na TikToku? Apsolutno. Ali ako ne radite u samoj tvrtki, jedini način da shvatite prave konture problema je polagano, metodično osvrtanje unatrag, dugo nakon što se sadržaj proširio i zagnojio među korisnicima aplikacije.