Pratite nas

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Biznis i posao

Je li moguće pobijediti algoritme koji upravljaju društvenim mrežama?

Super Facebook Isplati li se investirati novac i vrijeme u Facebook stranice i grupe
(Photo: Pixabay.com)

Je li moguće pobijediti algoritme koji upravljaju društvenim mrežama? Kako su osmišljeni algoritmi i koja je njihova uloga? Možete li iskoristiti potencijal algoritama u korist svojeg digitalnog projekta i biznisa?

Algoritmi su jedna od najčešćih riječi koja se spominje prilikom razgovora o poslovanju na društvenim mrežama. Svaka veća online mreža razvila je vlastite algoritme koji upravljaju čitavim sadržajem koji se objavljuje na tim društvenim mrežama. Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, Snapchat, LinkedIn, Google tražilica i svi ostali – u potpunosti su podređeni vlastitim algoritmima.

Današnji algoritmi puno su složeniji i kompliciraniji nego prije 10 i više godina pa je i sama “borba” protiv algoritama puno teža. Zašto se ljudi i biznisi uopće žele boriti protiv algoritama? Zbog toga što algoritmi uglavnom rade u dobrobit korisnika, ali protiv biznisa i tvrtki.

Algoritme danas nije moguće pobijediti, ali je važno izgraditi “suživot” s njima. Važno je razaznati koje su taktike najbolje za iskorištenje potencijala algoritma – kako bi vaši društveni profili i stranice ubrali što više prirodnog dosega. Evo nekoliko savjeta za pobjedu nad algoritmima:

Isplati li se investirati novac i vrijeme u Facebook stranice i grupe
(Photo: Pixabay.com)

Algoritam se ne može pobijediti

Ne, algoritam se ne može pobijediti. Situacija je vrlo jednostavna. Algoritmi su programske i podatkovne strukture koje su vrlo složene i često se grade i nadograđuju godinama. Primjerice, Google svoje algoritme za sortiranje sadržaja na web tražilici stvara već desetljećima – i svako malo im dodaje nove funkcionalnosti. Ti algoritmi prolaze kroz ogromne količine sadržaja i na temelju toga rangiraju rezultate na Google web tražilici. Radi se o ogromnom skupu podataka koje je potrebno analizirati i sortirati – a Google algoritam taj posao radi fantastično. Dakako, slična je situacija i s mnogim drugim algoritmima na društvenim mrežama i digitalnim platformama.

Na algoritmima uglavnom rade mnogobrojni timovi stručnjaka (programera, analitičara, itd.) i samim time algoritam postaje vrlo snažna i gotovo nepobjediva struktura. Dakako, algoritam je u konačnici skup mnoštva pravila pa je dokučiv. No, kompleksnost ga čini nepobjedivim. Samim time, možemo zaključiti kako je algoritam nemoguće pobijediti – posebice kada se sve strukture drže u tajnosti. Iako je pobjeda nad algoritmom nemoguća, njegovim intenzivnim korištenjem mogu se razaznati neka pravila ponašanja – koja vam mogu pomoći u ostvarivanju boljih rezultata (barem do sljedeće nadogradnje algoritma).

Zarada Facebook grupe
(Photo: Pixabay.com)

Sortiranje sadržaja uz pogodovanje korisnicima

Svrha algoritma jest napraviti svojevrsni red u moru podataka koji su nam danas dostupni online. Prije cca 2 godine Facebook je pustio u rad mogućnost odabira vremenski slijednog sortiranja naslovne stranice (nove objave najprije). Ako ste to isprobali vjerojatno ste se vrlo brzo ponovno prebacili na sortiranje sadržaja algoritmom. Naime, nevjerojatna je količina podataka koju vaši prijatelji, stranice, grupe objavljuju svakog dana na Facebooku – i vremenski slijedno sortiranje naprosto više nema smisla jer se u moru informacija ne može pronaći ništa. Algoritmi su osmišljeni kako bi na temelju vaših prošlih lajkova i aktivnosti vama ponudili upravo onaj sadržaj koji smatraju najboljim za vas.

Algoritmima se dakle sortira sadržaja na način da svaki korisnik društvenih mreža dobije upravo ono što želi – na temelju prošlih aktivnosti i sviđanja. Možemo reći kako je algoritam odlično rješenje za krajnje korisnike jer im nudi mogućnost uživanja u top sadržaju. No, s druge strane algoritam zadaje puno glavobolja marketinškim i poslovnim stručnjacima koji žele što bolji prirodni doseg. Moderni su algoritmi podešeni tako da maksimalno srozavaju prirodni doseg pa su profili i stranice tvrtki gotovo nevidljive većini korisnika Facebooka. Upravo zbog toga mnogi žele pobijediti algoritam – što smo ustanovili da ipak nije moguće.

Facebook stranice
(Photo: Pixabay.com)

Mizeran prirodni doseg koji konstantno pada

Prirodni doseg nekada je bio fantastičan – upravo zbog činjenice jer se algoritam nije previše miješao u raspored objava. Mnogi među vama vjerojatno će se prisjetiti davnog perioda kada je sortiranje na Facebooku bilo vremenski – nove objave na vrhu. Tada je samo bilo potrebno dodavati što više sadržaja kako bi vaše objave bile uvijek u samome vrhu Facebook naslovnice. Dakako, Facebook je shvatio da mnoge korisnike to jako iritira (uvijek isti profili u vrhu) pa je odlučio uvesti algoritam u igru. Danas taj algoritam mnogi mrze i ne vole, ali se mora priznati da je uveo red na tu društvenu mrežu. Zahvaljujući modernom algoritmu danas objavu stranica vidi svega manje od 1% pratitelja koji prate tu stranicu. Dakle, od 100 vaših pratitelja samo 1 vidi vašu objavu. Zaista mizerno.

Facebook i Instagram su društvene mreže čiji se sadržaj bazira na povezivanju s drugima. Fokus tih dviju mreža je na stvaranju veza među korisnicima. Na taj način stvara se zajednica u kojoj neki korisnici dobivaju više pažnje od drugih, dok su neki sadržaji potpuno nevidljivi. No, Facebook i Instagram u prvi plan guraju sadržaj ljudi s kojima ste povezani. TikTok s druge strane koristi potpuno drugačiju metodu koja se umjesto na vezama, bazira na sadržaju. TikTok ima zid na kojem se ne pojavljuju sadržaji vaših prijatelja, već sadržaji koji su relevantni za vaše interese. Ako želite gledati psiće – TikTok će vam nuditi psiće. Samim time, TikTok trenutno ima brutalno dobar prirodni doseg jer sadržaj ne ovisi o vezama među korisnicima. Ipak, za očekivati je da će i TikTok s vremenom smanjiti svoj doseg.

Foto: Pixabay

Kompanije samo žele maksimalno zaraditi

U pozadini svih tih brojki i algoritama kriju se ljudi, odnosno kompanije koje samo žele zaraditi novac. Istina jest da društvene mreže danas oblikuju svjetski poredak, odlučuju mnoge izbore i stvaraju mišljenja ljudi – no u konačnici se interes vlasnika društvenih mreža svodi na zaradu. U proteklih 10 godina društvene su mreže narasle do te mjere da su danas jedne od najvrednijih kompanija u svijetu. Facebook je američka kompanija koja u vlasništvu ima još Instagram i WhatsApp, Snapchat je također američki, dok je TikTok kineska društvena mreža. Sve te mreže imaju velike mjesečne troškove održavanja s obzirom na rasprostranjenost i količinu sadržaja koji se objavljuje. Shodno tome, nimalo ne čudi što vlasnici tih mreža žele zaraditi veliki novac.

Algoritmi na društvenim mrežama vrlo vjerojatno su namjerno podešeni da rade kontra tvrtki i biznisa. Naime, plaćene reklame donose veliki novčani priljev društvenim mrežama. Kada bi biznisi imali visok prirodni doseg – nitko ne bi trebao plaćati reklame. Samim time, algoritmima je potrebno srozati prirodni doseg biznisa – kako bi oni ulagali novac u reklame. Radi se o jednom zatvorenom poslovnom krugu koji u konačnici donosi dobrobit svima. Društvene mreže zarađuju i razvijaju se, biznisi ulažu u oglašavanje i dobivaju nove klijente, a korisnici su lišeni mnogobrojnih promo objava zbog malog prirodnog dosega. Ipak, mnogim biznisima smeta mali doseg i zbog toga često prigovaraju društvenim mrežama.

Video za društvene mreže - 6 taktika za popularan video za mreže
(Photo: Pixabay.com)

Algoritam se može pobijediti jedino praćenjem trendova

Kao što smo već rekli, algoritam se u praksi ne može pobijediti. Radi se o previše kompliciranom skupu pravila – koja je teško dokučiti. Dakako, povrh svega toga algoritmi se uglavnom čuvaju kao stroge poslovne tajne – što nije nimalo čudno s obzirom na to da su zaslužni za veliku zaradu društvenih mreža. Najbliže što se možete približiti “pobjedi nad algoritmom” jest da pratite trendove koji se javljaju na društvenim mrežama. Analizom trenutnih aktualnosti i praćenjem trendova možda možete uhvatiti svojevrsni val viralnosti – te tako barem na kratko pogurati vaše profile i stranice prema vrhu.

Najbolja taktika koju zapravo možete iskoristiti za popularnost na društvenim mrežama jest redovito pojavljivanje. Morate biti stalno tu za vaše pratitelje. Ako pogledate profile koji su popularni na društvenim mrežama – oni objavljuju gotovo svakodnevno (neki i više puta dnevno). Što više kvalitetnih i zanimljivih objava stavite na društvene mreže – to su vam šanse za popularnost i uspjeh veće. Dakle, budite što aktivniji u postavljanju novih objava na društvene mreže – i to će vam se prije ili kasnije vratiti kroz povećanje popularnosti i dosega. Sretno.

10 komentara

Možda će vas zanimati

Biznis i posao

Je li umjetna inteligencija (AI) prijetnja mnogobrojnim webmajstorima koji danas žive od digitalnih biznisa? Donosi li AI više prednosti ili nedostataka svima koji žive...

Biznis i posao

Poslovno tržište danas se izuzetno brzo mijenja – gotovo na svakodnevnoj razini. Digitalizacija raznih sustava omogućava da se promjene upravljanja donose jako brzo –...

Biznis i posao

Kompliciramo li zapravo previše u životu i poslovanju? Je li jednostavnost temelj uspjeha? Može li pojednostavljivanje životnih i poslovnih koraka dovesti do uspjeha o...

Biznis i posao

Stručna praksa se nudi u brojnim IT tvrtkama, gdje se usavršava znanje stečeno na fakultetu. Ovo je popis najboljih među njima.

Biznis i posao

Zašto je važno prihvatiti činjenicu da smo ponekad u krivu? Znači li priznanje našeg krivog puta zapravo priliku za naš razvoj? Kako preuzimanje odgovornosti...

Biznis i posao

Kako usmjeriti novčana ulaganja u početku digitalnog biznisa? U koje je sve kategorije pametno ulagati na startu poslovanja? Zašto su kvalitetni ljudi i softver...

Biznis i posao

Zašto mnogi uspješni ljudi i poduzetnici rano ustaju iz kreveta? Koja je tajna ranog buđenja i ustajanja? Je li rano buđenje zaista recept za...

Biznis i posao

Isplati li se riskirati zdravlje zbog kvalitetnog digitalnog posla i projekta? Uzima li dugotrajno sjedenje prevelik danak zdravlju i kako se zaštiti od zdravstvenih...