Je li umjetna inteligencija danas na razini na kojoj moลพe ugroziti poslove ljudi? Kako se boriti protiv umjetne inteligencije i trebamo li se uopฤe boriti? Koje sve prednosti (za sada) ฤovjek ima u odnosu na umjetnu inteligenciju?
Umjetna inteligencija iz dana u dan mijenja svijet kakav poznajemo. Posebno se to odnosi na poslovni svijet koji je uvoฤenjem umjetne inteligencije dobio jedan novi zamaลกnjak โ koji za sada gura u joลก uvijek nepoznatom pravcu.
Scenariji s umjetnom inteligencijom su raznovrsni โ i u buduฤnosti se svaลกta moลพe dogoditi. Mnogi ljudi umjetnu inteligenciju (AI) video kao prijetnju svojem poslu i ลพivotu. Jesu li u pravu teลกko je znati. No, ฤinjenica jest da ฤemo se u buduฤnosti nekako trebati ili boriti ili nauฤiti ลพivjeti s umjetnom inteligencijom.
AI je brutalno brza u isporuฤivanju jednostavnih rezultata
Prednost umjetne inteligencije (AI) jest u tome ลกto moลพe ekstremno brzo isporuฤivati raznovrsne rezultate. Bilo da se radi o odgovorima na ljudska pitanja, tekstovima za web stranice, e-knjigama, audio i video sadrลพaju ili primjerice vizualnoj grafici. AI sve to moลพe isporuฤiti u vrlo kratkom roku โ na temelju ljudskih inputa.
Brzina isporuke sadrลพaja je prilika koju vide mnogi poslovni ljudi i korporacije pa se sve viลกe paลพnje posveฤuje uvoฤenju AI alata. Bilo da se radi o jednostavnoj primjeni alata ฤija je zadaฤa asistiranje ljudima ili da se radi o naprednim AI sustavima koji samostalno donose sloลพene odluke. Implementacija AI sustava sve je raลกirenija u mnogim gospodarskim granama.
Za razliku od ljudi, AI ima sposobnost obrade velikih koliฤina podataka u kratkom vremenu โ ลกto dovodi i do brzih rezultata. Instantna rjeลกenja neลกto su na ลกto ฤemo se trebati naviknuti u buduฤnosti jer AI moลพe isporuฤivati sve ekstremno brzo. Iako je to prednost AI u odnosu na ljude โ za sada je ljudska komponenta joลก uvijek neizostavna u digitalnom i poslovnom svijetu.
Kvaliteta rada sve se viลกe seli prema AI rjeลกenjima
Sve do nedavno ljudi su s pravom mogli reฤi da ne postoji AI sustav koji bi mogao raditi kvalitetno kao ลกto to rade ljudi. No, ฤinjenica jest da ljudi ฤesto grijeลกe i da se tijekom rada oslanjanju na subjektivne dojmove โ ลกto dovodi do pogreลกaka i krive percepcije rezultata.
S druge strane imamo AI sustave koji vrlo temeljito i pedantno uzimaju zbir informacija i obraฤuju ih bez greลกaka (prema unaprijed definiranim pravilima). Raฤunala ne grijeลกe i jedina greลกka koja moลพe nastati putem (od ideje do rezultata) su pogreลกni input podaci ili pogreลกne naredbe za izvrลกenje nekog zadatka.
Kvaliteta je ono ลกto ฤe u buduฤnost odluฤiti โborbuโ izmeฤu AI sustava i ljudi. AI sustavi sa sve veฤim bazama znanja moฤi ฤe raditi sve zahtjevnije zadatke โ sve toฤnije. S druge strane, ljudi ฤe stagnirati na razini na kojoj su danas. Doduลกe, mnogi smatraju da svako uvoฤenje novih sustava koji olakลกavaju rad โ zapravo zaglupljuje ljude. Kako ฤe se to odraziti na buduฤnost โ tek ฤemo vidjeti.
Ljudske emocije utkane u rad
Ljudske emocije vrlo su vaลพan dio i ลพivota i poslovanja โ pa je to joลก uvijek velika prednost u odnosi na AI. Umjetna inteligencija za sada ne razumije emocije i puno je joลก nepoznanica koja su u pitanju emocije umjetne inteligencije. Mnogi smatraju da AI nikada ni neฤe razumjeti emocije na naฤin kao ลกto ih razumiju i percipiraju ljudi.
Moglo bi se tako desiti da u buduฤnosti emocije budu presudan faktor zbog kojih ฤe ljudi imati prednost u odnosu na robote i umjetnu inteligenciju. Dakako, to ฤe biti primjenjivo u kreativnim poslovima i u poslovima gdje je vaลพan odnos ฤovjek prema ฤovjeku. Svi ostali repetitivni i โdosadniโ poslovi mogli bi biti zamijenjeni od strane robota i umjetne inteligencije.
Struฤnjaci kaลพu kako se prodaja i kupnja zapravo u potpunosti baziraju na emocijama โ pa taj dio teลกko da moลพe savladati umjetna inteligencija u skoraลกnje vrijeme. No, ฤinjenica jest da ฤe neke ljudske poslove AI ipak eliminirati i zamijeniti. Doduลกe, ljudi ฤe u tom sluฤaju trebati prijeฤi na jedan viลกi nivo posla gdje ฤe pomno osmiลกljenim naredbama zadavati zadatke umjetnoj inteligenciji.
AI je velika nepoznanica i strah mnogih kompanija
Prema svemu do sada viฤenom AI bi trebao olakลกati poslove ljudima i dovesti svijet na jednu novu razinu poslovanja. No, joลก je jako puno otvorenih pitanja u podruฤju umjetne inteligencije. Mnogi se pitaju do koje razine treba pustiti umjetnu inteligenciju da sama donosi odluke jer to moลพe biti pogubno za poslovanje, ali i ljude.
Zanimljivo je da mnoge kompanije na velika vrata uvode AI u svoje poslovanje i prigrljuju ideju rada s AI sustavima. Ipak, s druge strane imamo i neke velike kompanije koje se pribojavaju scenarija AI buduฤnosti i nagovjeลกtaju stopiranje razvoja AI sustava. Zanimljivo, jedna od kompanija koja se zalaลพe za usporavanje AI sustava je i Google, a djelomiฤno protiv neplanskog AI razvoja je i Elon Musk.
AI istovremeno donosi i prednosti i nedostatke. I veselje i bojazan od loลกih scenarija. Sve je moguฤe. No, vaลพno je da ljudi ne izgube konce igre te da postoje jasno definirana pravila ลกto AI moลพe i smije, a ลกto je zabranjeno. Naลพalost, za sada na globalnoj razini nema nikakvih konkretnih regulativa i svaka kompanija โtjera vodu na svoj mlinโ. Ubrzani razvoj AI sustava mogao bi prouzroฤiti probleme u buduฤnosti, posebice ako se sve bude razvijalo bez jasnih regulativa i pravila.
Trebamo li se uopฤe boriti protiv AI sustava?
Ne, protiv AI sustava se za sada ne trebamo boriti. AI sustave sada moลพemo koristiti kao naลกe partnere u optimizaciji poslovanja i ubrzanju rasta biznisa. Prednosti koje AI donosi za sada su znaฤajne, posebice u pogledu ubrzavanja procesa rada.
Buduฤnost je neizvjesna i teลกko je reฤi u kojem ฤe smjeru iฤi razvoj umjetne inteligencije. Posljednjih je mjeseci interes ลกiroke javnosti oko AI nekako splasnuo i i umjetna inteligencija viลกe nije dijelom rasprave ลกirokih masa ljudi. No, tako je sa svim tehnologijama koje se pojave na trลพiลกtu. Nakon velikog boom-a, slijedi umirivanje situacija i lagana implementacija u ljudske ลพivote.
ฤinjenica je da danas AI koriste i implementiraju mnoge kompanije u svoje poslovanje โ ลกto je svojevrsna ugroza na ljudski rad. No, umjesto da na AI gledamo kao na suparnika โ trebali bismo AI gledati kao saveznika. Kao alat koji ฤe nam pojednostaviti rad i ubrzati dobivanje kvalitetnih rezultata. AI za sada nije prijetnja i pitanje je hoฤe li to uopฤe ikada biti.