Pratite nas

Biznis

Nova korisnička prava i obveze operatora od 1. siječnja 2020.

Najvažnije novosti tiču se sklapanja i raskida ugovora, skraćivanja rokova u kojima operatori moraju reagirati na zahtjeve, kvarova, univerzalne usluge i mjerenja brzine Interneta u pokretnim mrežama

Objavljeno

-

Foto: Pixabay

Temeljem analiza rješavanja korisničkih sporova, prigovora korisnika i uočenih problema prilikom nadzora tržišta Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) donijela je dopune i izmjene sektorskih propisa koji jasnije definiraju određene izazove s kojima su se korisnici dosad suočavali u pretplatničkim odnosima s operatorima, a stupaju na snagu s početnom Nove godine. Najvažnije novosti tiču se sklapanja i raskida ugovora, skraćivanja ili definiranja rokova u kojima operatori moraju nešto obaviti na zahtjev korisnika, kvarova, univerzalne usluge i mjerenja brzine interneta u pokretnim mrežama.

Isti načini sklapanja i raskida ugovora

Od 1. siječnja 2020. operatori su obvezni omogućiti raskid pretplatničkog ugovora na isti način (putem istih kanala komunikacije) na koji omogućavaju sklapanje ugovora. U svojim općim uvjetima poslovanja obvezni su detaljno navesti načine na koje korisnici mogu zatražiti raskid pretplatničkog ugovora, što uključuje i mogućnost raskida elektroničkim putem i putem telefona te navesti je li za raskid potrebna određena dokumentacija, odnosno podaci za identifikaciju korisnika te o kojoj se dokumentaciji i podacima radi.

Raskid bez plaćanja naknade za prijevremeni raskid

Ako korisnik sklapa ugovor u poslovnici, a u dokumentaciji koju potpisuje obveže se proučiti opće uvjete poslovanja ili ostale sastavne dijelove ugovora poput cjelokupnog cjenika naknadno, primjerice preuzimanjem putem interneta, tada ugovor može raskinuti bez plaćanja naknada za raskid ako u sljedeća tri radna dana jasno izjavi da se s uvjetima ne slaže i da odustaje od ugovora. Ako je tom prilikom dobiven i uređaj, mora se vratiti zapakiran. Za sklapanje ugovora izvan poslovnih prostorija ili putem sredstava daljinske komunikacije vrijede stara pravila propisana Zakonom o zaštiti potrošača, koji omogućava ovakav raskid u roku od 14 dana od sklapanja ugovora.

Rokovi koji su obveza operatora

Rok za raskid ugovora kad korisnik ne želi više koristiti usluge u nepokretnoj mreži je skraćen s 12 na maksimalno 5 radnih dana. Rok za raskid usluge u pokretnim mrežama i dalje ostaje jedan radni dan. Rok za promjenu operatora u nepokretnoj mreži smanjen je s 45 na maksimalno 30 dana. Prijenos ugovora s jedne na drugu osobu se mora obaviti u maksimalnom roku od tri radna dana. Privremeno isključenje usluga se mora obaviti u najviše pet radnih dana ako korisnik nije sam zatražio kasniji datum privremenog isključenja.

Informacije o uvjetima prijevremenog raskida ugovora

Operator je obvezan u svako vrijeme, bez odgode, a najkasnije u roku od dva radna dana i u zatraženom obliku dati korisniku informaciju o iznosu dugovanja u slučaju prijevremenog raskida ugovora te načinu uplate na način da krajnji korisnik dobije informaciju o ostvarenim popustima na proizvode i usluge, kao i mjesečnim naknadama za ostatak razdoblja obveznog trajanja pretplatničkog ugovora. Zahtjev krajnjeg korisnika može biti podnesen usmeno, pisanim ili elektroničkim putem, pri čemu informacija o iznosu dugovanja mora sadržavati datum izračuna te datum početka i kraja ugovorne obveze.

Kvarovi

mijenjanju se prava korisnika u djelu koji se odnosi na kvarove i nemogućnost ostvarivanja usluge. Dosad je operator bio obvezan otkloniti kvar na opremi dodijeljenoj korisniku u roku od 5 dana, a od 1. siječnja i sve druge kvarove iz područja njegove odgovornosti mora otkloniti u roku od maksimalnih 15 dana od dana prijave kvara. U protivnom, nakon isteka 15 dana, korisnik ima pravo na raskid pretplatničkog ugovora ili pravo na obeštećenje u visini od 240 kuna po svakom naknadnom danu kašnjenja ako kvar nije bio uzrokovan višom silom ili krivnjom korisnika. Nakon prijave kvara, operator je obvezan u svakom trenutku korisniku telefonskim i/ili elektroničkim putem omogućiti praćenje statusa prijave kvara.

Univerzalna usluga

Nova godina donosi povećanje brzine pristupa internetu u okviru pružanja univerzalne usluge s najmanje 1 Mbit/s na najmanje 4 Mbit/s za sve korisnike koji to zatraže, a imaju ugovoren pristup internetu preko tarife univerzalne usluge ili će ju tek ugovoriti.  Posebni maloprodajni paket brzine prijenosa podataka od najmanje 4 Mbit/s downloada i 512 kbit/s uploada bit će dostupan svim korisnicima koji nemaju tehničku mogućnost korištenja standardnih paketa ponuđenih na tržištu od 1. siječnja 2020. Socijalno ugrožena skupina krajnjih korisnika, osim minimalno dostupne brzine prijenosa od 4Mbit/s (paket MAXnet mini), imat će pravo popusta od 50% i 50% popusta na naknadu za opciju neograničenog prometa.

Mjerenje brzine interneta i kvalitete usluge

Mjerenje brzine i kvalitete mobilnih mreža aplikacijom HAKOMetar Plus ne ulazi u ugovorenu podatkovnu tarifu za prvih 10 mjerenja u mjesecu (korisnici će morati preuzeti novu verziju aplikacije koja će biti u dostupna za preuzimanje putem Apple App Store ili Google Play Store u siječnju 2020.). Do kraja 2019. svako mjerenje brzine i kvalitete mobilnih mreža uzrokovalo je potrošnju mobilnih podataka iz ugovorenog tarifnog paketa korisnika. Izmjenama pravilnika operatori će od Nove godine prvih 10 mjerenja ovom aplikacijom  u mjesecu tretirati kao besplatan promet koji neće „trošiti“ podatke iz tarife za razliku od drugih sličnih aplikacija poput Speedtesta. Aplikacija mjeri brzine uploada, downloada i ping mobilne mreže ili WIFI signala poput drugih alata, ali i mnoge druge parametre mreže. Posebnost ove aplikacije je što se sva mjerenja prikazuju i na karti i tako čine javni prikaz kvalitete pokrivanja svakog operatora temeljenog na korisničkim mjerenjima. Javni prikaz mjerenja i statistike mogu se pronaći na ovoj poveznici, a aplikacija je besplatna i dostupna za IOS i Android uređaje.

Nastavi čitati
Super ponuda
Komentiraj

Dodaj komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Biznis

Bonusi kineskim radnicima za povratak na posao

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Foxconn

Tajvanski proizvođač elektronske opreme Foxconn nudi niz poticaja kako bi ohrabrili povratak i zapošljavanje novih radnika u svojim velikim pogonima u Shenzhenu, Zhengzhou i Chengzhou, u Kini, u želji da osiguraju što veći broj isporuka iPhone uređaja Apple-u.

Stroge kontrole putovanja i prometa, te strah od zaraze koronavirusom obeshrabrili su mnoge zaposlenike da se vrate na posao. Međutim, Foxconn je ponudio besplatan prijevoz autobusima, hranu i smještaj za radnike pored detaljnih procedura dezinfekcije u postrojenjima.

Koliki su bonusi?

Foxconn je također povećao dodatni bonus s prethodnih 3.000 CNY (426.98 USD) na 5.000-7.000 CNY za povratnike i novozaposlene u želji da što brže ublaže nedostatak radne snage.

Kako Digitimes piše, mnogi drugi tajvanski proizvođači s proizvodnjom u Kini također poduzimaju slične mjere kako bi stimulirali povratak ili zapošljavanje novih radnika potrebnih za povećanje kapaciteta u njihovim postrojenjima.

Foxconn Technology Group je jedan od važnijih u lancu proizvodnje iPhone-a, s preostalim pogonima u Vijetnamu, Meksiku i Indiji koji rade u punom kapacitetu.

Nastavi čitati

Biznis

SAD kupuje tvrtke Nokia i Ericsson kako bi zaustavio Huawei?

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Pixabay

Velika Britanija je dozvolila tvrtki Huawei gradnju 5G mreže u toj zemlji, ali s ograničenjem pristupa mjestima koja su “osjetljiva” – ministarstva, upravne zgrade vlade i slično.

Trump i administracija ne kriju iznenađenje ovom odlukom, na koju su pokušali utjecati više puta, jer smatraju da je odabir Huawei tvrtke udarac na demokraciju i otvaranje vrata totalitarnom kineskom režimu u Europi.

SAD, iako za to nisu pružile dokaz, što je nedavno i tvrtka Huawei izjavila – da konačno pokažu dokaze svima i ne kriju ih više od javnosti – i dalje pokušavaju osporiti Huawei kao 5G konstruktora i isporučioca mreže širom svijeta, a razmišljanja o tome idu toliko daleko, da postoji mogućnost da SAD kupi udio u konkurentskim tvrtkama Ericsson i Nokia, kako bi usporile Huawei u 5G širenju mreža.

Američki general i odvjetnik, William Barr, blizak Donaldu Trumpu, za mrežu CNBC izjavio je da se razmišlja o tome da američka vlada preuzme kontrolni paket dionica u tvrtkama Nokia i Ericsson, što on snažno podržava, kako bi se suzbio utjecaj tvrtke Huawei na svjetskom 5G tržištu. Američki stručnjaci smatraju da Ericsson i Nokia nemaju širinu poslovanja, koju ima Huawei, ali nemaju ni izuzetno snažnu podršku lokalnog tržišta, poput situacije s Huawei tvrtkom u Kini.

Barr je rekao da bi ovaj plan mogao funkcionirati bilo da SAD direktno kontrolira paket dionica ili putem konzorcija privatnih američkih i savezničkih tvrtki.

Tvrtka Ericsson je odbila komentirati ovu situaciju, dok su iz Nokije kratko za medije rekli da je uvijek dobrodošao zdrav investicijski kapital.

Ipak, stručnjaci smatraju da bi Ericssonu ovakav scenarij itekako odgovarao, i kako se saznaje u tvrtki Cevian Capital, koja ima najveći paket dionica u švedskoj tvrtki, ovakav razvoj situacije bio bi dobar za sve – tržište, Švedsku, Ericsson i sve njene zaposlene.

Nakon izlaganja ideje o kupovini, dionice tvrtke Ericsson i Nokia skočile su za preko četiri posto.

Nastavi čitati

Biznis

Stručnjaci tvrde da će koronavirus utjecati na dobit velikih tvrtki

Objavljeno

-

Objavio

Foto: Pixabay

Budući da koronavirus već utječe na kretanje građana, posebice u Kini, neki stručnjaci tvrde da će veliki broj korisnika koji su zarobljeni u svojim domovima utjecati na dobit velikih tvrtki.

Analitičarka Katy Huberty pretpostavlja da će „kućni pritvor“ utjecati i na prihode App Store-a tvrtke Apple, zbog toga što veliki broj korisnika traga za načinima kako da se zabavi i skrene pažnju s aktualnih događanja. S obzirom na to da je ovakva izjava prilično ozbiljna, Huberty tvrdi da ima i dokaze, pa kao primjer navodi tvrtku Tencent, koja već planira povećanje kapaciteta svojih servera za online video igre, budući da bilježi povećani broj korisnika od trenutka kad se počela preporučivati izolacija zbog koronavirusa.

App Store je, s druge strane, u siječnju zabilježio porast od 22,5%, a pretpostavlja se da karantena utječe i na „uspjeh“ drugih online trgovina, na primjer Google Play Store-a.

Nastavi čitati

Preporučeno