Reed Hastings, suosnivač Netflixa i njegov izvršni direktor tijekom 25-godišnje povijesti tvrtke, najavio je prošli tjedan da se povlači sa svoje pozicije. Kraj je to jedne ere za Netflix kakvog poznajemo.
To je kraj koji se, možda, već dugo čeka. Netflix je nekoć stajao sam u prostoru streaminga, ali početkom 2023. suočava se s pretrpanim krajolikom, koji su okupirali streameri poput Disney+ i HBO Max te video platforme poput TikToka i YouTubea. Hvaljen zbog izvrsnih originalnih hitova kao što su Stranger Things i Wednesday, Netflixov naizgled beskonačan tok originalnog sadržaja također je kritiziran posljednjih godina zbog naglašavanja kvantitete umjesto kvalitete. Ova kombinacija povećane konkurencije i označavanja sadržaja dovela je do burne 2022. koja je usporila rast tvrtke.
Ali Hastingov odlazak mogao bi pokazati da je Netflix još uvijek u boljem stanju nego što je bio prije godinu dana, kada je ubrzano gubio pretplatnike i vrijednost dionica. Netflx je napravio iznenadni preokret u studenom nakon što je brzo razvio novu ponudu u kojoj korisnici mogu platiti manje (6,99 USD mjesečno umjesto 9,99 USD za osnovni plan) za streaming Netflix sadržaja ako pristanu gledati oglase. Sada će se Tedu Sarandosu, koji je već bio Hastingov suizvršni direktor, pridružiti Netflixov glavni operativni direktor Greg Peters kao suizvršni direktor. Oni će nadgledati prelazak Netflixa na novu iteraciju: ako su DVD-ovi koji se šalju poštom Netflix 1.0, a streaming 2.0, Netflix potaknut reklamama, koji remeti fenomen neprekinutog streaminga, mogao bi biti treći Netflixov čin.
Hastings je prethodno odbijao ideju o dovođenju oglasa na Netflix. Hulu već dugo nudi streaming s oglasima, a Disney+ je u prosincu izbacio opciju podržanu oglasima (Disney je također većinski vlasnik Hulua). Od 2019. godine 70 posto gledatelja Hulua odabralo je opciju s oglasima umjesto plaćanja pune cijene pretplate bez oglasa. A ljubitelji TikToka i YouTubea već su navikli na salvu reklama. Nakon nekoliko godina stanke, oglašivači su se vratili u vašu personaliziranu zabavu i čini se da će tu i ostati.
Netflixova usluga s oglasima dostupna je u desetak zemalja u Sjevernoj Americi, Europi, Aziji i Južnoj Americi. (U Hrvatskoj još uvijek nije dostupna.) Tvrtka je 2022. završila s 231 milijunom pretplatnika i ostvarila prihod od 32 milijarde dolara. Netflix je završio godinu s boljim rastom od očekivanog, a još uvijek planira smanjiti dijeljenje lozinki gurajući račune na korištenje plaćene opcije dijeljenja, gdje mogu dodati korisnike iz drugih kućanstava uz naknadu.
Čini nam se da se Netflix malo “uozbiljio”. Ovi potezi upućuju da se uprava sve manje fokusira na rast broja pretplatnika, a više na rast prihoda. To bi mogao biti kompromis pri čemu gube neke pretplatnike, ali u konačnici imaju veći prihod.
Hastings je u svom pismu rekao da će ostati na mjestu izvršnog predsjednika, što je uobičajen potez za osnivače koji prepuštaju uzde. Napomenuo je da se o planu nasljeđivanja raspravljalo proteklih godina i da ga je to dovelo do toga da 2020. podijeli ulogu izvršnog direktora. S propašću koja je pratila Netflix početkom 2022. nestaje, Hastings odlazi u trenutku kada je Netflix stabilniji i možda ulazi u novu sezonu.