Je li uvođenje pretplate na društvene mreže novi model financiranja koji će obilježiti budućnost društvenih mreža? Mogu li Twitter i Instagram uvođenjem pretplata nadoknaditi novac koji su prije zarađivali oglašavanjem? Hoće li pretplate riješiti korisnike napadnih reklama i sadržaja koji ne žele konzumirati?
Iako smo od samog starta društvenih mreža navikli na to da su društvene mreže besplatne za korištenje – posljednjih se mjeseci situacija značajno promijenila. Naime, sve je više društvenih mreža koje razmišljaju o nekom načinu naplate članstva. Twitter i Instagram krenuli su i u realizaciju takvih ideja. O svemu više saznajte u nastavku:
Twitter s Muskom na čelu krenuo u naplatu plavih kvačica
Plave kvačice na Twitteru godinama su bile simbol moći i poštovanja. Naime, takve su kvačice uz ime profila mogli imati samo ljudi koji na neki način iskaču iz društva po svojoj popularnosti ili prepoznatljivosti. Konkretno, plave su kvačice imali poznati glumci, pjevači, voditelji, znanstvenici, brendovi, itd.
No, dolaskom Elona Muska na čelo Twittera – stvari su se počele jako brzo mijenjati. Jedna od prvih odluka Muska na čelu Twittera – bila je monetizacija plavih kvačica. Danas plave kvačice više nisu simbol prepoznatljivosti i povjerenja jer ih može kupiti gotovo svatko za svega desetak dolara mjesečno. Musk je ovim potezom umanjio važnost plave kvačice, ali je ujedno pokušao Twitter očistiti od lažnih profila i otvoriti vrata novoj vrsti zarade na društvenoj mreži.
Iako je ideja kao takva dobra, veliko je pitanje jesu li korisnici Twittera spremni plaćati desetak dolara mjesečno za plavu kvačicu uz svoje ime. Dakako, ljudima kojima je Twitter jako važan životu i poslovanju vjerojatno će bez velikih premišljanja kupiti plavu kvačicu, no oni koji Twitter koriste samo povremeno – teško da će se odlučiti za kupnju plave kvačice. Možda pomalo neobično, no Twitter je plaćanjem plave kvačice zapravo uveo svojevrsnu pretplatu na društvenu mrežu.
Instagram omogućava pretplatu na profile unutar mreže
Za razliku od Twittera koji sada omogućava pretplatu na samu društvenu mrežu, Instagram ima jedan drugačiji model pretplate. Naime, Instagram vam omogućava da se pretplatite na određene profile unutar same mreže – i time nagradite kreatore sadržaja za uspješan i kvalitetan rad. Dakako, takva pretplata ima više smisla za one koji jako cijene pojedine kreatore sadržaja, no samim krajnjim korisnicima ne donosi neke benefite po pitanju čitave mreže.
Instagram je danas jedna od najpopularnijih mreža na svijetu – koja je svoje poslovanje posljednjih godina uvelike izmijenila. Naime, od mreže čiji je fokus bio prvenstveno na fotografijama – Instagram je postao društvena mreža fokusirana na video materijale. Paralelno tome, uvedene su i mnoge druge promjene – a jedna od njih je uvođenje interne pretplate na profile određenih korisnika. Tako danas popularni korisnici imaju mogućnost ponuditi vlastitim pratiteljima da se pretplate na njihov sadržaj – čime dobivaju ekskluzivan sadržaj i ujedno financiranju rad kreatora sadržaja.
Instagram pretplata možda je više fer, nego li Twitterova jer se zarada dijeli s kvalitetnim kreatorima. Dakako, korisnici Instagram i Twitter posjećuju upravo zbog kvalitetnog sadržaja, a ne zbog platforme kao takve. Stoga, sasvim je logično da dio zarade pripadne i krajnjim korisnicima koji Instagram čine takvim kakav jest. No, pitanje je kako će taj model pretplate zaživjeti među korisnicima i jesu li oni zaista spremni plaćati nekoliko desetaka dolara mjesečno da bi primali ekskluzivni sadržaj pojedinih korisnika.
Mogu li društvene mreže ponuditi dovoljno vrijednosti za pretplatu?
Model pretplate korisnika na internetu na velika vrata već godinama ulazi u razne web portale, digitalne servise i sve ostale segmente interneta. Bilo je za očekivati kako će pretplata prije ili kasnije stići i na društvene mreže. Naime, naplata reklama više nije dovoljna jer društvene mreže više nemaju dovoljno prostora za ugradnju novih reklama – a broj korisnika mreža raste iz godine u godinu. S rastom broja korisnika, rastu i resursi potrebni za održavanje i funkcioniranje mreža – što je velik novčani izdatak.
Sasvim je logično da se dio financijskog tereta osnovnog funkcioniranja društvenih mreža preseli na leđa krajnjih korisnika. Ipak, pitanje je žele li korisnici takav model i jesu li spremni plaćati pretplatu na društvene mreže. U prilog plaćanju ide činjenica da su danas mnogi korisnici ovisni o pametnim telefonima i društvenim mrežama – pa bi se mnogi vjerojatno odlučili za plaćanje kako bi mogli vidjeti što njihovi idoli rade online.
Ipak, pravo je pitanje – mogu li društvene mreže pružiti dovoljno vrijednosti da bi ih korisnici počeli plaćati? Mogu li dati dovoljno kvalitetnog i vrijednog sadržaja na koji će korisnici biti spremni trošiti novac? Na ova dva pitanja teško je odgovoriti jer je čitav model pretplate još uvijek relativno nov na društvenim mrežama. No, pogledamo li primjerice OnlyFans ili YouTube koji su relativno uspješni u naplati pretplate od krajnjih korisnika – možda isti scenarij možemo očekivati i od društvenih mreža.
Modeli pretplate kao prilika za zaradu kreatora na društvenim mrežama?
Kreatori i influenceri na društvenim mrežama vjerojatno će objeručke prigrliti informacije da započinje pretplata na društvene mreže. Posebice će im se svidjeti model Instagrama ili TikToka – gdje korisnici doslovce nagrađuju novcem top kreatore čiji im se sadržaj sviđa. Takvi modeli pretplate kreatore tjeraju da budu bolji, stvaraju kvalitetniji sadržaj – i probiju se do svojih korisnika. Ova je situacija dobitna i za kreatore i za društvene mreže jer popularnost jednih i drugih značajno raste.
Ako ste i vi jedan od kreatora ili nastojite stvoriti kvalitetan biznis putem društvenih mreža – uvođenje pretplate vrlo vjerojatno je dobar smjer za vas. Naime, uvođenjem pretplate moći ćete se istaknuti u moru drugih “običnih” korisnika. Vaš će profil postati lakše dostupan – što će vam otvoriti širom vrata velikom broju novih pratitelja. Dakako, ako ćete stvarati loš sadržaj teško ćete pridobiti nove pratitelje – što znači da će uvođenje pretplate imati loš utjecaj na vaše poslovanje.
Bilo kako bilo, pretplata na društvenim mrežama može biti velika prilika za zaradu – samo je potrebno kvalitetno se prilagoditi. Za svega 10-ak dolara na Twitteru ćete moći kupiti plavu kvačicu koja će vas gurati kao većem dosegu korisnika. Za 10, 20 ili više dolara korisnici Instagrama moći će se pretplatiti na vaš profil kako biste za njih stvarali ekskluzivan sadržaj. S nekoliko dolara korisnici TikToka moći će nagraditi vaš pojedini sadržaj ili čitav profil – čime ćete dobiti bolju financijsku situaciju za posvećenost snimanju novih kvalitetnih materijala.
Iako je od samog starta pretplata na društvene mreže često osporava – činjenica jest da ulazimo u razdoblje pretplate i tome se potrebno što prije prilagoditi.