Tehnološki sektor, nekad poznat po sigurnosti posla, suočava se s mračnom budućnošću nakon velikih otpuštanja u prošloj godini, najvećih u više od desetljeća, i rasta umjetne inteligencije. Prošla godina zabilježila je najveća otpuštanja od Velike recesije, s više od 720 000 izgubljenih radnih mjesta, navodi Challengera, Gray & Christmas, Inc. U prvom mjesecu 2024. Google, Amazon i druge tvrtke najavile su daljnja smanjenja.
Otpuštanja se pripisuju težnji za profitom, posljedicama pandemije i brzom razvoju umjetne inteligencije, ali stručnjaci ističu da postoji i pozitivna strana zbog tijesnog tržišta rada. Google i Amazon smanjuju broj radnih mjesta radi smanjenja troškova i povećanja ulaganja u umjetnu inteligenciju, dok su neki zaposlenici i sindikati kritizirali te poteze kao loše korporativne odluke.
Tehnološki poslovi, nekoć simbol stabilnosti, sada su pod prijetnjom zbog velikih otpuštanja i rasta umjetne inteligencije. Prošle godine zabilježeno je najveće smanjenje radnih mjesta od Velike recesije, s preko 720 000 izgubljenih poslova. Google, Amazon i druge tehnološke tvrtke najavile su dodatna smanjenja u siječnju 2024. Otpuštanja su posljedica težnje za profitabilnošću, posljedica pandemije, ubrzanog razvoja umjetne inteligencije, te usporavanja inflacije. Ipak, postoji nada za otpuštene radnike zbog tijesnog tržišta rada.
Google i Amazon smanjuju broj zaposlenih radi smanjenja troškova i ulaganja u umjetnu inteligenciju. Neki zaposlenici i sindikati kritiziraju ove odluke kao loše korporativne strategije. Amazon također otpušta zaposlenike iz svojih medijskih odjela. Ovi rezovi usmjereni su na smanjenje troškova u skupom i manje profitabilnom području sadržaja.
Pandemija je donijela porast zapošljavanja, ali sada se taj trend smanjuje. Tehnološki divovi nastavljaju smanjivati svoje radne snage, shvaćajući da su prethodnih godina prekomjerno zapošljavali.
Uz to, umjetna inteligencija postaje sve važnija u tehnološkom sektoru, što dovodi do promjena u strukturi zapošljavanja. Pad inflacije također utječe na otpuštanja, jer usporavanje rasta cijena otežava tvrtkama povećanje prihoda.
Kompanijama je teže povećavati cijene zbog inflacijskog ciklusa, što utječe na odluke o otpuštanju, objašnjava Challenger. Unatoč lošim vijestima o gubitku posla, situacija je povoljnija jer je nezaposlenost ispod 4%, omogućavajući brže pronalaženje novog posla. Vrijeme otpuštanja nije ograničeno na kraj godine. Rachel Sederberg, ekonomistica, objašnjava da mnoge tvrtke na kraju fiskalne godine analiziraju svoje bilance i donose odluke koje mogu utjecati na zaposlenike. Ovo može proširiti bol otpuštanja u novu godinu.
U prosincu je došlo do 24% manje otpuštanja u odnosu na prethodni mjesec, a Challenger predviđa da će se trend otpuštanja nastaviti u prvom kvartalu nove godine. U sektorima poput medija, povećava se broj otpuštanja usred fokusiranja na profitabilnost u teškim ekonomskim uvjetima. U 2023. medijska industrija je ukinula preko 21 400 radnih mjesta, što je znatno više od prethodne godine.
Značajni primjeri uključuju otpuštanja u Vox Media, Conde Nast i Sports Illustrated, kao i prosvjede u Los Angeles Timesu zbog značajnih smanjenja radnih mjesta. Challenger predviđa da će se ovi trendovi nastaviti i u novoj godini.