Skupina japanskih znanstvenika sa sveučilišta Tottori i sama se iznenadila sposobnošću da nizom matematičkih modela mogu predvidjeti uspjeh ili neuspjeh velikih filmskih hitova, tzv. blockbuster filmova, na blagajnama kino dvorana. Istraživači su rezultate studije objavili u časopisu New Journal of Physics.
Znanstvenici su koristili učinke oglašavanja i usmene preporuke da stvore model za koji se pokazalo da je uspješan u predviđanju uspješnosti nekog filma nakon što se počne prikazivati u kinima. Jedini službeni podatak koji je bilo potrebno staviti u model su bili dnevni troškovi oglašavanja 25 filmova koji su se pojavili u japanskim kinima.
Njihov model je izvorno bio dizajniran za predviđanje širenja usmenih preporuka preko društvenih mreža, primjenjujući ga posebno na razgovore o filmovima, što je bilo uspješno obavljeno. Međutim, istraživači su otkrili i da su njihovi rezultati predviđanja uspjeha filma bili vrlo slični podatcima o stvarnoj zaradi filmova. Znanstvenici sada namjeravaju primijeniti svoj model i na ostala komercijalna tržišta, kao što su online glazba, grickalice, bezalkoholna pića i lokalna događanja.
Istraživači koriste svoj model za izračun vjerojatnosti da će pojedinci gledati film u japanskim kinima tijekom razdoblja od šezdeset dana prije premijere filma do sto dana nakon početka prikazivanja. U svoje su izračune uključili različite varijable uočavajući da usmene preporuke, kao i oglašavanje, imaju dubok utjecaj na to hoće li osoba otići u kino i pogledati film ili neće te razgovara li o tome s prijateljima (izravna komunikacija) ili je načuo takav razgovor u kafiću (neizravna komunikacija). Prikupljaju se i podatci s interneta o dnevnom broju postova na blogovima za svaki od 25 filmova kako bi se usporedili s izračunima istraživača. Vodeći autor studije, profesor Akira Ishii, rekao je: “Ako osoba čita i komentira na blogu svog prijatelja, smatramo to izravnom komunikacijom. Ako neka osoba naiđe na blog putem veza sa drugih internetskih stranica, to uzimamo kao neizravnu komunikaciju.”
Rezultat je bio skup grafova koji pokazuju namjeru osobe da gleda filmove kao što su Da Vincijev kod i Pirati s Kariba: Na kraju svijeta, Spider-Man 3, Transformeri i Avatar, a na temelju dnevne količine novca koji se troši na oglašavanje filma i usmenih preporuka.
Kad se rezultati usporede sa stvarnim prihodom tih filmova dok se prikazuju u kinima, pokazuje se da se oni vrlo dobro podudaraju, što znači da ovi izračuni mogu čak i prije premijere pružiti prilično dobra predviđanja o tome koliko će film biti uspješan.