Pratite nas

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Neuroznanost

Glazba utječe na stvaranje novih veza u mozgu kod djece

Prema novoj studiji, slušanje ili sviranje glazbe povećava veze između tkiva u mozgu kod djece, a to može biti korisno kod liječenja autizma i ADHD poremećaja.

„Već je otprije poznato koliko dobrobiti može donijeti glazba kada se radi o liječenju djece s ovim poremećajima“, kaže dr. Pilar Dies-Suarez, radiologinja u Hospital Infantil de Mexico Federico Gomez u Mexico Cityju, „ali uz pomoć ove studije mi možemo bolje razumjeti kako se mijenja mozak i gdje se pojavljuju nove veze između vlakana.“

Znanstvenici su proučavali 23 zdrave djece između 5 i 6 godina. Sva djeca su bila dešnjaci i nisu patila od neuroloških, senzornih ili poremećaja pažnje. Nijedno dijete nije imalo poduke iz neke grane umjetnosti.

Sudionici u studiji su bili podvrgnuti procjeni prije i poslije glazbenih instrukcija uz pomoć diffusion tensor imaginga (DTI). DTI je napredna MR tehnika koja identificira mikrostrukturalne promjene u moždanoj bijeloj tvari.

„Glazbene instrukcije u ranoj dobi mogu pridonijeti boljem razvoju mozga, optimizaciji stvaranja neuronskih mreža i stimulaciji postojećih moždanih veza“, rekla je dr. Dies-Suarez.

Moždana bijela tvar se sastoji od milijuna živčanih vlakana koji se nazivaju aksoni. Oni su komunikacijski kablovi koji povezuju različita područja u mozgu. DTI mjeri kretanje izvanstaničnih molekula vode uz aksone (mjerenje se naziva frakcionalna anizotropija ili FA). Kod zdrave bijele tvari, pravac izvanstaničnih molekula vode je obično uvijek isti, a FA je visoka. Kada je njihovo kretanje nasumično, vrijednost FA sa smanjuje, što sugerira na abnormalnosti.

Tijekom života, sazrijevanje veza u mozgu i veza između motoričkih, slušnih i drugih područja omogućuje razvoj brojnih kognitivnih sposobnosti, uključujući i glazbene vještine. Prijašnje studije su povezale autizam i ADHD sa smanjivanjem volumena i veza među tkivom u frontalnom režnju mozga. Slabije veze u frontalnom režnju, području mozga u kojem se odvijaju složeni kognitivni procesi, su biomarker ovih poremećaja.

Djeca su devet mjeseci išla na glazbene poduke. Koristile su se Boomwhackers udaraljke. DTI rezultati su pokazali povećanje FA i dužine aksonskih vlakana u različitim područjima u mozgu i to najviše u prednjem mozgu.

Foto: Radiological Society of North America

Foto: Radiological Society of North America

„Kada djeca imaju glazbenu poduku, njihov mozak mora raditi određenu zadaću“, rekla je dr. Dies-Suarez. „Te zadaće uključuju slušne, motoričke, kognitivne, emocionalne i društvene vještine koje aktiviraju različita područja u mozgu. Takvi rezultati se događaju zbog potrebe stvaranja više veza između dvije hemisfere mozga.“

Znanstvenici vjeruju da bi rezultati ove studije mogli pomoći u osmišljavanju strategija kod liječenja poremećaja kao što su autizam i ADHD.

Možda će vas zanimati

Klima

U svijetu gdje je svaka sekunda važna, zanimljiva je činjenica da nas upravo promjena oblika našeg planeta Zemlje može dovesti do prave male revolucije...

Društvene znanosti

Uskrs je, bez sumnje, jedan od najvažnijih kršćanskih blagdana, obilježavajući uskrsnuće Isusa Krista iz mrtvih. Ova temeljna vjerska priča nije samo srž kršćanstva, već...

Fizika

Vrijeme je nešto s čime se svakodnevno susrećemo, no rijetko se zapitamo o njegovoj suštini i pravoj prirodi. U svakodnevnom životu, vrijeme percipiramo kao...

Arheologija i paleontologija

U nekim drevnim kutovima Južne Amerike, lovci-sakupljači su, izgleda, pronašli prijatelje na neobičnim mjestima. Prije nego što su psi zavladali kao “najbolji prijatelj čovjeka”,...