Nekad davno, prelaženje Arktika bio je ultimativni izazov. Od Franklina do Pearyja, Arktik je bio težak teren, i nisu sve ekspedicije završile s uspjehom. Sada, ruski tanker preplovio je kroz obično ledene vode bez ikakve pomoći ledolomca, što je prvi put u povijesti. Dobra vijest za brodske rute, ali i zabrinjavajući primjer klimatske promjene.
Tanker je prešao put od Norveške do Južne Koreje za samo 19 dana, što je 30 posto brže nego što je potrebno uobičajenom rutom kroz Sueski kanal, prelazeći rusku arktičku sekciju rute za samo šest i pol dana.
Zbog trenutne stope topljenja morskog leda na Arktiku, predviđeno je da će ga brodovi moći prelaaziti tijekom ljetnih mjeseci do 2040. godine, a oceanske brodske linije bit će plovne kroz cijelu godinu do 2100. godine.
Obično, jedini način da se preplovi Arktik je uz pomoć ledolomca, ali ovaj tanker je posebno dizajniran kako bi iskoristio topljenje leda jer ima ugrađen dio koji mu pomaže da bez pratnje prođe kroz led debljine do 1,2 metara.
Bilo je to prvo putovanje broda Christophe de Margerie, a prenosio je teret koji uključuje ukapljeni prirodni plin iz potpuno novog, 27 milijuna dolara teškog postrojenja na sibirskom Jamalu.
“Prije smo mogli navigirati ovim područjima samo od ljeta do jeseni, ali ovaj brod moći će ploviti prema zapadu od Sabette, energetske luke na poluotoku Jamal, tijekom cijele godine, i prema istoku od srpnja do prosinca”, rekao je Bill Spears, glasnogovornik vlasnika broda, tvrtke Sovcomflot.
“Prije je ruta preko Sjevernog mora bila je otvorena samo četiri mjeseca u godini i morali ste imati ledolomce – dakle, riječ je o značajnom razvoju.”
Iako se razbijanje rekorda u trajanju putovanja može pripisati novoj tehnologiji tankera, to je omogućila i rekordno niska razina morskog leda. Znamo da se led na Arktiku topi duplo brže nego igdje drugdje i postoje opravdani strahovi da će povećan promet oštetiti osjetljivi ekosustav.
Prema Spearsu, brod ima zelene vjerodajnice. Pogoni ga prirodni plin koji i prenosi, što smanjuje emisiju sumporovog oksida za 90 posto i dušikovog oksida za 80 posto.
Ali činjenica da se brodovi sada dizajniraju s predviđanjem manjih količina morskog leda – morate biti poprilično sigurni u to da biste potrošli 300 milijuna za novi dizajn broda – ne sluti svijetlu budućnost Arktika.