U posljednjih pet godina, tehnologija samovozećih automobila je pošla put od “možda mogućeg” do “definitivno mogućeg”. U prosincu 2018. tvrtka Waymo, koja je izašla iz Googleovog projekta samostalnih automobila, službeno je započela svoju komercijalnu uslugu autopilota u predgrađu Phoenixa.
I to je samo početak. Waymo će s vremenom proširiti dostupnost usluge. U međuvremenu, njegov je monopol nad tim tržištem nestao. Manja poduzeća poput May Mobility i Drive.ai rade na malim, ali prometnim uslugama koje generiraju prihode. Svaki značajni proizvođač automobila provodi tehnologiju, kako bi stvorio brand i obnovio svoju tvrtku prije nego ideja da čovjek sam vozi automobil ode u zaborav. Tvrtke kao što su Lyft i Uber žude za otpuštanjem ljudskih vozača. Tech divovi poput Applea, IBM-a i Intela žele također dio ovog novog kolača.
Ovo je zlatna groznica 21. stoljeća, potaknuta isprepletenim snagama novih mogućnosti i instinkta opstanka. Smatra se da bi tehnologija bez vozača mogla dodati 7 trilijuna dolara na svjetsko gospodarstvo i spasiti stotine tisuća života u narednih nekoliko desetljeća. Istodobno, to bi moglo uništiti auto industriju i benzinske postaje, industrije motora, taksi službe i kamionske kompanije. Neki će u novoj tehnologiji uspjeti i imati koristi, a mnogi će biti zaboravljeni.
Prvi samo vozeći automobili
Prije nešto više od deset godina, ideja da vas auto vozi okolo bila je zaista ludost, za svih koji se nisu nalazili u okolici Los Angelesa i gledali svakodnevno desetak automobila bez vozača koji klize kroz pravi promet. Taj događaj bio je urbanistički izazov, treće natjecanje za samovozeće automobile koje je organizirala Darpa.
U to vrijeme, američki vojno-industrijski kompleks već je uložio ogromne iznose i godine istraživanja pokušavajući napraviti bespilotne kamione. To je postavilo temelje za ovu tehnologiju.
Cijeli je svijet pozvan da napravi vozilo koje bi moglo voziti kroz Kalifornijsku pustinju Mojave, a tko god to učini najbrže će dobiti nagradu od milijun dolara.
Kako samovozeći automobil vidi druge automobile? (I kako vide nas?)
Percepcija je najteži dio izazova za auto-vožnju, a ljudi koji rade na autonomiji imaju tri ključna alata za to: radar, kamere i lidar.
Kada je 2009. godine, Google pokrenuo projekt self-driving, prvo je zaposlio tim veterana iz natječaja Darpe. U roku od 18 mjeseci izgradili su sustav koji se mogao nositi s nekim od najtežih cesta u Kaliforniji uz minimalnu ljudsku uključenost. Nekoliko godina kasnije, Elon Musk je najavio da će Tesla uvrstiti sustav self-drivinga u svoje automobile.
Nakon nekoliko godina, ova je tehnologija dostigla točku koju proizvođači automobila više nisu mogli ignorirati. Tvrtke poput Forda, General Motorsa, Nissana, Tesle, Mercedesa, i ostali počeli su ulijevati milijarde u vlastitu proizvodnju. Tehnološki divovi su slijedili, kao i armada malih novopečenih tvrtki. Stotine malih tvrtki sada žuri ponuditi poboljšane radare, kamere, lidare, karte, sustave za upravljanje podacima i još mnogo toga velikim firmama. Utrka je započela.
Budućnost samovozećih automobila
Počnimo s pitanjem koje ste definitivno željeli postaviti: kada ćemo prestati voziti automobile? Odgovor: pogrešno pitanje. Samostalno vozilo nije samo uređaj, to je sustav. Odnosno zbirka izuma. I, sjetite se, napredak automobila kakvog poznajemo bio je ograničen i oblikovan od strane raznih snaga poput rasta cestovne mreže i dostupnosti benzina. To nije slučaj kod samovozećih automobila.
Ovo je pitanje koje se treba postaviti: kako će ova tehnologija promijeniti vaš život? Pa, vaša vožnja do zračne luke bit će jeftinija i sigurnija. Vašu će pizzu dostaviti robot, kojem nećete morati dati napojnicu. Vaša putovanja će biti lakša.
Tehnologija samovozećih automobila mogla bi dodati 7 trilijuna dolara u globalnu ekonomiju
Od ove tehnologije neće samo profitirati svako tko ju može iskoristiti nego će označiti revoluciju u skoro svim ljudskim poslovima. Dobra vijest je da će ova tehnologija također stvoriti nove valove poslova, kao što je uspon automobila pomogao u pružanju novih oblika zapošljavanja.