Mahanje zastavom metafora je za uzburkavanje javnosti da preuzmu nacionalističke i općenito tvrdokornije stavove. Stoga je iznenađenje da studije koje su proveli istraživači s Hebrejskog sveučilišta u Jeruzalemu pokazuju da izlaganje ljudi subliminalnoj slici nacionalne zastave ima upravo suprotan učinak – čini njihove političke stavove umjerenijima.
Podrobnije, istraživači kažu da njihove studije upućuju na to da, općenito, subliminalne poruke, poruke koja naši mozgovi obrade, ali nikad ne dođu do naše svijesti, zaista utječu na eksplicitne stavove i političko ponašanje u stvarnom životu, što je značajan dodatak onom što već znamo o učincima nesvjesnih procesa. Studije, koje je vodio kognitivni znanstvenik dr. Ran Hassin sa Odsjeka za psihologiju Hebrejskog sveučilišta u Jeruzalemu, pokazuju da subliminalno predstavljanje nacionalnog simbola utječe ne samo na političke stavove, nego i na glasačke namjere i stvarno glasanje na općim izborima. U članku u časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences koji se izdaje u SAD-u, skupina koju je predvodio Hassin izvještava o nizu pokusa koji su ispitivali učinke subliminalne prezentacije nacionalne zastave. Pokusi su uključivali više od 300 sudionika koji su regrutirani iz kampusa Mount Scopus u sklopu Hebrejskog sveučilišta.
U prvom pokusu, izraelski su sudionici bili nasumce podijeljeni u dvije grupe i upitani o njihovim stavovima vezano uz ključna pitanja o izraelsko – palestinskom konfliktu. Prije odgovora na ova pitanja, polovicu ispitanika izložilo se subliminalnim slikama izraelske zastave projiciranim na monitoru, a drugu polovicu ne. Rezultati pokazuju da je prva grupa imala tendenciju približavanja političkom centru. Drugim riječima, kratko pokazivanje izraelske zastave – toliko kratko, da ljudi to čak nisu ni primijetili – bilo je dovoljno da se ljude potakne na zauzimanje umjerenijih stavova. Još jedan pokus, proveden u tjednima prije povlačenja izraelskih snaga iz Gaze, ponovio je ove rezultate i odrazio centrističke poglede vezano uz povlačenje te židovske stanovnike Zapadne Obale i Gaze.
Treći pokus održan je uoči izraelskih posljednjih općih izbora. Rezultati su bili identični. Subliminalno pokazivanje izraelske zastave privuklo je i desničare i ljevičare prema političkom centru. Ključno je to što su sudionici koji su bili subliminalno izloženi zastavi izjavili da planiraju glasati za stranke centra za razliku od sudionika koji nisu bili izloženi subliminalnoj poruci. Istraživači su kontaktirali sudionike nakon izbora i otkrili da su ljudi koji su bili izloženi zastavi zaista glasali za umjerenije političke opcije. Zašto ovo izlaganje nacionalnom simbolu ima, kako se čini, iznenađujuć učinak približavanja stavova umjerenim tek treba biti proučeno i analizirano.
“Smatram da su ovi rezultati zanimljivi iz dva razloga” kaže Hassin. “Prvo, daju nam čvrst empirijski dokaz o nesvjesnim načinima na koje nacionalne ideologije suptilno utječu na naše misli i ponašanje. Sad proširujemo ovo istraživanje kako bismo ispitali koje ostale ideologije čine isto te na koje se načine to izražava. Osim toga ovi rezultati značajno proširuju empirijsko znanje vezano uz prirodu i utjecaje nesvjesnih procesa. Sad istražujemo mentalne mehanizme koji se nalaze u podlozi ovog fenomena, i uvjeren sam da će ovo putovanje polučiti nove uvide u naše razumijevanje kognitivnog nesvjesnog – te time i same svijesti.”
Izvor: The Hebrew University of Jerusalem