Svemir

Drugi put u povijesti uočen signal s obrascem: Crne rupe, izvanzemaljci ili umiruća zvijezda

Ovi signali spadaju među najfascinantnije misterije u svemiru.

Foto: Sveučilište Manchester

Astronomi su drugi put u povijesti otkrili ponavljajući signal s obrascem, odnosno tajanstveni brzi prodor radiovalova koji se ponavlja u pravilnim razmacima, a da nije poznat njegov izvor.

Jedna od najvažnijih karakteristika misterioznih signala iz dubokog svemira je ta da su kratkotrajni i nepredvidivi. Obično se pojave iznenada na nekom dijelu neba i traju samo nekoliko milisekundi.

Međutim, ponavljajući radiovalovi, kad nije riječ samo o jednom intervalu već o više uzastopnih, vrlo su rijetki i posebno privlače pažnju znanosti.

Ovi signali spadaju među najfascinantnije misterije u svemiru. Izuzetno su snažni – neki oslobađaju više energije od 500 milijuna zvijezda poput Sunca, a traju manje od treptaja oka.

Prema navodima astronoma, još fascinantniji fenomen od ponavljajućih radiovalova su oni koji se ponavljaju u pravilnim razmacima, svakih nekoliko dana ili mjeseci, praktički kao da su usklađeni s nekim nevidljivim svemirskim satom.

Prošle godine, znanstvenici su detektirali osam novih ponavljajućih signala, što znači da ih je do sad ukupno zabilježeno oko desetak. Među njima, samo dva se ponavljaju u pravilnim razmacima.

Znanstvenici su ranije ove godine prvi put uočili takav radio signal iz svemira. Zapazili su da se ponavlja svakih 16,35 dana. Ovaj neobičan prodor radiovalova tijekom četiri dana svakih sat vremena izbaci signal ili dva, a zatim bude neaktivan sljedećih 12 dana, da bi potom ponovio ciklus.

Astronomi su sad uočili još jedan obrazac u drugom slučaju, ovdje se radio signali ponavljaju tijekom 90 dana, nakon čega slijedi miran period od 67 dana tijekom kojeg nema signala. Ovaj obrazac se ponavlja svakih 157 dana, navode stručni znanstveni portali.

“Do sad smo uočili samo još jedan takav signal. Periodičnost nam govori da je objekt koji stvara radiovalove, vjerojatno, u orbiti s drugim astrofizičkim tijelom”, navodi za CNN astronom Kaustubh Rajwade, rukovoditelj istraživanja i postdoktorand na Sveučilištu Manchester.

Najnoviji signal dolazi iz dijela svemira koji je udaljen od Zemlje čak tri milijarde svjetlosnih godina, a radi se o patuljastoj galaksiji. Činjenica da je ovaj obrazac ponavljajućeg signala deset puta duži od drugog sličnog koji se ponavlja svakih 16 dana, ukazuje na potencijalno veliki raspon mogućnosti svemirskih radiovalova, smatraju istraživači.

Stručnjaci tvrde da bi ove signale mogle uzrokovati orbita masivne zvijezde, crna rupa ili gusta neutronska zvijezda, ali dokaza za sad nema. Moguća objašnjenja ovih signala kreću se od supernove, crnih rupa pa sve do izvanzemaljaca.