Connect with us

Znanost

Foto: Wikimedia Commons

Društvene znanosti

Što je to erotski kapitalizam?


Pojam erotski kapitalizam uvela je dr. Catherine Hakim, britanska sociologinja i stručnjakinja na području zapošljavanja žena i ženskih problema. Pojam erotski kapitalizam se odnosi na ženin uspjeh u području profesionalnog rada, ljubavnog i društvenog života te u globalu, svim aspektima života. Njezina knjiga Honey Money: The power of Erotic Capital je izazavala poprilične kontroverze zbog ideje kako bi žene trebala koristiti tj. iskoristiti svoju ljepotu i seksepil ako  žele napredovati prije svega u profesionalnom području djelovanja.

Kako ne bi sudili knjigu po koricama,  što je točno erotski kapitalizam i što se nalazi u pozadini ove ideje?

Erotski kapitalizam je kombinacija “ljepote, socijalnih vještina, dobrog osjećaja za modu i odjeću, fizičkog izgleda, životne vedrine, seksepila te seksualne kompetencije”. Autorica tvrdi kako, obzirom na iskoristivost,  žene imaju više prostora za to jer muškarci žele seks više od žena. U članku naslova “Atraktivnost pobjeđuje, a ružnoća gubi u današnjoj utrci prestiža”, u časopisu Evening Standard, dr Hakim objašnjava: “Danas, financijski povrat zbog atraktivnost jednak je povratu zbog kvalifikacija. Danas mnogo žena smatra kako je ljepota jednako važna kao i edukacija. Oni koji posjeduju erotski kapital su u velikoj prednosti. Smiješe se svijetu i svijet im uzvraća jednako”.  Poruka autorice jest da žene vode brigu o sebi, svom zdravlju i tijelu te cijelom svijetu neka pokažu to, umjesto da potiskuju svoju ženstvenost.

U tipičnom razmjeru oštrog dijaloga koji uspostavljaju, opet, Simpsoni pružaju osvjetljenje suvremenih običaja. Lisa kaže svojoj učiteljici kako dobar izgled uopće nije bitan. Na to joj učiteljica odgovara: “Glupost, to kažu ružni ljudi svojoj djeci”. Suština knjige dr.Hakim je upravo u tome. Izgled sam po sebi jest važan, no trebao bi biti i važniji. Svi oni koji tvrde mladima kako je njihov fizički izgled manje važan od nečeg drugog, su ako ne i sami fizički ružni ljudi , onda su definitivno ružni moralno. Autorica smatra takve ljude bezbožnicima saveza, wannabe patrijarha, vjerskim fundamentalistima i radikalnim feministicama. Poručuje svim ženama, posebice onima bez drugih prednosti -financijske, intelektualne ili situacijske, potpuno legitiman oblik vlastitog napretka trebao bi se sastojati u izvlaćenju najboljeg iz njihove imovine – erotskog kapitala.

Često je autorica neshaćena te smatrana osobom koja se zalaže za seksepil kao jedinu opcija moderne žene da osjeti uspjeh u svim aspektima svog života. No, sama definicija po autorici, pobija takvo neshvaćanje. Podržava Schopenhauerovu karakterizaciju “dojmljiv efekt” mlade ženske ljepote i seksepila i daje nam međukulturalnu statistiku kako bi dokazala da ženin seksepil ne samo da je veći od muškog seksepila, već i da je podcijenjen. Prema njezinim riječima, žena može imati znatne čari, muška želja za njima ne jenjava. Obrnuto naprosto nije slučaj: muškarci nisu privlačni u toj mjeri ženama. Pojam koji koristi autorica “deficit muškog spola”, se odnosi na pozadinu sveprisutnosti ženske seksualne slike – što pornografija, što marketinški dodatak, što uporna nespremnost društva da “proširi vrijednost” ženinog dobrog izgleda. To nije u interesu velikih patrijartha koji ne dopuštaju da žene ostvare svoj erotski kapital samo zato što bi to promijenilo odnos snaga između spolova.

Činjenica je da ljudsko oko voli erotsku umjetnost. Činjenica je da atraktivniji ljudi prije dobivaju šansu za posao, prije napreduju te više zarađuju. Čini se nepravednim? Možda. Dr.Hakim pojam kapital upravo koristi kako bi objasnila utjecaj dobrog izgleda, socijalnih vještina, šarma, seksepila na povećani kapital, posebice ekonomski kapital. Sjetimo se samo što su nam govorili tijekom odrastanja – uči, uči kako bi imali dobre ocjene da možemo birati srednju školu, fakultet. Nakon završenog fakulteta, pitamo se kakve veze imaju ocjene sad s ičim? Stvari i način na koji funkcioniramo i mi i svijet, nam polako bivaju jasniji. Iako, toga polako postajemo svjesni i prije završetka fakulteta jer smo svjedočili kako “prolaze” atraktivnije osobe. I osjetili smo ljubomoru, zavist. Neke osobe se obeshrabre dok se druge osobe trgnu i odluče nešto promijeniti. Također je činjenica kako volimo biti u društvu atraktivnih ljudi, odmah se i sami bolje osjećamo. Stoga i ne čudi da više zarađuju atraktivnije osobe, kao da se nagrađuje na jedan način njihova pojava i djelovanje. I to je kapital. Takve osobe više privređuju kompaniji pa je i logično da su zbog toga nagrađene.

Kada bi bili licemjerni, rekli bi da vanjski izgled nije ili ne bi trebao biti važan, bitno je ono što je iznutra… Možda. Pokušajmo zasmisliti prvi susret s dermatologom koji je prepun ožiljaka i akni na licu. Pokušajmo zamisliti da se prvi put susrećemo sa nutricionistom i dočeka nas osoba koja ima popriličan broj viška kilograma. Što bi pomislili? Možda se radi o najvećim stručnjacima, ali ljudska priroda je takva da želi osjetiti sigurnost, povjerenje u ljude kojima se dajemo u ruke. Atraktivna osoba koja zrači, koja je nasmiješena i ima određenu dozu samopouzdanja (koja se povisuje s dobrim izgledom), naravno da će više doprinijeti svojoj kompaniji u kojoj je zaposlena, posebice kada su u pitanju zanimanja koja uključuju svakodnevni rad s klijentima, prezentacije…

Da se borimo protiv beneficija atraktivnog izgleda? Da u potpunosti zanemarimo svoju ženstvenost? Da budemo licemjerni prema osobama dobrog izgleda? Da osuđujemo iste?

Zanimljivo kako žene imaju urođeni dar manipulacije muškog roda. Prvo treperimo okicama tati, kad nešto želimo, kad nešto zeznemo, ma kad god. Onda tim okicama treperimo dečku kojem se sviđamo i koji se nama sviđa. Zatim se krenemo igrati  s njegovim osjećajima i tako naša manipulacija utječe na svaki mogući aspekt našeg djelovanja. A zašto to radimo? Samo zato što možemo.

Tražili ste na googlu:

erotika, sto je to erotski kapitalizam

21 komentar

21 Comments

  1. Neven Šinko

    svibanj 1, 2013 kod 11:32 am

    Pa to je poznato otkad je svijeta i vijeka. Oduvijek su koristile svoj izgled i uvijek će ga koristit. Ništa novo. Velika većina ih samo to i ima.

  2. Étienne Dolor

    svibanj 1, 2013 kod 11:39 am

    Protuprirodnost u svijetu arteficijalnih vrijednosti. Ta što drugo očekivati kada smo započeli “misaonu (r)evoluciju” unutar same evolucije…

  3. Bladiss Meaa

    svibanj 1, 2013 kod 11:43 am

    clanak je 100% istina,osim ovaj dio o potiskivanju eroticnosti od strane drustva,mislim da su tu muski puno vise zakinuti,al ajd barem mi koji ne prihvacamo “pravila” onda dosta dolazimo do izrazaja…plus nebi bas reko da je svim zenama nevazan muski izgled,mislim da je omjer 50:50 a i bio bi jos veci u nasu/moju korist jer dosta zena govori ono sto drustvo ocekuje od njih…ne lupetam gluposti,pricam iz vlastitog iskustva,a kad bi iso navodit primjere ispalo bi da se hvalim,pa onda bolje ipak ne

  4. Andrea Perković

    svibanj 1, 2013 kod 11:50 am

    Ovo mi je malo žalosno, pogotovo jer danas velika većina to koristi…da, slažem se da se treba brinuti o sebi, ali prirodno danu “ljepotu” koristiti za manipuliranje da bi se došlo do onoga što želiš? To mi je malo jadno i nije u redu da takva osoba obično ima prednost pred onim koji se posvetio znanju i razumijevanju, jer nisu sve fancy i ufurane u glamur, ima ih i normalnih, samo nažalost sve manje…nije ni čudo što se onda žele globaliziraju kao glupe i manje vrijedne od muškaraca kad se većina tako ponaša

  5. Emilije Novak

    svibanj 1, 2013 kod 11:52 am

    …jap onda ispada da samo ruzni ljudi mogi imati prave moralne vrijednosti jer ova spisateljica na jako ljepi nacin je rekla da takve zene nisu kurve samo zato sto ne primaju novac za ono sto zele vec su preskocile tu ljestvicu…umjesto direktno da primaju novac, one zbog svoje ljepote i onoga sto daju odmah dobivaju ono sto zele…sto se mene tice ona samo zeli i ono malo savjesti da se zena vrednuje ispravno zeli ukloniti vec da pojaca i maksimalno iskoristi glupost muskaraca sto sline za njima, jer samo sto nije rekla ako vam ne daju sto zelite onda ih ucijenite da nece dobiti ono sto zele…tako da LJUBAVI NEMA MJESTA SAMO DOBROM BIZNISU, pa sto se onda bunimo sto odredjene vele sile ratuju okolo radi prirodnih dobara to je OK jer je sve samo dobar biznis…zar ne…

  6. Ivanna Matic

    svibanj 1, 2013 kod 11:53 am

    da Eva nije treperila okicama i da Adam nije bio gladan, ne bi ovog teksta ni bilo…neš´ti znanosti!

  7. Fran Jadrijev

    svibanj 1, 2013 kod 12:02 pm

    flejmanje rugoba i feministica in 3, 2, 1…

  8. Edin Mangic

    svibanj 1, 2013 kod 12:10 pm

    Društvo, imajte u vidu i da je ljepota vrlo prolazna, brzo prođu one najatraktivnije godine (28-33), a onda se pojave mlađe djevojke čiji “erotski kapital” postane vrijedniji, a ovaj ostarjeli doživi inflaciju. Sponzori ne trebaju ocvalu sponzorušu.

    Iako, autorica je u pravu, ja bi samo dodao da kada nešto dođe samo po sebi isto tako i ode.

  9. Vanja Trojak

    svibanj 1, 2013 kod 12:28 pm

    ne znam što autorica smatra zanošću al poluprovjerene, u narodu uglavnom općeprihvaćene floskule poput “Obrnuto naprosto nije slučaj: muškarci nisu privlačni u toj mjeri ženama.” samo govore o autorici, njezinom kvaziznanstvenom radu, a i o autorici ovog članka koja je to prihvatila pod znanost. a inače, potreba za manipulacijom drugim ljudima jer se na niti jedan drugi način s njima ne može povezati niti dobiti što želi označava tu osobu psihopatom. just sayin. a sad prestajem pratiti ovu stranicu. pozdrav svima.

  10. Zok Chelavac

    svibanj 1, 2013 kod 1:29 pm

    …ahahha….autorica je kao znanstvenica?….prije bi rekao da se osvijestila prije koju godinu i da je ono o čemu piše već odavno poznato u svijetu,a to se jednom rječju zove -sponzortvo- …i naravno nije bitno što je u glavi. evo čisti primjer tzv. starleta. Koje su one faktor većini ljudi u životu…nula. samo je atraktivna, i to mediji puše, jer,kao nemaju o čemu pisati, tj.imaju, ali ništa ne diže tiražu i gledanost kao ove gluposti…..i nevjerujem da sam odvojio par minuta da napišemovo… :/

  11. Vojko V

    svibanj 1, 2013 kod 4:45 pm

    Erotski kapitalizam… o Bože…
    Gle, kaži da se radi o sponzorušama i izvlačenju na izgled i gotovo.
    Čemu eufemizmi i mazanje očiju? Ali opet, što očekivati od dr. Catherine Hakim, britanske sociologinje i stručnjakinje na području zapošljavanja žena i ženskih problema? Normalno da se neće baviti pravom znanošću.
    Naravno, izgled jest bitan (i za muškarce i za žene), ali igrati isključivo tj. većinski na njega (a to nam Catherine preporuča) je poprilično blesavo. Kao privatnik, uvijek bih prilikom zapošljavanja između dvije žene izabrao onu sposobniju za obaviti posao. Čak i kad je za funkciju za koju se natječu, dobar izgled popriličan plus. Što će mi lijepa, ali nesposobna zaposlenica? Pa nije slika da je objesim na zid. Ona treba firmi zaraditi novce tj. sebi plaću.
    Inače, ženama koje nisu sponzoruše je muški izgled poprilično bitan.

  12. Tito Kleopatra

    svibanj 1, 2013 kod 5:24 pm

    Ova knjiga koja se ovdje reklamira čini mi se kao obično ŽELIM SE PRODATI smeće… i puna stereotipa, kao npr, da muškarci žele sex više od žena ili kao npr. da žene oduvijek manipuliraju muškarcima, one manipuliraju njima puno manje no što muškarci manipuliraju ženama! http://www.voxfeminae.net/vjestice/vijestice-list/1693-kada-su-ene-eljele-seks-vie-od-mukaraca-i-kako-se-stereotip-izokrenuo

  13. Tito Kleopatra

    svibanj 1, 2013 kod 5:25 pm

    U potrošačkom društvu i čovjek postaje potrošna roba, tako ovdje autorica knjige savjetuje ženama kako da se prodaju, bezveze. Glupost.

  14. Rahela Jašarević

    svibanj 1, 2013 kod 7:30 pm

    Ma odlicno sada ima i strucni naziv :))

  15. Lejla Mh

    svibanj 1, 2013 kod 9:55 pm

    Nije mi se dalo da članak pročitam do kraja, jer mi se svaka naredna rečenica čini glupljom od prethodne. Mislim da bi mi sad zbog ovog gospođa Hakim rekla da sam najvjerovatnije jako ružna osoba.

  16. Mareinela

    svibanj 2, 2013 kod 3:27 am

    Grozan članak tj. grozan diskurs. Ova kvazi-znanstvenica je stvarno uvreda za sve žene koje se bore za jednakost.

  17. Ines Dautović

    svibanj 2, 2013 kod 6:58 am

    Schopenhauer?! Nekako mi se čini da se toj ženi ne da raditi i da nije dovoljno kreativna kad ubacuje filozofiju koju očito dovoljno ne poznaje u ovakve glupe radove. Možda zato i stavlja naglasak na manipulaciju ljepotom jer to obično rade ljudi koji nisu dovoljno intelektualno sposobni (kao i što ružni ljudi djeci govore da ljepota nije važna). Dajte prestanite svaku šušu zvati znanstvenikom. Svi mi znamo da njegovan izgled (briga o osobnoj higijeni i urednost) ima svoje prednosti, kao i edukacija, elokventnost i masa drugim stvari…

  18. Darko Novak

    svibanj 3, 2013 kod 3:29 pm

    možete da, sve do jednom….

  19. Zoran Maglov

    svibanj 7, 2013 kod 7:51 pm

    Jedan je naucnik rekao “Steta sto je zensko tijelo njihov jedini kapital!”,i ja se slazem s tim,ali naravno da treba reci CAST IZUZETCIMA,to jest zenama koje su svojim radom sve postigle u zivotu,a ne izbacenim sisama,i ostalim atributima.Zene su naucnici,biolozi,umjetnici,zene lete u svemir,itd,ali je zalosno sto platu jedne naucnice,za jednu noc zaradi obicna glupaca,sa “atributima”…

  20. illuminatus

    lipanj 24, 2013 kod 8:59 pm

    eto, ovo je i znanstvena potvrda one: Sve su žene kurve, oprosti majko i ti si žena…

  21. Mladen

    veljača 15, 2019 kod 10:33 am

    Prevoditelja slobodno dajte streljati.

Ostavi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Više u Društvene znanosti

Popularno

Advertisement

Pratite nas na Fejsu

Na Vrh