Prema novoj studiji, slušanje ili sviranje glazbe povećava veze između tkiva u mozgu kod djece, a to može biti korisno kod liječenja autizma i ADHD poremećaja.
„Već je otprije poznato koliko dobrobiti može donijeti glazba kada se radi o liječenju djece s ovim poremećajima“, kaže dr. Pilar Dies-Suarez, radiologinja u Hospital Infantil de Mexico Federico Gomez u Mexico Cityju, „ali uz pomoć ove studije mi možemo bolje razumjeti kako se mijenja mozak i gdje se pojavljuju nove veze između vlakana.“
Znanstvenici su proučavali 23 zdrave djece između 5 i 6 godina. Sva djeca su bila dešnjaci i nisu patila od neuroloških, senzornih ili poremećaja pažnje. Nijedno dijete nije imalo poduke iz neke grane umjetnosti.
Sudionici u studiji su bili podvrgnuti procjeni prije i poslije glazbenih instrukcija uz pomoć diffusion tensor imaginga (DTI). DTI je napredna MR tehnika koja identificira mikrostrukturalne promjene u moždanoj bijeloj tvari.
„Glazbene instrukcije u ranoj dobi mogu pridonijeti boljem razvoju mozga, optimizaciji stvaranja neuronskih mreža i stimulaciji postojećih moždanih veza“, rekla je dr. Dies-Suarez.
Moždana bijela tvar se sastoji od milijuna živčanih vlakana koji se nazivaju aksoni. Oni su komunikacijski kablovi koji povezuju različita područja u mozgu. DTI mjeri kretanje izvanstaničnih molekula vode uz aksone (mjerenje se naziva frakcionalna anizotropija ili FA). Kod zdrave bijele tvari, pravac izvanstaničnih molekula vode je obično uvijek isti, a FA je visoka. Kada je njihovo kretanje nasumično, vrijednost FA sa smanjuje, što sugerira na abnormalnosti.
Tijekom života, sazrijevanje veza u mozgu i veza između motoričkih, slušnih i drugih područja omogućuje razvoj brojnih kognitivnih sposobnosti, uključujući i glazbene vještine. Prijašnje studije su povezale autizam i ADHD sa smanjivanjem volumena i veza među tkivom u frontalnom režnju mozga. Slabije veze u frontalnom režnju, području mozga u kojem se odvijaju složeni kognitivni procesi, su biomarker ovih poremećaja.
Djeca su devet mjeseci išla na glazbene poduke. Koristile su se Boomwhackers udaraljke. DTI rezultati su pokazali povećanje FA i dužine aksonskih vlakana u različitim područjima u mozgu i to najviše u prednjem mozgu.
„Kada djeca imaju glazbenu poduku, njihov mozak mora raditi određenu zadaću“, rekla je dr. Dies-Suarez. „Te zadaće uključuju slušne, motoričke, kognitivne, emocionalne i društvene vještine koje aktiviraju različita područja u mozgu. Takvi rezultati se događaju zbog potrebe stvaranja više veza između dvije hemisfere mozga.“
Znanstvenici vjeruju da bi rezultati ove studije mogli pomoći u osmišljavanju strategija kod liječenja poremećaja kao što su autizam i ADHD.