FOTO: YouTube / Sci Fi Generation / NASA / ESA

Astronomija

Hubble snimio galaksiju udaljenu 13.3 milijardi svjetlosnih godina!

galaksija gn-z11

Svemirski teleskop Hubble postavio je novi rekord, snimivši galaksiju GN-z11 koja je postojala tek 400 milijuna godina nakon Velikog praska, odnosno prije 13.3 milijardi godina. Riječ je o do sad najudaljenijoj galaksiji viđenoj ljudskim okom, čija svjetlost je na svoj put prema Zemlji krenula milijardama godina prije negoli je nastao Sunčev sustav.

„Ovo je značajan pogled u prošlost, kakav se nismo nadali postići s Hubbleom. Uspjeli smo pogledati nazad u prošlost, izmjerivši udaljenost galaksije koja je postojala kad je svemir bio na tek 3% svoje današnje starosti“, izjavio je Pascal Oesch, astronom pri Yale University, ujedno i voditelj istraživanja koje je dovelo do otkrića GN-z11.

Galaksija GN-z11, snimljena pomoću svemirskog teleskopa Hubble (FOTO: NASA, ESA, P. Oesch ( Yale University)

Prilikom mjerenja udaljenosti između Zemlje i objekata koji se nalaze na rubu vidljivog svemira znanstvenici se suočavaju s nizom izazova, gdje jedan od važnijih predstavlja neprestano širenje svemira, pa je u izračunima potrebno uzeti u obzir koliko se svemir raširio u razdoblju otkad je svjetlost napustila GN-z11 i došla do nas. Stoga se u astronomiji radije govori o vremenu kada je neki veoma udaljeni objekt postojao, negoli o stvarnoj udaljenosti između dotičnog i nas.

Kako bi utvrdili navedeno u slučaju GN-z11, znanstvenici su morali izmjeriti tzv. crveni pomak, a što je promjena u svjetlosnom spektru spomenute galaksije, uzrokovana širenjem svemira, gdje veći pomak ukazuje kako je riječ o udaljenijem objektu. Prethodni rekorder, s pomakom od 8.68, bila je galaksija, EGSY8p7, dok je u slučaju GN-z11 izmjeren divovski pomak od 11.1.

Otkrivši kako je GN-z11 postojala kad je svemir bio star samo 400 milijuna godina, ukazuje kako je riječ o jednoj od najranijih galaksija, nastalih u razdoblju formiranja prvih zvijezda u svemiru, nedugo po izlasku iz tzv. tamnog doba svemira.

Grafički prikaz povijesti svemira, od sadašnjosti (lijevo), do Velikog praska, koji se dogodije prije 13.8 milijardi godina (desno). Na grafikonu je prikazana i galaksija GN-z11, nastala 400 milijuna godina nakon Velikog praska. (FOTO: NASA, ESA, A. Feild (STScl)

Grafički prikaz povijesti svemira, od sadašnjosti (lijevo), do Velikog praska, koji se dogodio prije 13.8 milijardi godina (desno). Na grafikonu je prikazana i galaksija GN-z11, nastala 400 milijuna godina nakon Velikog praska. (FOTO: NASA, ESA, A. Feild (STScl)

„Prethodni rekorder otkriven je u sredini razdoblja kad su zvijezde unutar prvih galaksija počele zagrijavati hladne nakupine plinovitog vodika. To prijelazno razdoblje poznato je pod nazivom reionizacijska era. GN-z11 je primijećen 150 milijuna godina ranije, gotovo blizu samog početka ovog prijelaza u evoluciji svemira“, otkrio je Rychard Bouwens s University of Leiden u Nizozemskoj.

Štoviše, sama galaksija GN-z11 je 25 puta manja od Mliječne staze, s tek oko 1% ukupne mase Mliječne staze. Međutim, nove zvijezde unutar galaksije GN-z11 stvaraju se čak 20 puta brže od trenutne stope nastanka novih zvijezda unutar Mliječne staze. „Uistinu je zadivljujuće što je ovako velika galaksija postojala tek 200 do 300 milijuna godina nakon nastanka prvih zvijezda. Kako bi se u tom razdoblju stvorila galaksija milijardu puta teža od našeg Sunca, rast je morao biti zaista brz, rezultirajući nastankom ogromnog broja zvijezda“, otkrio je Garth Illingworth s University of California, istovremeno jedan od suradnika na projektu.

Zanimljivo je spomenuti da su dosadašnja istraživanja ukazivala kako galaksije sjajne poput GN-z11 ne mogu postojati u ovako ranoj fazi svemira. „Otkriće GN-z11 pokazalo nam je kako je naše znanje o ranom razdoblju svemira i dalje uistinu ograničeno. Nastanak GN-z11 zasada je svojevrsna misterija. Ovdje vjerojatno vidimo prvu generaciju zvijezda nastalih oko crnih rupa“, konstatirao je Ivo labbe s University of Leiden.

Za nadati se je kako će s lansiranjem Hubbleovog nasljednika, svemirskog teleskopa Jamesa Webba, znanstvenici doći do novih podataka o ranim danima svemira, zavirujući još dublje u prošlost.

Izvor: Yale University

novo iz svemira, svemir otkrica

1. Nikola Muratti

ožujak 6, 2016 kod 8:40 pm

Ma nemoj

2. Marko Marić

ožujak 6, 2016 kod 8:54 pm

Izgleda fantasticno

3. Elzan Garo Ramovic

ožujak 6, 2016 kod 9:01 pm

Nisam fizicar ali ovo mi je toliko sranje da nemogu opisat .
    Dakle , galaksija udaljena 13.3 milijardi svetlosnih godina koja je stara 13.3 milijardi godina je slikana . Jesam dobro razumio , to znaci da su bas tada prije 13.3 milijardi godina prvi ne znam kakvi svetlosn zraci te galaksije krenuli ka nama , putovali 13.3 milijardi godna i mi smo sa zamlje sada slikali svetlost galaksije koja je stara 13.3 milijardi godina ? A sta je zapravo u ovom trenutku sada tamo morat ce mo da sacekamo jos 13.3 milijardi godina da bi napravili opet neku nebuloznu sliku i vidjeli ?
    Bas me zanima jesam ja ovo dobro shvatio pa ako nije muka adminu meni kao laiku da mi ako sam pogrijesio objasni ?

• Filip Požar

ožujak 6, 2016 kod 9:22 pm

Nije stvar u tome kako galaksija sada izgleda, stvar je da je to najstarija galaksija ikad snimljena i pomocu nje moze se izracunati kad su se pocele pojavljivati prve. Zasto biljezimo rekorde iz apsolutno svega, od kolicine pojedene hrane do strcanja vode iz oka?

• Tomislav Kolar

ožujak 6, 2016 kod 11:55 pm

Elzan je u pravu…ako je sve krenulo iz jedne tocke i mi sad vidimo svjetlost staru 13.3 milijarde godina…sta se onda moglo vidjet prije 10…???tesko za napisat da bude razumljivo,ali nesto tu ne stima.

• Ivan Radić

ožujak 7, 2016 kod 12:17 am

Uzevši u obzir kako se svemir širi sve brže, za 13 milijardi godina ovu galaksiju više nećemo moći vidjeti, jer se već danas udaljava od nas brže od brzine svjetlosti.

• Nikola Sedlar

ožujak 7, 2016 kod 6:46 am

Ma pojma oni nemaju, neznaju o sunčevom sustavu ništa ni o planetima šta su kraj nas a pričaju o svemu i svačemu

• Elzan Garo Ramovic

ožujak 7, 2016 kod 6:48 am

Koliko ja znam nist se ne krece i ne moze se kretati od brzine svetlosti . Cak ne moze dostici ni brzinu svetlosti vec 99.99% nje , ako je to uopste moguce .

• Matej Račić

ožujak 7, 2016 kod 10:45 am

Imate svjetlost (bivseg) kvazara sa udaljenosti 18,nesto milijardi svjetlosnih godina otkrivenu prije par godina koja je pojacana pomocu jake gravitacijske lece i naravno da zvuci nelogicno. Al ak se uracuna hubbleov zakon ekspanzije koja se ocitava kroz dopplerov pomak prema crvenom onda je sve jasno.

• Senad Kolasinac

ožujak 8, 2016 kod 8:12 am

Ništa što nosi informaciju se ne može kretati brže od svjetlosti, bar prema onome što znamo.

Galaksije se same po sebi kreću sporije od svjetlosti, ali se istovremeno pri širenju svemira stvara novi prostor između njih.

Prostor se može širiti bilo kojom brzinom, sjeti se inflacije.

4. Martina Mikulić