Ibuprofen produžuje život nekih organizama

Ibuprofen može ukloniti glavobolju i smiriti otečene zglobove, no ovaj lijek mogao bi imati i druge pozitivne efekte. Novo istraživanje pokazuje da produžuje život laboratorijskih organizama, što nas dovodi do pretpostavke da to isto čini s ljudima.

sn-ibuprobenH

Stanice plijesni poput ovih duže su živjele nakon što su im znanstvenici dali određenu dozu ibuprofena. (Image credits: scimat/sciencesource)

Znanstvenici su odbacili ideju produživanja životnog vijeka, no izgleda da je to vrlo jednostavno – barem za organizme poput miševa i crva. Lijekovi koji produžuju životni vijek tih bića, poput aspirina i antidijabetičkog spoja metformina, već su u širokoj prodaji godinama, desetljećima. Nekoliko istraživanja sugerira da je i ibuprofen vrijedan pažnje po ovom pitanju. Ibuprofen suzbija upale, koje su dio mnogih bolesti povezanih sa starenjem. Prema tome, ljudi koji dugotrajno uzimaju ibuprofen manje su podložni bolestima starenja – poput Alzheimerove i Parkinsonove bolesti, tvrde znanstvenici.

Kako bi to dokazali, biokemičar Michael Polymenis sa Sveučilišta Texas i njegovi kolege dali su plijesni, crvima i voćnim mušicama male doze ibuprofena koje odgovaraju dozama koje ljudi uzimaju s obzirom na svoju veličinu. Životni vijek svih tih organizama se povećao kad su primili ibuprofen, objavili su znanstvenici u časopisu PLOS Genetics. Kod plijesni je ibuprofren produžio životni vijek za 17%, polovicu onoga što znanstvenici mogu dobiti smanjivanjem zaliha hrane stanica (još jedan zanimljiv pristup povećanja dugovječnosti).

No, nije jasno zašto bi ibuprofen pogodovao tim organizmima koji nemaju enzim koji pogoduje upalama, kad pogoduje ljudima koji imaju ciklooksigenatske enzime tako da te enzime blokira. Ciklooksigenatski enzimi pomažu pri spajanju molekula koje nose upalu.

Razlog tome možemo naći u prijašnjim istraživanjima koja su pokazala da lijek truje plijesan koja ne može proizvesti aminokiselinu triptofan, koja je nužna da bi stanice proizvodile proteine. Polymenis je otkrio da je razina triptofana gotovo nepostojeća u plijesni koja je bila izložena ibuprofenu. Također je pokazao da ibuprofen pogoduje proteinima koji stanici omogućavaju apsorbirati triptofan.

Ibuprofen nema velikog utjecaja na razinu triptofana, no smanjuje ju za otprilike 15 – 20% kod plijesni. Kako bi objasnili kako taj skroman pad koncentracije triptofana utječe na dugovječnost, znanstvenici su pokrenuli mehanizme izvan svih očekivanja. Brojna istraživanja pokazala su da umjesto da ubije organizme, umjerena količina stresa, poput umjerene doze radijacije ili otrovnih kemikalija, zapravo produžuje život. Malo smanjenje triptofana uzrokovano ibuprofenom moglo bi funkcionirati na isti način, pretpostavljaju znanstvenici.

„Pretpostavljamo da je to još jedan tip stresa koji pogoduje našem zdravlju”, kaže Polymenis.

„Uvjerljivo su prikazali da ibuprofen produljuje životni vijek pokusnih organizama”, kaže molekularna biologinja Ellen Nollen sa Sveučilišta Groningen u Nizozemskoj. Nadalje smatra da je i dokaz uloge triptofana vrlo uvjerljiv, te da je ibuprofen promijenio razinu nekoliko aminokiselina u stanicama plijesni. Slaže se s tim da bi ibuprofen mogao imati utjecaj na dugovječnost kroz djelovanje na te molekule.

„Dvije su vrlo dobre ideje ovog istraživanja”, kaže gerontolog Richard Miller sa Sveučilišta Michigan, jedan od sudionika Instituta za testiranje programa za intervenciju starosti (ITP), u kojem znanstvenici s tri raličite institucije testiraju i kontroliraju mogu li razne varijacije kemijskih spojeva produžiti život miša. „Zaključak je da neki protuupalni lijekovi koje ljudi uzimaju imaju pogodnosti koje nisu nužno vezane uz upalu”, nastavlja Miller. Druga korisna ideja je moguća intervencija u stvaranje proteina koji prenose aminokiseline u stanicama, što bi moglo dovesti do novih načina produljenja životnog vijeka.

Dosad znanstvenici nisu dokazali da neki lijek produžuje životni vijek čovjeka. Miller upozorava nestrpljive na iskorištavanje rezultata i protivi se tome jer dugotrajno uzimanje ibuprofena može dovesti do latentnog krvarenja želuca, uz mnoge ostale popratne pojave. „Smatram da bilo koja osoba koja smatra da je nešto što funkcionira na plijesni nešto što ta osoba sigurno želi koristiti, samo traži nevolju”, zaključuje Miller.

Izvor: ScienceMag

1. Ana Balić

ožujak 23, 2015 kod 5:58 pm

Domagoj Paša hahahaha pa smrt je za nas onda nepoznanica 😛

2. Danijel Božić

ožujak 23, 2015 kod 6:01 pm

Upravo si ga produzih

3. Azra Bint Izet

ožujak 23, 2015 kod 6:13 pm

Produzuje zivot al unistava bubrege, pa ono , kome se isplati zivit duze al na dijalizi XD

4. Andelko Arlovic

ožujak 23, 2015 kod 6:17 pm

Ja ga pijem svaki dan bez obzira boli li me sto ili ne.

5. Ivana Radočaj Tuđman

ožujak 23, 2015 kod 6:33 pm

Nije istina. Brufen strašno oštećuje jetru, dokazano na nekim ljudima, za ANdol 100 mg se mislilo da pomaže boljem radu srca i krvotoka, možeš misliti, niti jedna tableta svakodnevno ne pomaže samo odmaže. Zna se za što se piju pojedini lijekovi, i kako se može poboljšati krvotok i rad srca.

• Ivan

ožujak 31, 2015 kod 9:23 pm

Kako se moze poboljšati ?

6. Ivana Radočaj Tuđman

ožujak 23, 2015 kod 6:34 pm

Drugo su plijesni i mušice bez obzira na veličinu hahahah strašno što neće učiniti da se prodaje sve više lijekova i truju ljudi

7. Drazen Skobe

ožujak 23, 2015 kod 6:35 pm

čaša crnjaka i to je to

8. Ivana Rašić

ožujak 23, 2015 kod 6:47 pm

Moj otac je pio andol 100 svaki dan jer mu je to preporucila doktorica (obiteljska) covjek se konstantno tuzio na kiselinu koja mu je do usta dolazila dok nije otisao u pravog lijecnika koji mu je sve to snimio i vidio da mu ta tableta nagriza zeludac i stvara rane!!! Ne pijte tablete ako vam ne trebaju, farmacija ubrzava smrt!

• Petra Jokić

ožujak 23, 2015 kod 7:42 pm

E da je dosao u pravu ljekarnu netko bi ga upozorio na to da acetilsalicilna kiselina unistava ovojnicu koja stiti zeludac od kiseline. Ali i tad bi vjerovatno poslusao doktora jer ono sto on kaze je zakon. Generalno, nije lijek kriv sto su ljudi neupuceni u to smiju li nesto koristiti ili ne.

• Ivana Rašić

ožujak 23, 2015 kod 7:44 pm

Kako je da je vise ne pije nista sto se tice “dnevnih” tableta, covjek je seceras i problem sa venam ima ali eto sad je sve u redu. Poslusao je savjet lijecnika koji je dao pravo misljenje za razliku od obiteljske lijecnice.

• Mario

ožujak 24, 2015 kod 5:17 pm

Kemikalije nisu nikako dobre za ljudsko tijelo. Pogotovo dihidrogen monoksid koji se nalazi gotovo u svemu!

• kehlryn

ožujak 30, 2015 kod 8:00 am

Pogotovo dihidrogen monoksid?! Dihidrogen monoksid je voda (H2O). Svasta ljudi pišu…

9. Darko N Duska Juric

ožujak 23, 2015 kod 6:57 pm

I unistava jetru…..da mi je vidjet kvaliletan zivot 100 disnjaka sa sjebanom jetrom i bubrezima..ibuprofen se ne preporucuje uzimati svakodnevno .

10. Dario Osijek

ožujak 23, 2015 kod 6:59 pm

Spin!

11. Josipa Jeleč

ožujak 23, 2015 kod 7:02 pm

Marina Cvitkušić

12. Katia Jelavic

ožujak 23, 2015 kod 7:22 pm

kako kome, moj je zamalo skratio

13. Enes Mustafic

ožujak 23, 2015 kod 7:27 pm

ma hajde, bice da je prodaja u stagnaciji… heheheheheh… fali love farmaceutsko-zlocinackoj organizaciji…

14. Marin Glisic

ožujak 23, 2015 kod 7:29 pm

Olivia Radic ces zivit 100 😀

15. Anela Knezović

ožujak 23, 2015 kod 7:40 pm

Ela Knezović zamisli koliko ću ja živit! I jesan ti rekla,kad ja počnem sa znanstvenim radom svima će nam bit bolje

16. Davor Krizmanić

ožujak 23, 2015 kod 7:51 pm

Svaki lijek koliko za jedno pomaže toliko za drugo šteti…

17. Djala Lumino

ožujak 23, 2015 kod 7:59 pm

Ah. Koja glupost.

18. Vedrana Stojan

ožujak 23, 2015 kod 8:10 pm

stvarno??

19. Dubravka Tadić

ožujak 23, 2015 kod 8:31 pm

20. ich

ožujak 23, 2015 kod 10:23 pm

Ah koliko ćemo duže živjeti sada:@

21. Lucija Ciglar

ožujak 23, 2015 kod 9:30 pm

Tamara, mi budemo živjele vjecno 😉

22. Tamara Ciglar Škvorc

ožujak 24, 2015 kod 5:04 am

Ajme zivjet cu 1000 godina!

23. Ljiljana Ljutibrk Palackovic

ožujak 24, 2015 kod 5:12 am

nemoj pit nikakve teblete pa ces si produzit zivot

24. Anamaria Dosen

ožujak 24, 2015 kod 7:05 am

I onda dobiješ rak želuca! Gluposti!

25. Magdalena Šabić

ožujak 24, 2015 kod 7:44 am

Helena Šabić

26. Vladimir Belobrajdić

ožujak 24, 2015 kod 8:46 am

Ako je to tako zivjet cu 600 godina.

27. Anarhija-Samardzic Matej

ožujak 24, 2015 kod 8:47 am

Moja mater ce dozivt 150

28. Pero Pan Perić

ožujak 24, 2015 kod 8:56 am

aha…samo kako kome 😉

29. DJuka

ožujak 27, 2015 kod 11:33 am

Ovo istraživanje je sigurno financirala farmaceutska industrija s pravom na rezultate tako da ne bi bili objavljeni da su negativni.

Više u Znanost