Ljudi koji se osjećaju isključenima od društva spremni su pokušati sve što bi moglo pomoći njihovom uklapanju u skupinu. Imajući taj cilj pred sobom ljudi su spremni potrošiti velike količine novca, pojesti hranu neprivlačnog izgleda, ali i upustiti se u uzimanje nedopuštenih droga, navodi nova studija objavljena u časopisu Journal of Consumer Research.
“Socijalna isključenost potiče ljude da pokušaju novcem i njegovom potrošnjom pribaviti društvenu pripadnost”, naveli su autori Nicole L. Mead (Tilburg University), Roy F. Baumeister (Florida State University), Tyler F. Stillman (Southern Utah University), Catherine D . Rawn (University of British Columbia), i Kathleen D. Vohs (University of Minnesota).
“Dobar primjer za to je stariji čovjek koji daje podatke za pristup svom bankovnom računu lažnom prezenteru televizijske prodaje. Snažna želja čovjeka da izađe iz stanja socijalne izolacije može ga učiniti lakovjernim i dovesti do gubitka životne ušteđevine Sljedeći je primjer mlada žena koja zapada u velike dugove. Nakon prelaza na novo sveučilište, gdje ne pozna nikoga ona odlučuje pridružiti se grupi popularnih djevojaka i poći s njima na skupi odmor. Druga nepopularna djevojka upušta se u korištenje nezakonitih droga u nadi da će joj to omogućiti ulaz u naizgled ekskluzivni socijalni klub. Što je zajedničko svim takvim situacijama?” pitaju se autori.
Isključeni ljudi u potrazi za načinima uklapanja u društvo strateški koriste potrošnju kao pomagalo u zasnivanju novih socijalnih odnosa, objašnjavaju autori. U svojim eksperimentima, autori su potakli grupu sudionika da se osjećaja društveno prihvaćenom ili isključenom. U obje ove situacije istraživači su pratili troškove ispitanika i način njihove potrošnje. Nakon toga su uspoređivanjem otkrili znatne razlike. U jednoj od studija ispitivani su parovi. S dijelom ispitanika je bilo dogovoreno da napuste istraživanje prije njegovog završetka, kako bi se moglo pratiti reakcije napuštenog partnera. Ispitanici koji su smatrali da su njihovi partneri otišli zato što ih ne vole bili su spremni potrošiti novac na tričarije za razliku od ljudi koji su odlazak partnera povezivali s obavezama.
Ljudi koji se osjećaju ostavljenima u želji da se uklope spremni su na bilo kakvu potrošnju pa čak i onu njima nepotrebnu ili čak štetnu. “U jednom eksperimentu, ispitanici koji su se osjećali isključenima, bili su spremni platiti više od drugih za pileće nogice, neprivlačnu hranu koju voli njihov azijski partner.” navode autori. “U narednom eksperimentu, sudionici koji su se osjećali društveno neprihvaćenima pokazali su svoju spremnost da šmrču kokain.”
Izvor: University of Chicago Press Journals