Pratite nas

Arheologija i paleontologija

Izumiranje dinosaura nije uzrokovao asteroid, nego međuzvjezdani oblak?

Naš je sustav u više navrata susretao međuzvjezdane oblake (izvor: aswathigalaxy.wordpress.com)

Dinosauri su bili goleme životinje koji su milijunima godina bili dominantna vrsta na Zemlji, davno prije pojave prvih ljudi. Izumrli su prije 65 milijuna godina, čime su otvorili put razvoju sisavaca, koji su zavladali kopnom.

Točan razlog njihova nestanka nije poznat, no prevladavajuća teorija kaže kako je veliki asteroid pogodio Zemlju na području današnjeg Meksika, izazvavši oštro zahlađenje koje su samo rijetke vrste preživjele.

Nova teorija, objavljena u časopisu Gondwana Research, ima radikalniji pristup. Prema njoj, tvrde japanski znanstvenici koji su je iznijeli, Sunčev sustav je prošao kroz gusti međuzvjezdani oblak koji je prigušio svjetlost matične nam zvijezde. Smanjenjem priljeva svjetlosti došlo je do naglog zahlađenja, što je imalo katastrofalne posljedice za biljni i životinjski svijet.

Svoje tvrdnje temelje na debelom sloju iridija pronađenom u Tihom oceanu. Taj sloj, inače, prekriva cijeli planet i smatra se da je vanzemaljskog porijekla. Prema aktualnoj teoriji, na Zemlju je stigao udarom jednog ili čak više asteroida u davnoj prošlosti, nataloživši 30 centimetara iridija širom planeta. No spomenuta japanska znanstvena ekipa nedavno je pronašla daleko bogatiji sloj iridija, debeo čak pet metara.

Iznimna količina ovog metala koju su otkrili sugerira da je postojao drugi, izdašniji izvor osim asteroida. Prema njihovim izračunima, mogao ga je nataložiti golemi molekularni oblak bogat iridijem promjera 330 svjetlosnih godina. Prolazak Zemlje kroz taj oblak trajao je gotovo milijun godina, pri čemu je blokiran najveći dio svjetlosti sa Sunca. Globalna zima koja je uslijedila potrajala je još dugo potom – čak osam milijuna godina – i uzrokovala izumiranje dinosaura.

Udar asteroida na području poluotoka Yucatan drži se najizglednijim uzrokom izumiranja dinosaura (Credit: pics-about-space.com)

Ideja kako Sunčev sustav povremeno prolazi kroz guste međuzvjezdane oblake nije nova – zapravo, takvi oblaci zaista postoje i sva je prilika kako se Zemlja u nekom trenutku svoje prošlosti zaista našla u jednom takvom. Japanski znanstvenici pritom ne odbacuju teoriju o udaru asteroida na području Meksika, tek tvrde kako je oblak bio primarni izvor izumiranja vrsta u tom razdoblju.

Kao i svaka teorija koja pokušava zasjesti na već zauzeto mjesto, i ova je već okružena sumnjom i kritikama. Da bi postala važeća, bit će potrebno još mnogo istraživanja i konkretnih dokaza.

1. Selver Burekovic

2 travnja, 2016 u 5:12 am

Teorija puna rupa.Zna se da su pronadjene jedinke dinosaurusa koji su zamrznuti trenutno….

• Marko Komljenović

2 travnja, 2016 u 9:55 am

Dinosaura ili mamuta? znam za mamute prvi put cujemza dinosaure mislim da je nemoguce da su takvo što našli jer bi nam da su zamrznuti već neka saznanja o boji i koži bila dostupna…ne znamo nista. mislim da su to mamuti

• Selver Burekovic

2 travnja, 2016 u 10:14 am

Pobrko sam.Mamuta….Hvala za ispravku.

• Dɇnis Pahor

2 travnja, 2016 u 4:50 pm

Da bar,onda ne bi slinili na Jurassic Park i Velociraptore veličine ljudi,kada su najvjerojatnije bili više poput nešto večih kokoški 😀

2. Mladen Čirjak

2 travnja, 2016 u 7:30 am

teorija za teorijom… u prijevodu = nemano blage veze… LOL

3. Vele Ponoš

2 travnja, 2016 u 8:44 am

Opet je neko trošio novce poreznih obveznika

4. Almir Bajrovic

2 travnja, 2016 u 9:02 am

Šit obični

5. Ivica Johnny Bujas

2 travnja, 2016 u 10:00 am

možda

6. Albert Rammstein

2 travnja, 2016 u 11:04 am

Biće da je potop ipak zaslužan

7. Željko Dragović

2 travnja, 2016 u 11:27 am

ispravite si naslov :MEĐUZVJEZDANI A NE međuzjezdani. niti to niste u stanju vidjeti piskarala novinarska ili paste copy igrači

2 travnja, 2016 u 7:02 pm

Naslov je ispravljen na stranici, smao se na facebooku navedeno ne vidi, zbog starijeg linka. Drago nam je znati da pratite naše pravopisne greške, a još nam je zanimljivije znati kako niste niti kliknuli na članak. Jeste vi iz Maglenog gorja? 😀

• Željko Dragović

2 travnja, 2016 u 7:03 pm

ne ja sam blizu Prdogoja

• Željko Dragović

2 travnja, 2016 u 7:06 pm

opet ispravite ovo : Dragonam,,,,,,,,,,(gore u tekstu ) opet to nije nego do pisanja sad nema izmotavanja ,, pozzz

8. Josip Jurić

2 travnja, 2016 u 11:40 am

9. Signor Sholtanin

2 travnja, 2016 u 12:55 pm

A mozda i kriva tadasnja politika…..

10. Nenad Okanović

2 travnja, 2016 u 1:51 pm

pobili su ih marsovci kako bi se naselili oni tu

11. Dɇnis Pahor

2 travnja, 2016 u 4:47 pm

Bilo asteroid ili međuzvijezdani oblak,ljudi teško da pi postali dominantna vrsta bez prethodnog izumiranja dinosaura. Pitam se,u vrijeme kada nije bilo ljudi na ovoj planeti,da li je tada postojao bog?

2 travnja, 2016 u 7:04 pm

Poštovani, čemu spominjanje Boga u komentarima, ako nije spomenut u članku? Molili bi vas da se suzdržite od navedenoga, a isto vrijedi i za sve ostale, u cilju prevencije flejma, trolanja i sličnih aktivnosti, bez obzira od koga dotične dolazile. 🙂

• Dɇnis Pahor

2 travnja, 2016 u 9:58 pm

Znanost.com Nema problema,vi ste admini i ovo je vaš portal što znači da ste u pravu 🙂 . Ali i dalje mislim da je ova teza u najmanu ruku zanimljiva 😉

3 travnja, 2016 u 2:07 pm

Sandro Benić Poštovani, niste u pravu. 🙂

• xx

22 travnja, 2016 u 8:20 am

Svaka čast!

12. Marcus Brody

3 travnja, 2016 u 2:57 pm

Neozbiljno.

13. Josip Žaper

4 travnja, 2016 u 1:02 pm

Da, različiti su uzroci glacijacije, no u tome i jest ljepota života na Zemlji, jer se život na kopnu nikada neće izroditi u nepoćudne oblike, jer će biti izbrisan i krenuti će iz početka tražiti svoj put ka sreći. Tabula raza. 😛

14. Josip Šivel

4 travnja, 2016 u 8:27 pm

Što se fosila dinosaura tiče -globalni katastrofički Potop.