Novi ekološki koncept prijevoza gradom posuđenim biciklom (“bike-sharing“) osvojio je Pariz i neke druge europske gradove.
Ideja je prihvaćena i u Americi pa se uz New York i neki drugi američki gradovi pripremaju za oživotvorenje ove ideje. Ovaj koncept svojim korisnicima nudi “posudbu” bicikla s jedne od stotinjak lokacija u gradu, vožnju gradskom zonom do željenog mjesta i povrat vozila kada ono korisniku više nije potrebno. Ovakav prijevoz može biti najbrži način prelaženja kraćih gradskih relacija. Iako je ideja doživjela nepodijeljenu podršku i veliki odaziv korisnika u svih 400 gradova širom svijeta gdje je isprobana, pojavile su se i dalje rastu poteškoće vezane uz provedbu zamišljenog projekta. Analiza je pokazala da se korisnici ponekad suočavaju s nemogućnošću povrata bicikla, jer je stanica u kojoj žele vratiti bicikl već puna. Sljedeći problem je povremeni nedostatak bicikala u pojedinim postajama, što je također dovodi do nezadovoljstva korisnika. Stručnjaci Odjela za industrijsko inženjerstvo sveučilišta u Tel Avivu dr.Tal Raviv i prof. Michal Tzur prihvatili su se rješavanja ovog problema. Razvili su matematički model koji će biti temelj pri stvaranju potrebnog softvera. “Dosad su postaje s pohranom bicikala vodili menadžeri prema svojem nahođenju. Uz pomoć kamiona selili su bicikle na različite lokacije u gradu,” objašnjava dr. Raviv. “Ali bez racionalnog pristupa upravljanju sustavom poteškoće sa dostupnošću bicikala i mogućnošću povrata su neizbježne, kao i nezadovoljstvo korisnika.”
Rezultati ovog istraživanja su predstavljen u studenom 2010, na godišnjem sastanku INFORMS 2010 u Austinu, Texas. Stručnjak za zaštitu okoliša, dr. Raviv je naglasio da bi više američkih gradova trebalo usvojiti bike-sharing sustav. U Parizu je već danas 1.700 stanica za preuzimanje i povrat vozila. U New Yorku bi ih uskoro moglo biti dvostruko pa čak i trostruko više, što će upravljanje sustavom posudbe i povrata učiniti iznimno složenim. Dr. Raviv i prof. Tzur su zajedno sa svojim učenicima kreirali matematički model za predviđanje koju postaju bicikla treba napuniti, a koju isprazniti te kada to treba učiniti. U malim gradovima sa stotinjak mjesta pohrane vozila, to nije veliki problem i uvijek se može riješiti uz pomoć ljudske radne snage. Ali, u većim gradovima upravljanje uz pomoć računalnog programa je jedino učinkovito rješenje. Racionalni pristup upravljanju bike-sharing sustavom s pomoću matematičkih modela trenutno je u fazi razvijanja praktičnih algoritamskih rješenja. “Ispituju se načini usmjeravanja i raspoređivanja kamiona za premještanje vozila, kao i dizajniranje ostalih operativnih elemenata i unutar sustava”, kaže dr. Raviv.
Bike-sharing program donosi velike prednosti svakom gradu. Smanjuje prometne gužve i ublažava probleme koje stvara manjak parkirnih mjesta, smanjuje onečišćenje zraka i time povoljno djeluje na zdravlje ljudi, potiče fizičku aktivnost stanovništva i nadopunjava javni prijevoz. Uvođenje bike-sharing programa i održavanje takvog sustava ne stvara gradovima velike troškove, a donosi značajne koristi. U nekim gradovima i danas se biciklom najbrže stiže do cilja u vrijeme prometnih gužvi. Grad Tel Aviv je u tijeku procesa uvođenja bike sharing sustava s ciljem ubrzanja prijevoza po gradu i poboljšanja kvalitete života svojih stanovnika. Sveučilište u Tel Avivu svojim istraživanjem je pridonijelo ostvarenju ovog plana, a dobiveni rezultati će se prvo provjeriti isprobavanjem sustava u nekom drugom izraelskom gradu.
Izvor: American Friends of Tel Aviv University