Credit: NASA

Na rubu znanosti

Jesu li astronauti religiozni?

astronaut-white-spacewalk

Iako astronauti nisu popularni kao nekoć kada je svemirska utrka bila na vrhuncu, informacijsko društvo u kojem živimo osigurava trenutno dijeljenje informacija iz svake sfere njihova života. Znamo koliko imaju godina, koji su im glazbeni afiniteti, koliko su teški, koliko imaju djece, kako peru zube.

No jeste li primijetili kako, svoj sili informacija unatoč, nitko od astronauta ne spominje svoju duhovnu stranu? A nije uvijek bilo tako.

Prvo pozivanje na religiju datira od 12. travnja 1961. godine. Tada je, naime, Jurij Gagarin ispisao povijest tako što je postao prvi čovjek u svemiru. Tijekom leta je navodno izjavio kako ne vidi nikakvih bogova, što se u ondašnjem SSSR-u često citiralo u medijima.

Gagarin je zapravo bio religiozan i nije rekao ništa vezano za religiju tijekom, a niti poslije leta. Čak je nedugo nakon leta krstio kćer u crkvi, a spomenutu izjavu rekao je Nikita Hruščov, potpirujući anticrkveni stav sovjetskih vlasti, koje nisu trpjele nikakvih religija na svome tlu.

Još jedan slučaj dogodio se tri dana pred lansiranje prvoga Voshoda: kompletna prva posada misije otjerana je s lansirne rampe i zamijenjena drugom jer je otkriveno kako je majka jednoga kozmonauta – Židovka. Antisemiti u Centralnom komitetu Komunističke partije bili su izvan sebe od bijesa.

Pravoslavni svećenik daje blagoslov raketi Sojuz (Credit: Wikipedia)

Daljnjih izleta s vjerom u SSSR-u nije bilo. Nitko nije bio voljan riskirati karijeru – možda čak i glavu – zbog svojih vjerskih stavova. Doduše, znalo se kako Sergej Koroljev, alfa i omega sovjetskog svemirskog programa, pohađa crkvu i često prima pričest, ali hej, to je Sergej Koroljev. Bez nekih se ljudi ne može.

Za razliku od svojih sovjetskih kolega, američki astronauti nisu imali nikakvih zabrana u prakticiranju vjere. Na raspolaganju su mali čak i svećenike, zaposlene pri NASA-i kako bi ispunili duhovne potrebe svemirskih putnika.

Vjerskoj slobodi unatoč, o istoj nije bilo puno govora tijekom misija Mercury i Gemini, prva dva američka svemirska programa. Znalo se da su neki astronauti duboko religiozni – Edward White, primjerice – no u žustrim danima svemirske utrke ta tema nije bila u prvom planu.

Prvi istinski prelazak granice svemira religija je doživjela za Božić 1968. godine. Tada je, naime, Apollo 8 kao prvi svemirski brod s posadom pristigao u lunarnu orbitu. Posadu su činili katolik (Anders) i dva protestanta (Borman i Lovell), pa su smatrali prigodnim da jedan od najznačajnijih događaja u povijesti obilježe u božićnom duhu: pročitali su nekoliko redaka Knjige postanka s početka Biblije, zaželivši svim stanovnicima Zemlje sretan Božić.

Povratak Apolla 8 na Zemlju donio je svojevrsni antiklimaks, jer se NASA našla pod tužbom jedne ateistice, koja je smatrala neprimjerenim miješanje religije i deklarirano sekularne države.

Na Međunarodnoj svemirskoj stanici otvoreno se slave vjerski obredi (Credit: NASA)

Prva misija na lunarnu površinu ujedno je bila i prva tijekom koje se prakticirao vjerski obred na drugom nebeskom tijelu. Buzz Aldrin je u to doba bio aktivni član prezbiterijanske crkve, pa je sa sobom ponio kalež i hostiju. Po slijetanju na Mjesec pričestio se i pomolio, no zbog događanja nakon misije Apollo 8 cijeli je slučaj ostao godinama skriven od javnosti. Zanimljivo, Anders (Apollo 8) i Aldrin (Apollo 11) danas otvoreno kažu kako ih je iskustvo svemirskog leta u toj mjeri promijenilo da se danas osjećaju ateistima.

Sljedeće lunarne misije također su imale religijskih obilježja: na Mjesec je u više navrata nošena Biblija, a James Irwin, član misije Apollo 15, nakon povratka s Mjeseca osnovao je crkvenu organizaciju “High Flight Foundation” i u više navrata vodio ekspedicije koje su po planini Ararat tražile Noinu arku. Kao što je slučaj sa Aldrinovom pričešću, niti jedan gore navedeni slučaj nije dospio u javnost.

NASA je znatno popustila svoj stav u eri Space Shuttlea, pa je jednom prilikom papa Benedikt XVI razgovarao s posadom raketoplana Endeavour.

Danas astronauti, odnosno onaj dio astronautskog korpusa koji je religiozan – otvoreno slave vjerske blagdane u svemiru. Međunarodna svemirska stanica postala je pravo poprište susreta ljudi različitih kultura i religija, pa su ondje svoju vjeru prakticirali pripadnici više kršćanskih crkvi, kao i nekolicina muslimana.

Roses are red, violets are blue, I'm schizophrenic, and so am I.

1. Rusmir Mesinovic

prosinac 24, 2015 kod 1:43 pm

Isto bi trebalo biti dali bio intronauti ili astronaut 🙂

2. Mrgud Pakačev

prosinac 24, 2015 kod 1:45 pm

Vjera i znanost se ne iskljucuju…

• Vjekoslav Rade

prosinac 24, 2015 kod 1:57 pm

Itekako se iskljucuju. God is ever receding gap of scientific ignorance. Sums it all up.

prosinac 24, 2015 kod 2:07 pm

U potpunosti se isključuju po metodi zaključivanja. Znanost donosi zaključke na temelju dokaza, a vjera ih, ne samo ne treba, nego katkad i usprkos dokazima ustraje u očitim lažima.

prosinac 24, 2015 kod 2:17 pm

Vjera se bavi metafizikom a znanost pojavnim… A tamo gdje znanost dalhe ne zna, zaziva se metafizika… Zato dobar dio znanstvenika i jesu vjernici…

prosinac 24, 2015 kod 2:29 pm

Mrgud Pakačev Vjera se ne bavi metafizikom, ona se pretvara da se bavi metafizikom. Vjera je najuspješnija prevara u povijesti čovječanstva i tvrdnje koje teolozi iznose su obična trkeljanja, poput onih baba vračara šta gataju iza ponoći na TV -u. Priča za naivne i lakovjerne.

prosinac 24, 2015 kod 2:32 pm

Tako je. Zato je BISKUP Strodsmayer i osnovao Akademiju ZNANOSTI i umjetnosti…

prosinac 24, 2015 kod 2:32 pm

S R. Boskovic je takodjer bio svecenik…

I Gregor Mendel npr.

prosinac 24, 2015 kod 2:37 pm

Faust Vrancic

prosinac 24, 2015 kod 2:38 pm

Znanstvenici i vjernici, svrcenici…

• Edi

prosinac 24, 2015 kod 2:43 pm

Mrgude Mrgude informiraj se… Američki skup visokoobrazovanih znantvenika (zanimljivo da je baš američki ;)) broji svega 3% vjernika. Što kažeš na to? I pitanje, “metafizika”? Kakve to ima veze sa znanošću? Ona kao takva grana je filozofije! I nema veze s religijom… Religija je divna stvar za izvlačenje brda novca od lakomih i pomalo mentalno zakinutih ljudi kroz religijske intitucije. Kao da ne znaš to sve…

prosinac 24, 2015 kod 2:47 pm

Edi, jel to istrazivanje provela ista agencjja koja je najavila da ce josipovic dobizi drugi mandat?

prosinac 24, 2015 kod 2:48 pm

Vjera i znanost su oduvijek isle zajedno

prosinac 24, 2015 kod 2:52 pm

Pa šta? I Newton je bija vjernik i znanstvenik. Ono šta je bitno da se njegov znanstveni opus potpuno jasno može odvojit od njegovog teološkog. Uz ta dva područja, bavio se i alkemijom. Ostaje činjenica da je najvažnija svoja djela napisa do 30. godine, a ostatak života je gubija vrime na teologiju i alkemiju. Ka i oni pop u Kaštelima šta svira električnu gitaru u rock bendu i vozi bijesni motor, od Newtonove teologije i alkemije čovječanstvo nema koristi.

prosinac 24, 2015 kod 2:54 pm

Ti kaza… Svjetski autoritet za teologiju… Vrijeme je pokazalo, vrijeme ce pokazati… Kako napisah, Strossmayer i akademija ZNANOSTI…

prosinac 24, 2015 kod 2:54 pm

A ovo o Strossmayerovoj akademiji, baš ga je bog lipo prosvitlija kad ju je nazva “jugoslavenskon”.

prosinac 24, 2015 kod 2:55 pm

Mozda ju je trebao nazvati ugarskom?

prosinac 24, 2015 kod 2:55 pm

Ili srbskom?

prosinac 24, 2015 kod 2:56 pm

Opet bjezis od cinjenica skrecuci paznju ns nevazno: akademija ZNANOSTI i biskup iz “provincije”

prosinac 24, 2015 kod 2:57 pm

Jer da se pitalo Mihalovica bila bi ugarska

prosinac 24, 2015 kod 2:58 pm

Uglavnom, vjera i znanost se nadopunjuju… Stogod to neki uceni nijekali…

prosinac 24, 2015 kod 2:59 pm

Uglavnom, vjera ga nije prosvitilila na ton pitanju. Koje prodavanje magle!

prosinac 24, 2015 kod 3:01 pm

Moras ti jos puno knjiga procitati da shvatis o cemu se tu radi…vHrvatska podijeljena izmedju Austrije Madjarske i Turske… Ali, to je jefna druga znanost zvana povijest…

prosinac 24, 2015 kod 3:09 pm

” o cemu se tu radi…vHrvatska podijeljena izmedju Austrije Madjarske i Turske”
      Vidi se da si načitan. Impresioniran sam elokventnošću tvojih detaljnih objašnjenja.

“Vjera i znanost su oduvijek isle zajedno”
      Po treći put spominješ, o navodnoj nadopuni/nesukobljavanju religije i znanosti. Ni jednom se nisi osvrnija na moj argument o potpuno različitoj metodoliji u došenju zaključaka, već i dalje ponavljaš svoju mantru. Tko god zna šta je argumentirana rasprava, zna da si eskivira taj argument i samim tim da ti pada u vodu tvoja tvrdnja.

Izgleda da od tih pustih knjiga, za koje impliciraš da si pročita, logika nije bila među njima.

prosinac 24, 2015 kod 3:25 pm

Badnjak je, nemam se volje prepirati i raspravljati. Predrasude se ne mijenjaju lako…

prosinac 24, 2015 kod 3:49 pm

“Predrasude se ne mijenjaju lako…”
      Započni sa ovon:
      “Vjera i znanost su oduvijek isle zajedno”
      To je predrasuda jer kako san već napisa:
      “Znanost donosi zaključke na temelju dokaza, a vjera ih, ne samo ne treba, nego katkad i usprkos dokazima ustraje u očitim lažima.”
      Ova lekcija je moj poklon tebi za Božić. Sritno!
      A sad iden kod famiije ist bakalar.

prosinac 24, 2015 kod 3:53 pm

Lekcija? Ajd ok…

3. Danijel Dado Horvat

prosinac 24, 2015 kod 1:46 pm

Razum i poštovanje.

4. Mrgud Pakačev

prosinac 24, 2015 kod 1:46 pm

A “onaj Korovljev” koji je “smio” u crkvu je bio neko vrijeme u logoru… josifovom logoru… Gulagu…

5. Duško Turkijević

prosinac 24, 2015 kod 2:05 pm

nauka je jedna a religija na svakom cosku drugacija.

6. Dario Čuhaš

prosinac 24, 2015 kod 2:09 pm

oni koji se vrate , jesu !

7. Ejub Baručija

prosinac 24, 2015 kod 2:30 pm

…nauka se zasniva na uvjerenjima a religija na ubjedjenjima… malo izgleda obrnuto al’
    eto….

8. Radnom Guy

prosinac 24, 2015 kod 2:37 pm

Naravno da jesu, svi su oni bivsi vojnici, isprani mozgovi.

9. Saša Denatz

prosinac 24, 2015 kod 2:44 pm

Da su religiozni jos bi uvijek vjerovali da je zemlja okrugla….

10. Armin Avdic

prosinac 24, 2015 kod 3:13 pm

Neki jesu, neki nisu. Uglavnom radi se o vrlo hrabrim ljudima i zenama. Oni koji raspolazu znanstvenim informacijama, znaju da je cak i nase sunce 4 generacija reciklirane svemirske prasine, sto doprinosi negiranju price postanka iz religijskih knjiga. Vjerovatno su mnogi ateisti ili agnostici, uostalom to je njihova licna stvar i bitno je da su strucni za svoj posao jer i nama olaksavaju zivot i donose nove tehnologije.

11. Željko Marinčić

prosinac 24, 2015 kod 3:59 pm

Jesu li industrijski skelari i penjači religiozni to se nitko ne pita… A sposobniji i inteligentniji smo od 99.9 % ljudi koji rade u NASA -i. A sad vi izvolite filozofirajte koliko hoćete dok vam mi gradimo svijet. Ugodne blagdane vam želim 🙂

12. Zecevic Branislav

prosinac 24, 2015 kod 5:40 pm

Mislim da ne!Da jesu nebi trazili Raj nego bi cekali Raj kao Dar!

prosinac 24, 2015 kod 5:42 pm

Edward White, koji je na fotografiji je poginuo u misiji Apollo-1 davne 1967. Malo je morbidno pitanje uz njegovu fotografiju, ali on zna pravu istinu…..

14. Davor Krizmanić

prosinac 24, 2015 kod 6:03 pm

Glupo pitanje..zašto nebi bili..?!?

15. Enio Jurko