Connect with us

Pozdrav, koji sadržaj vas zanima?

Inženjerstvo

Kako bi izgledao avion koji udaljenost od New Yorka do Londona može prevaliti za 11 minuta?!

Napredna hipersonična letjelica koja bi, koristeći raketne motore, uzletjela iz New Yorka na visinu od 12 km, gdje bi uključila napredne nadzvučne motore u cilju dostizanja brzine od 20 000 km/h (što odgovara brzini 24 macha), koji bi ju 11 minuta kasnije doveli u London, novi je projekt kanadskog izumitelja i inženjera Charlesa Bombardiera.

Navedena letjelica, radnog naziva Antipode, nova je ideja iz Bombardierove radionice, tek nekoliko mjeseci nakon što je dotični predstavio tzv. Skreemr, četverokrilni hipersonični avion (scramjet) kapaciteta 75 putnika, koji bi dostizao maksimalnu brzinu 10 macha, što je petput brže od maksimalne brzine Concordea.

Kao gorivo za navedene koristio bi se tekući kisik koji bi letjelica izdvajala direktno iz atmosfere, što bi uvelike smanilo masu navedene, a time i povećalo brzinu. Međutim, kako bi avion mogao komprimirati prikupljeni kisik, dotični se mora kretati minimalno brzinom 4 macha, što je brzina koju dosad nije postigao nijedan putnički avion.

Iako valja naglasiti da čak ni NASA nije uspjela izgraditi pouzdan scramjet sustav, Bombardier smatra da je na tragu rješenja osnovnog problema pri izgradnji scramjeta, koji se ogleda u pretjeranom zagrijavanju krila i nosa letjelice kod leta pri brzinama višetruko većim od brzine zvuka.

„Razgovarao sam s Josephom Hazeltineom (inženjerom i bivšim ravnateljem agencije RIAC Centra za analizu pouzdanosti informacija pri američkom Ministarstvu obrane), koji mi je predložio da upotrijebimo aerodinamičku pojavu pod nazivom long penetration mode (LPM)”, izjavio je Bombardier.

Kako funkcionira LPM (CREDIT: NASA STI Program)

Pa pokušajmo objasniti o čemu je riječ… Za početak recimo kako bi Antipode uzletio pomoću dvije rakete montirane na krila dotičnoga, za razliku od Skreemra koji bi se otisnuo uvis putem tzv. magnetskog topa (eng. magnetic railgun). Dostigavši visinu od 12 km, i pritom ubrzavši na 5 macha, letjelica bi otkačila raketne nosače, uz istovremeno pokretanje brodskog scramjet motora, koji bi letjelicu ubrzao na 24 macha.

Međutim, tada bi se letjelica počela opasno pregrijavati, što Bombardier želi spriječiti putem ispuštanja dijela nabijenog zraka, koji bi se kretao nadzvučnom brzinom kroz mlaznicu na nosu aviona. Taj zrak imao bi za posljedicu stvaranje zračne struje iz suprotnog smjera, koja bi posljedično hladila letjelicu. Nažalost, LPM najbolje funkcionira kod raketa, tj. kod letjelica koje imaju što manju ukupnu površinu.

Iako se iz svega navedenog može zaključiti da bi LPM bio teško ostvariv uz ovakav dizajn Antipodea, tko zna, možda se iz ove ideje izrodi neki bolji dizajn.

Izvor: Imaginactive/Forbes

16 komentara

16 Comments

  1. Anton Slade

    2 veljače, 2016 u 3:49 pm

    Zasto mi nije cudo da izgleda ka ptica? Zato sta je Bog preko prirode pokazao svo savrsenstvo i ljepotu koju covjek samo mora pratiti … jednostavno 😉

    • Dante Kovač

      2 veljače, 2016 u 3:52 pm

      Krivo si napisao riječ EVOLUCIJA

    • Vedran Ožir

      2 veljače, 2016 u 4:41 pm

      Nadam se samo da je biljojed 😀

    • Anton Slade

      2 veljače, 2016 u 4:52 pm

      Nadan se da si ti evoluira iz biljojeda 😀

    • Hans Grace

      2 veljače, 2016 u 8:15 pm

      Recimo, teoretski, da i na drugim svijetovima ima zivota, a ima, jer svemir je ipak nemjerljiv, da li je i te svijetove stvorio jedan Bog, nas Bog, njihov Bog? Ciji Bog? 🙂

    • Zvonimir Brnas

      2 veljače, 2016 u 10:14 pm

      Hans aj se odluci jel teoretski ima zivota na drugim planetima ili sigurno ima. Ako pretpostavljas da ima onda stvori teoriju o tome, istrazi, iznesi dokaze i to ce se uvrstit u znanost, jer znanost tako funkcionira. Ako pak sa sigurnoscu tvrdis da ima zivota na drugim planetima onda se to zove slijepa vjera jer tvrdis nesto za sta ne postoje dokazi. Drugim rijecima tvoje pitanje nema smisla bilo teoretski ili bilo tvoje vjerovanje o zivotu na drugim planetima.

    • Hans Grace

      2 veljače, 2016 u 10:19 pm

      Nazovite to vjerom, ovim, onim, suva statistika kaze – zivota u svemiru i pored planete Zemlje – ima.

    • Josip Jurić

      3 veljače, 2016 u 6:39 pm

      Hans Grace Koja statistika? Gdje su reference za ovakve iskaze? Bez relevantnih izvora, tj. referenci koje pokazuju da su statistiku izradili ozbiljni znanstvenici, kao da ništa nisi rekao, potpuno je neinformativno. Osim toga, zaboravljaš na antropički princip.

  2. Mirko Ivić

    2 veljače, 2016 u 7:33 pm

    Stuka

  3. Filip Žulj

    2 veljače, 2016 u 10:55 pm

    I taj avion nikad neće postojati, zato jer niti avion, a niti čovjek nebi izdržao silu od 25 maha.

    • Miroslav Bartulovic

      3 veljače, 2016 u 4:18 pm

      U članku lijepo piše kako bi se navedena brzina razvila tek u nižoj orbiti, gdje je sasvim normalno kako npr. space shuttle piči brzinom od 28.000 km/h. Zato se u školi i potencira tzv. čitanje s razumijevanjem. 😉

    • Filip Žulj

      3 veljače, 2016 u 5:01 pm

      Nadam se da si učio šta se događa s ljudskim tijelom pri takvim brzinama? Astronauti ne postižu takve brzine a najspremniji su ljudi na svijetu.

    • Miroslav Bartulovic

      3 veljače, 2016 u 8:34 pm

      Filip Žulj A kojom se brzinom kreće shuttle u orbiti? Možda 50km/h? Da ne spominjem program Apollo.. :sigh:

  4. Smjesna strana svijeta

    3 veljače, 2016 u 10:11 am

    Okej je…ali mozete i mnogo bolje! <3

  5. Nikola Novosel

    4 veljače, 2016 u 12:09 am

    Fulali ste, u članku piše 20.000km/h otprilike 24 maha, ustvari je 24 maha majušnih 10.000 km/h više, točnije 9.300, što čini 24 maha 29.376 km/h. Molio bih da se ustanovi sta se tu točno htjelo reči.

    • Miroslav Bartulovic

      7 veljače, 2016 u 8:37 pm

      Budući je machov broj je omjer brzine tijela i brzine zvuka u sredstvu u kojima se navedeno tijelo nalazi, dotični nije konstantna veličina. Brzina od 24 Ma pri razini mora i temperaturi od 15 Celzija uistinu iznosi oko 29.376 km/h, no 24 Ma na visini od 11-12 km visine iznosi oko 20.000 km/h (npr, na 11 km 1Ma iznosi 1.062 km/h). Eto, ustanovili smo. 😉

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Popularno

Znanost za početnike

Iako se s nama ne bi složila ekipa iz Flat Earth Societyja, Zemlja je okrugla. U redu, ne baš u pravom smislu riječi, ali...

Kemija

One nastaju u oblacima i to na temperaturama nižim od 0°C izravno iz vodene pare u zraku, a ne smrzavanjem vode kako se obično...

Znanost za početnike

Znanstvenici vjeruju da je u najvećem broju slučajeva uzročnik potresa mehanizam tektonike ploča, tj. kretanje litosferskih ploča i njihova međusobna interakcija.

Fizika

Jeste li oduvijek imali goruću želju putovati kroz vrijeme? Dobre vijesti! Putovanje kroz vrijeme je moguće. Zapravo, već to radite. Krećete se kroz vrijeme...

Fizika

Svima nam je dobro poznato da je Albert Einstein, jedan od najznačajnijih fizičara 20. stoljeća, bio uistinu zanimljiva i osebujna ličnost. No, jeste li...

Oglašavanje

Možda će vas zanimati

Tehnologija

Komercijalni avioni nisu poznati po naprednoj tehnologiji, s obzirom na to da su ostali isti desetljećima. Međutim, novi dizajn privlači pažnju, posebice jer je...

Tehnologija

Svemirski avion X-37B američkih zračnih snaga ponovo će sredinom svibnja poletjeti u orbitu. Američke zračne snage obično ne objavljuju informacije o misterioznom svemirskom avionu,...

Inženjerstvo

Boeing planira provesti prvi pokusni let zrakoplova 777X ovaj tjedan, javlja Reuters pozivajući se na obaviještene izvore. Pokusni let bio je planiran za četvrtak...

Inženjerstvo

Tko se sjeća aviona Concorde, kultnog supersoničnog (brži od zvuka) aviona koji je mogao putnike od New Yorka do Londona prevesti za tri sata?...

Oglašavanje